Reklama

Nejtragičtější Tourist Trophy od roku 1978

Letošní ročník Tourist Trophy se bohužel zapsal jako nejtragičtější od roku 1978. Tehdy totiž také zahynuli během jednoho závodního týdne celkem 4 závodníci. Letos to byli Dwight Beare, Paul Shoesmith, Ian Bell a Andrew Soar.

Byly to už 249. až 252. oběti během motocyklového soutěžení na Tourist Trophy. Zatímco Dwight Beare a Ian Bell utrpěli smrtelná zranění v závodě sidecarů a Andrew Soar při finálovém klání Senior TT, tak Paul Shoesmith (znali jsme ho i ze závodů v Těrlicku) havaroval smrtelně při tréninku, když předtím absolvoval úspěšně závod SBK, kde nejen získal už svou 40. repliku Merkura, ale poprvé dokázal překonat hranici 18 minut.

Listina tragických havárií na Tourist Trophy začala 27. června 1911 a první obětí byl tehdy Victor Surridge, který havaroval při tréninku v úseku Glen Helen.

Zatímco v letech 1911 až 1948 se zde konaly mezinárodní závody, tak 17. června 1949 se zde poprvé jelo o body do mistrovství světa a o ně se až do roku 1976 jezdilo pravidelně, ovšem po 27 ročnících byl tento závod kvůli smrtelným nehodám z kalendáře Grand Prix vyřazen.

Zapříčinil se o to, i v tu dobu nejpopulárnější, Brit Barry Sheene, který označil závodění na Isle of Man za „holé šílenství“ a hodné pouze pro „blázny“.

Za dobu konání mistrovství světa v letech 1949 až 1976 zde v závodech a trénincích zahynulo celkem 44 závodníků.

Mezi prominentní tragicky zahynulé piloty patří první mistr světa na motocyklu Honda Australan Tom Phillis, ten ukončil svou závodní kariéru 6. června 1962 v závodě Junior TT v úseku Laurel Bank.

Dalším byl Španěl Santiago Herrera v roce 1970, který smrtelně havaroval v závodě Lightweight TT na 13. milníku.

I v Brně úspěšný Ital Gilberto Parlotti (vyhrál závod 125tek na Masarykově okruhu 1970) utrpěl smrtelná zranění v závodě Ultra-Lightweight TT 1972, kdy nezvládl svůj motocykl v úseku Verandah.

Po roce 1976 se už mistrovství světa Grand Prix na Isle of Man nikdy nevrátilo, jezdily se zde ale třeba motocyklové šampionáty Formula 1 TT a jiné.

Samozřejmě, že se závody neustále zrychlují, takže bohužel budou životu nebezpečné pády i nadále doprovázet Tourist Trophy, ostatně včerejší rekord Michaela Dunlopa 16.53,929 (průměr 215,591 km/h; 133.962 mph) hovoří za vše a v roce 2017 bude hranice 134 mph určitě překonána.

A že je nejen Tourist Trophy nebezpečná, dokazují smrtelné havárie na „bezpečných“ autodromech v posledních letech: Shoya Tomizawa (2010), Marco Simoncelli (2011) či Luis Salom (2016).

Bohužel smrtelná zranění k motocyklovému sportu patří a jezdci samotní si jsou toho velmi dobře vědomi.

Tourist Trophy 2016 je za námi, byla úspěšná i z českého pohledu, ostatně zisk sedmi Merkurů (Silver Dokoupil 1x a Bronze Holán 4x; Dokoupil 2x) hovoří za vše.



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama