Reklama

Test KTM 790 Duke 2018: emocemi nabitý dvouválec

The Scalpel, tahle přezdívka sedí KTM 790 Duke naprosto dokonale. Ostrý, přesný, rychlý, a přitom hladce ovladatelný, to není sen, to je realita. Už samotný posaz za řídítky je rebelský, a vám je od prvního okamžiku jasné, že tady to rozhodně nebude o pomalém kochání se krajinou.

Možná si říkáte, dvouválec, osmistovka, to bych určitě zvládl/a a já vám rovnou říkám, že na tuhle motorku musíte mít pár zkušeností, jinak se s ní budete prát a nebude se vám líbit její projev. Je to tvrdohlavý mezek, vzpurný, odmlouvá a vyžaduje pevnou ruku. Jakmile však tohohle hřebce zkrotíte a naladíte se na stejnou vlnu, budete mít v rukou dostihového koně, který se vám odmění dokonalým svezením, čistými průjezdy zatáčkou a vy si jej doslova zamilujete jako já. Pro mě je to letos jeden z top motocyklů z novinek, na kterých jsem měla možnost jet.

1 KTM 790 Duke test (4)1 KTM 790 Duke test (3)1 KTM 790 Duke test (17)

KTM 790 Duke se mi líbil už od té doby, co jej vloni představili v Miláně. Osobní setkání bylo ještě více emotivnější. Často zatracovaný sršní vzhled s párem led světel pro denní svícení mi doslova učaroval. Při pohledu zepředu vše skvěle dolaďují zpětná zrcátka, která vypadají jako dvě tykadla. Štíhlé tělo, zakončené úzkým zadečkem, jen podtrhuje nespoutané agresivní živly, které v sobě Duke ukrývá. Asi to nijak lépe vyřešit nelze, ale přece jenom mi tu moc nesedí držák na registrační značku s blinkry po stranách a zadním LED světlem. Tak nějak mi to ruší jinak dokonalé, břitké tvary motocyklu.

Motocykl se mi dostal do rukou až koncem léta a už na něm bylo dost vidět známky používání. Ne, že by s ním někdo praštil o zem, ale spíš bylo vidět hluboké rýhy na plastech, které dostávají svoji barvu rovnou ve výrobě. Nejsou tedy lakované a jsou mnohem více náchylnější k poškození. Plastová je také příplatková krytka zadního sedla, pod kterou v pohodě dáte lékárničku i vaši peněženku s telefonem. Sympatie si u mě získala díky měkké gumové části, o kterou jste se mohli zapřít vaším zadečkem a bylo to pro něj pohodlnější, než se opírat o tvrdý kus plastu. Příplatková je také koncovka Akrapovič, a tohle je věc, na které já bych rozhodně nešetřila. Nejenom, že skvěle vypadá, ona i úžasně zní! Co bych asi nepořizovala, jsou úzké plastové chrániče páček, které jsou sice efektní, ale já je v pohodě ohnula rukou, takže dost pochybuji o jejich smysluplnosti.

1 KTM 790 Duke test (21)1 KTM 790 Duke test (30)1 KTM 790 Duke test (44)

Posaz za řídítky je do sportovního stylu, lehce nakloněný dopředu, nohy příjemně poskládáte pod sebe, ale v ramenou se cítíte uvolněně. Nohama v pohodě dosáhnete na zem a pokud jste menšího vzrůstu, stačí si sednout co nejblíže k nádrži a díky úzkému sedlu dosáhnete i vy. Sedlo je tvrdší a rozhodně není uzpůsobeno na dlouhé cesty, pár stovek kilometrů na něm dáte, ale pak už vaše sedací část bude prosit o odpočinek, nejlépe do druhého dne. Řídítka jsou pro mě široká akorát, jakoby mi je stavěli na míru. Dobře se s nimi vede do zatáček a v pohodě je udržíte, i když se vám lehce rozkmitají.

Jakmile nastartujete řadový dvouválec, rozvibruje to vaše tělo a vy se začínáte žhavit spolu s kapalinou chlazeným agregátem o zdvihovém objemu 799 ccm. Sedíte na stádu 105 koní a vy netoužíte po ničem jiném, než ho jednoho po druhém zkrotit, aby společně dosáhli maximálního krouťáku 87 Nm. S tímhle stádem se pomalu jezdit nedá, ale to vy ani nechcete, protože jakmile okusíte chuť úžasně projeté zatáčky, budete chtít z tohoto zakázaného ovoce ukusovat víc a víc. Dvouválcový motor má okamžitý nástup výkonu a má ho po celém pásmu otáček, není tu žádná prodleva, žádný mrtvý bod. Jednoduše táhne odspodu až do maxima, několikrát jsem se během jízdy dostala i do omezovače.

1 KTM 790 Duke test (43)1 KTM 790 Duke test (32)1 KTM 790 Duke test (23)

Jedním z typických projevů je nervózní motor, jakmile vám padnou otáčky pod 3000, začne být Duke nepříjemně ucukaný a je v podstatě jedno, jestli tam máte režim Sport, Track nebo Street. Není to nic neobvyklého, ani u KTM ani u dvouválce, ale je potřeba jej stále držet v otáčkách a řadit ty správné rychlosti. Duke má prostě rád ostřejší jízdu a k dokonalejšímu zážitku vám tady dopomůže ještě obousměrný quickshifter. Jízda s ním je mnohem vyrovnanější, zábavnější a plná emocí. Tak jako řízení potřebuje pevnou ruku, tak i rychlořazení vyžaduje ostřejší povely.

