Reklama

Ne, už žádný superbike od KTM?

Rakouská KTM nepočítá s dalším nabušeným superbikem pro běžný provoz. Model 1190 RC8 bude asi posledním sportovním nářadím, který si budete moci pořídit.

Oddělení, které se stará o prodej a marketing oranžových střel poskytlo zajímavé informace ohledně budoucnosti sportovních motocyklů. Pokud jste fanoušek KTM, měli byste zpozornět. Prezident pro strategické plánování prodeje a výroby Stefan Pierer uvedl, že výrobce KTM má velkou zodpovědnost ke svým zákazníkům a sportovní motocykly o velkém výkonu jsou již dnes velmi nebezpečné v běžném provozu.

Toto prohlášení, tedy ve stručnosti, zaznělo v rozhovoru, který byl publikován v časopise CycleNews. Otázka však nepadla vyloženě na budoucnost modelové řady, ale týkala se návratu Rakušanů do Moto GP v roce 2016. Doslova se uvádí: „Rádi bychom vyráběli nástupce stávajícího modelu RC8 V-Twin. V takovém případě, ale postavíme superbike, ale pouze pro okruhové ježdění. Soustředíme se na vývoj superbiku, který bude vývojovým předstupněm k závodnímu speciálu pro Moto GP. Pojďme tomuto speciálu říkat RC16, který si bude moci běžný smrtelník půjčit na jízdu na okruhu, ale nebude homologován pro veřejné komunikace.“

Ředitel pak už jen dodal, že sportovní motocykl s takovými parametry nemá místo na veřejných komunikacích. A každý kdo má motocykl o výkonu 200 a více koní by měl být soudný a měl by uznat, že už to je příliš.

Trochu ústupku by asi v dnešní době neuškodilo. Nicméně, je pan ředitel mimo realitu, když vezmeme v úvahu na jakém základě stojí jejich marketing? Jejich slogan „ready to race“ hovoří jasně. Připraven na závod. Vzpomeňme nespočet reklamních videí, ať už na naháči Super Duke 1290 R, nebo i na ostatních oranžádách. Vždy borec s předním kolem v luftu a bordel po městě. Možná se motocykl RC8 R neprodává tak dobře, že než jej nechat bez hlásky slova nebo s potupným komentářem nechat pohřbít, vytasil se výrobce s touto formulací o bezpečnosti a ještě budou ve světě vypadat jako zachránci planety.

Je však otázkou, kdy by evropští politici zasáhli a ubrali nám koně. V devadesátých letech si vzpomeňme na šílenosti okolo Suzuki Hayabusa a Kawasaki Ninja. Všichni se hnali za rychlostmi a 300 km/h bylo minimum, takže Suzuki s jejich Hayabusou nasadily 320 km/h a Kawasaki prohlásila, že jejich Ninja pojede ještě víc. Tím se ta celá honba razantně utnula a od té doby všechny biky omezily na maximálních 300 km/h.

Malá poznámka ještě k tomu, dnešní biky mají až moc výkonu. KTM a jejich Super Duke 1290 R umí 177 koní, kdežto RC8 R umí jen 172 koníků. To jako naháč může mít hafo koníků, ale superbike ne? Ano, připouštíme, naháč se ovládá v provozu lépe než superbike, ale také nutí více tahat, jelikož se cítíte bezpečněji než se zalomenými nohy za krkem. A na závěr ještě připomeňme, že výkony o tolika koních byli k prodeji již před patnácti lety, kdy zmiňovaná Hayabusa dávala podobný výkon aniž by měla řadu asistenčních elektronických pomocníků, které krotí vaše vášně.

Neviděl bych za tím žádnou hlubší myšlenku. Výkon plus mínus 200 koní je hranice a teď už půjde jen o váhu a elektronické pomocníky. Výrobci to vědí a každý chce svoje místo na trhu urvat jiným způsobem. KTM jde na to po svém, ostatně tak jako vždy. Takže, Ready to Race?

rcno 2011-ktm-rc8-r-track-7rcno 2013-ktm-690-duke-action-09_0rcno KTM-RC-8-Rrcno KTM_1290_Super_Duke_Stand.jpg.2041661rcno ktm_superdukeR_action_2013_2rcno White-KTM-RC-8-on-Road-Wallpaper



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama