Honda CBR1000RR Fireblade SP 2017: s technikou z MotoGP
- Publikovno: 4.10.2016
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Příští rok oslaví model Fireblade 25. výročí a na jeho počest přichází zcela nový model. Japonská novinka přináší novou úroveň naprosté kontroly.
Před pár dny jsme vám přinesly fotografie z utajených testů a spekulovali jsme o tom, že by to mohl být nový „Fároš.“ Nyní můžeme potvrdit tuto informaci, ano, byl to on a ve skutečnosti je ještě lepší, než jsme si mysleli.
Poměr výkonu a hmotnosti se díky snížení hmotnosti o 15 kg a zvýšení výkonu o 11 koní zlepšil o 14 %. To jsou prostě moc dobrá čísla, když si vlastně uvědomíte, že se jedná ještě o loňský stroj. Vychází totiž z MotoGP speciálu Honda RC213V-S a posouvá tím zážitek z jízdy ještě dále. Stroj je také vybaven poloaktivními elektronicky řízenými tlumiči Öhlins, systémem nastavitelné kontroly trakce Honda, nastavitelným brzděním motorem (Selectable Engine Brake), novým systémem ABS, rychlořazením, asistentem pro podřazování, systémem pro volbu jízdního režimu a voličem výkonu (Power Selector).
Základ nového modelu Fireblade SP tvoří tři faktory: nižší hmotnost, více výkonu a elektronika, která jezdci pomáhá při každé jízdě. Středem systému je jednotka pro měření setrvačných sil v 5 osách (Inertial Measurement Unit – IMU), jež přesně sleduje stav a chování stroje v každé z daných rovin. Tato jednotka je spojena se systémem nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC), který prostřednictvím elektronického vstřikování paliva FI-ECU a elektronického ovládání škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) přesně řídí trakci zadního kola. Nový systém ABS (rovněž řízený IMU) pomáhá předcházet zvedání zadního kola (Rear Lift Control – RLC) a umožňuje tak tvrdé, ale zároveň bezpečné brzdění do zatáček. Jakýkoliv rozdíl mezi rychlostí otáčení předního a zadního kola aktivuje systém pro udržování adheze předního kola (Wheelie Control).
Systém také pracuje s rozhraním Öhlins Objective Based Tuning Interface, jež u elektronicky řízených poloaktivních tlumičů Öhlins (Electronic Control – S-EC) na přední vidlici i na zadním tlumiči reguluje tlumení v kompresi i v odskoku. Jezdec tak získává přístup ke zcela nové úrovni ovladatelnosti, kdy reakce odpružení poskytuje přesně odpovídající míru kontroly v každé situaci. Systém funguje skvěle na závodních tratích i na silnicích a pro značku Honda se tím otevírá nová éra.
Zároveň s tím, jak systém S-EC ovládá tlumiče, systém nastavitelné kontroly trakce Honda (HSTC) prostřednictvím IMU, elektronického vstřikování paliva FI-ECU a elektronického ovládání škrticí klapky (Throttle By Wire – TBW) přesně řídí trakci zadního kola. Tím je také zajištěno zachování adheze předního kola.
Tři standardní režimy zobrazení – Street, Circuit a Mechanic – poskytují jezdci všechny potřebné informace s ohledem na typ jízdy. Zobrazené informace je možné upravit a nastavit i za jízdy díky přepínači na levé rukojeti a TFT displeji z tekutých krystalů – podobně jako u modelu RC213V-S.
Zatímco elektronické řízení je pro model Fireblade do velké míry novinkou, kombinace ostatních dvou faktorů, tedy nižší hmotnost a vysoký výkon, zůstává věrna filozofii původního stroje z roku 1992. Čtyřválcový řadový motor o obsahu 999 ccm se díky výrazně vyššímu kompresnímu poměru a upravenému časování vaček vytáčí rychleji a do vyšších otáček. Je vybaven elektronicky ovládanou škrticí klapkou TBW (poprvé u řadového čtyřválcového motoru Honda) a snímačem polohy plynu (Acceleration Position Sensor – APS), jenž byl inspirován technologií vyvinutou pro speciál RC213V-S.
Zlepšil se točivý moment a výkon v nízkých otáčkách a zároveň došlo k významnému nárůstu hodnot maximálního výkonu – o 8 kW na 141 kW při 13 000 ot./min., přičemž jezdec může vybírat ze 3 režimů pro výkon motoru. Rychlořazení, asistent pro podřazování (s automatickým meziplynem) a nová pomocná třecí spojka jsou součástí standardní výbavy.
Díky využití hořčíku, pečlivé analýze a odlehčení jednotlivých dílů je motor o 2 kg lehčí. Snížení hmotnosti napomáhá také nový titanový tlumič výfuku, jenž společně s titanovou nádrží přispívá k centralizaci hmoty. Celkově je Fireblade SP s pohotovostní hmotností 195 kg o 15 kg lehčí než končící model.
Tuhost dvojitého páteřového hliníkového rámu byla dále vyladěna a totéž platí pro novou tužší kyvnou vidlici. Nový zadní pomocný rám je lehčí a totéž platí i pro inovovaná kola. Čtyřpístové monoblokové přední brzdové třmeny Brembo jsou opatřeny výkonnými závodními destičkami.
Kapotáž Fireblade SP se vyznačuje agresivním a funkčním minimalistickým stylem, stroj je užší a výrazně kompaktnější. Standardně je vybaven jedním sedlem. Všechna světla jsou tvořena LED diodami a atraktivní trikolóra na červeném podkladu odkazuje na historii značky v oblasti motoristického sportu.
Intermot 2016: Podívejte se také na novou Moto Guzzi Audace Carbon, BMW K 1600 GT, BMW S 1000 XR,BMW S 1000 RR, BMW S 1000 R, BMW R nineT Racer a Pure, Aprilia RSV4 RR a RF, Aprilia RS125 a Vespa GTS 125/150.
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 4.10.2016
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Předběžný startovní rošt Moto2 na sezónu 2025
- 10.11. - Mistry světa Side se stali Harry Payne a Kevin Rousseau
- 10.11. - Jason O'Halloran nahradí Niccolò Canepu
- 10.11. - V Barceloně místo Iannoneho pojede Pirro
- 9.11. - Už příští sobotu se koná Macau Motorcycle GP 2024
- 9.11. - Předběžný startovní rošt Moto3 na sezónu 2025
Další z rubriky
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky
- 22.10. - Honda Hornet CB1000: sršeň s motorem z Fireblade
- 16.10. - Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem
- 14.10. - BMW C 400 X a C 400 GT 2025: náklonové ABS a kontrola trakce
- 11.10. - Yamaha R9: supersport s tříválcovým motorem