Řízení je ukázkově přesné, kam se dívají vaše oči, tam Duke jede. Neodskakuje, drží si vámi nastavenou stopu a vy mu můžete plně důvěřovat. Jediný, kdo může zklamat, jste vy sami. Do zatáček se naklápí lehounce jako pírko, ani necítíte, že máte pod sebou 180 kilogramů, jen stačí naznačit a on už ví, co po něm chcete. Strmý úhel řízení spolu v kombinaci s lehkým předním kolem jsou sehranou dvojicí. V náklonu KTM nerozhodí ani nečekané nerovnosti, podvozek je nastavený tak dokonale, že vše vyžehlí a vy si tak vychutnáváte každý kousek z vaší cesty a to prosím nemáte stavitelnou přední vidlici, pohrát si můžete pouze s nastavením předpětí u zadního centrálního tlumiče.

1 KTM 790 Duke test (11)1 KTM 790 Duke test (22)1 KTM 790 Duke test (24)

Brzdy jsou lehce dávkovatelné, mají okamžitý nástup, jsou ostřejší a po celou dobu brzdícího manévru drží a nevadnou. Jsou tak ostré, že byste je snadno mohli přebrzdit, ABS sice funguje dobře, ale je potřeba velmi dobře poznat jejich hranici. Brzdovou i spojkovou páčku si můžete nastavit jak vám to nejlépe vyhovuje. Velmi rychle si zvyknete na projev motocyklu a vlastně ani nebudete potřebovat sledovat digitální displej, na kterém jinak máte veškeré informace, ať už o rychlosti, otáčkách nebo jízdních dat. Je přehledný, logicky uspořádaný, jen když na něj svítí ostré slunce, nelze z něj informace dobře přečíst.

KTM 790 Duke miluje zatáčky, táhlé, krátké, rychlé, pomalé, tady je jednoduše doma. Co jej nebaví a vás také ne, jsou přejezdy po dálnicích nebo rychlostních silnicích. Tím, že máte pod sebou nekapotovaný motocykl, postrádáte větrný štítek dost citelně. Do 120 km/h, to ještě nějak dáváte, ale při vyšších rychlostech musíte zalehnout a to jednoduše na delší přejezdy moc pohodlné není. Další věc je, že se 14 litrovou palivovou nádrží byste při jízdě ve vyšších rychlostech, museli dost často zastavovat na tankování. Já jsem se tedy těmto typům silnic vyhýbala a i při ostřejším stylu jízdy se mi průměrná spotřeba nepřehoupla přes šest litrů na 100 km.

1 KTM 790 Duke test (20)1 KTM 790 Duke test (45)1 KTM 790 Duke test (5)

Rebel, to je možná výstižnější přezdívka pro KTM 790 Duke než Skalpel. Tenhle stroj je totiž pořádný prevít, umí vám pěkně zatopit pod kotlem, často je nervózní a v kombinaci s cukáním v nízkých otáčkách, to vypadá, že byste jej měli zahodit do nejbližšího příkopu. Jenomže to nedokážete a rozhodně ani nedělejte! Jakmile jej dostanete pod plnou kontrolu, budete mít v rukou naprosto geniální motorku. Zjistíte, že je plná jedinečných emocí, které postupně dávkuje do vás. Užíváte si lehké řízení, hladké klopení do zatáček, baví vás, jak jde motor ostře za elektronickým plynem, baví vás kopat tam rychlosti nahoru, aniž byste museli ubrat plyn a mačkat spojkovou páčku, baví vás ten svíravý pocit kolem žaludku, vždy, když na ní jedete. Tuhle mašinu si z garáže vezmete pokaždé, když budete chtít vybít energii, nebo se naopak nadopovat adrenalinem, jednoduše, 790 Duke musíte mit!

Technické údaje:

Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec LC8. Vrtání a zdvih 88 x 65,7 mm, zdvihový objem 799 ccm. Kompresní poměr 12,7:1. Největší výkon 77 kW (105 k) při 9000 1/min. Největší točivý moment 86 Nm při 8000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Trubkový rám, přední WP obrácená teleskopická vidlice USD o průměru 43 mm, zdvih 140 mm. Zadní kyvná vidlice WP s nastavitelným předpětím, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu 2 kotouče o průměru 300 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem, dvoukanálové ABS Bosch 9MP. Litá 17-palcová kola, vpředu 120/70, vzadu 180/55. Rozvor 1475 mm, světlá výška 186 mm, výška sedla nad zemí 825 mm, suchá hmotnost 169 kg. Objem palivové nádrže 14 l.

Barevné provedení: oranžová, černá

Cena základního provedení: 254 990 Kč
Cena testovacího motocyklu: 293 923 Kč

1 KTM 790 Duke test (1)1 KTM 790 Duke test (16)1 KTM 790 Duke test (18)1 KTM 790 Duke test (2)1 KTM 790 Duke test (6)1 KTM 790 Duke test (7)1 KTM 790 Duke test (8)1 KTM 790 Duke test (9)1 KTM 790 Duke test (19)1 KTM 790 Duke test (10)1 KTM 790 Duke test (13)1 KTM 790 Duke test (14)1 KTM 790 Duke test (15)1 KTM 790 Duke test (27)1 KTM 790 Duke test (29)1 KTM 790 Duke test (12)1 KTM 790 Duke test (25)1 KTM 790 Duke test (26)1 KTM 790 Duke test (28)1 KTM 790 Duke test (31)1 KTM 790 Duke test (33)1 KTM 790 Duke test (34)1 KTM 790 Duke test (35)1 KTM 790 Duke test (36)1 KTM 790 Duke test (37)1 KTM 790 Duke test (38)1 KTM 790 Duke test (39)1 KTM 790 Duke test (46)1 KTM 790 Duke test (40)1 KTM 790 Duke test (41)1 KTM 790 Duke test (42)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama