KTM Duke: 30 let s Vévodou
- Publikovno: 5.4.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Psal se rok 1994, když rakouská KTM poprvé představila jednoválec 620 Duke. Kdo by tenkrát čekal, že tohle supermoto s rebelskou duší odstartuje u KTM oblibu nekapotovaných motocyklů v tak velké míře? V modelové řadě Duke bylo až do dnešního dne představeno na 25 různých verzí zahrnující jednoválcové stroje pro mladé a začátečníky, kterým vyhovuje hravost Duka, až po ty super výkonné, které naopak potřebují pevnou a zkušenou ruku, pod jejímž vedením na okruhu snadno porazí i supersportovní motocykly.
Klidně bychom mohli hovořit o evoluci v modelové řadě Duke, od skromného jednoválcového motoru se vyšplhal až na současné motocykly, které jsou symbolem výkonných strojů, inovací, nových technologií a jedinečného jízdního zážitku. Vše odstartoval v roce 1994 jednoválec 620 Duke o zdvihovém objemu 609 ccm, nekapotované supermoto, které bylo výjimečné svým stylem, ergonomií posazu a s výraznými sportovními prvky. Odhalený mřížový rám, minimalistická kapotáž a jednoválcový motor, takový motocykl nebyl v nabídce žádného jiného výrobce. Kupodivu všech konkurentů si tento radikální model našel své zákazníky celkem rychle. Oblíbenost stroje, který nabízel syrový a nespoutaný zážitek z jízdy, začala nabírat čím dál větších obrátek.
Jeho úspěch byl až takový, že v roce 1999 přichází KTM s výkonnější druhou generací Duke, v ostřejším designu, který nahradil zaoblené tvary jeho předchůdce. V segmentu nekapotovaných motocyklů to spustilo nečekanou revoluci, KTM tak přidává další objemové verze a k jednoválci přibyl také dvouválcový motor LC8 o zdvihovém objemu 990 cm3 a s ním se v roce 2005 objevuje na scéně i zcela nový model s označením 990 Super Duke. O tři roky později se objevuje ve sportovnější verzi s označením R.
V roce 2008 dochází k další evoluční změně, do prodeje se dostává model 690 Duke ve zcela novém vzhledu, je mohutný, s koncovkou výfuku umístěnou až dole pod jednoválcem a se zcela pozměněnou ergonomií posazu, která je více agresivní, nahrbená, s nataženými lokty, a která se stala typickou jízdní polohou i pro následující modely.
V roce 2011 se na scéně objevuje model 125 Duke, který cílí na začínající mladé jezdce. Je lehký, obratný, snadno se ovládal, a navíc měl dostatek výkonu, aby jízda v jeho sedle byla stejně hravá a zábavná jako u silnějších verzí. O rok později se objevil v nabídce model 200 Duke a v roce 2013 i 390 Duke.
Ovšem ta největší revoluce přichází v roce 2014, na scéně se objevuje Bestie – The Beast. Tak se nazýval model 1290 Super Duke R s dvouválcovým motorem do V o zdvihovém objemu 1301 cm3, nejvýkonnější motor, který kdy KTM ve své nabídce mělo. O dva roky později se Bestie nabízí také v cestovní verzi 1290 Super Duke GT. Většina výše zmíněných modelů prošla během své doby několika úpravami, ale žádná z nich nebyla tak zásadní jako u 1290 Super Duke R v roce 2017, přezdívaný Bestie 2.0. Ten se pyšnil vylepšeným výkonem, podvozkem, designem, ale hlavně zcela novým elektronickým balíčkem vyšperkovaným o nový jízdní režim Track určený pro jízdu na závodním okruhu.
Rok 2018 přináší další evoluční změnu, KTM na trh uvádí model 790 Duke, přezdívaný Skalpel – The Scalpel. Už samotné jméno prozrazuje, že se jednalo o stroj ostrý jako břitva, poháněný dvouválcovým motorem, vybavený špičkovou elektronikou, skvělým podvozkem, jedinečným designem a s cílem ovládnout segment nekapotovaných motocyklů ve střední třídě.
KTM však znovu všechny překvapila, v letošním roce slaví výročí 30 let modelu Duke a poprvé v historii této značky uvádí na trh tři nové modely současně, 390 Duke, přezdívaný The Corner Rocket s bezkonkurenčním výkonem, elektronickým balíčkem a výrazným stylem, 990 Duke přezdívaného Sniper a poháněného zcela novým dvouválcem LC8c a konečně nejvýkonnějším nekapotovaným motocyklem na trhu, 1390 Super Duke R a 1390 Super Duke R Evo. Bestie s výkonem 190 koní a maximálním točivým momentem145 newtonmetrů. Už teď si říkám, co chystají „oranžoví“ dál?
1994
620 Duke- Duke I.
400 Duke – limitovaná edice pouhých 50 kusů
2008
690 Duke – Duke III
990 Super Duke + verze R
2012
200 Duke
690 Duke – Duke IV
990 Super Duke R
2016
690 Duke + verze R
1290 Super Duke R – speciální edice
2017
125 Duke
250 Duke
390 Duke
1290 Super Duke R
2024
990 Duke
1390 Super Duke R + verze EVO
Zdroj: KTM
- Přidat komentář +
- Publikováno: 5.4.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- 12.11. - Japonští mistři světa v Grand Prix
- 31.7. - Tip na víkend: Výstava 120 let Autoklubu ČR v Muzeu silnic
- 17.7. - Jak Šťastný vyhrál 1966 půllitry na Sachsenringu
- 15.7. - Česká stopa v MS-Superbike
- 3.7. - Na řadě je Sachsenring - něco z jeho historie
- 13.6. - Dnes před 75 lety se konal první závod Grand Prix