Test Honda PCX 125: společník do města
- Publikovno: 24.4.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Stačilo ujet pár metrů, aby mi hbitý skútr od Hondy padl do ruky. Pro rychlý přesun po městě je ideálním společníkem a pokud budete chtít, rád vás cestou pobaví.
Honda PCX 125 patří v naší zemi k nejprodávanějším motocyklům, neboť k tomu, abyste jej mohli řídit, vám stačí pouze řidičský průkaz skupiny B. Pro test jsme si zapůjčili letošní model, který je v prodeji jen pár dní. O změnách, kterými prošel oproti loňskému modelu jsme vám psali již na začátku roku.
Náš stroj byl lakován ve slušivé hnědé perleťové barvě s označením „Havana“. Na první pohled vypadá skútr drobně, štíhle, ale zároveň svým designem dotváří sportovní vzhled. Po rozsvícení to vše podpoří přední i zadní světla s LED diodami, se kterými jsou vybaveny také ukazatele směru a osvícení registrační značky. Na digitálním displeji vidíte všechny potřebné údaje k jízdě, tedy otáčkoměr s podsvícenou ručičkou ukazující rychlost, stav nádrže, hodiny a také tu uvidíte celkový a aktuální počet ujetých kilometrů a průměrnou spotřebu. Přepínání mezi těmito hodnotami je pomocí tlačítka umístěného v levé části LCD panelu.
Všechna tlačítka na řídítkách jsou snadno dostupná i pro drobnou ruku. Po levé straně je umístěna kapsa, která se otevírá pouhým zatlačením a v pohodě do ní umístíte i půllitrovou láhev s vodou, peněženku, telefon a ještě pár drobností k tomu. Také se zde nachází 12V adaptér pro dobíjení mobilního telefonu. Po pravé straně je startér, díky němuž nejen startujete, ale také vám umožňuje pomocí vpravo umístěného tlačítka otvírat schránku pod sedlem nebo palivovou nádrž, která je dole pod řídítky mezi vašima nohama. Pokud si pomocí klíče ve startéru zamknete řídítka, automaticky vám zapadne závěrka, která uzavře otvor pro klíč, snadno jej pak odemknete pomocí šestihranu, který máte na svém klíči. Sedlo si můžete otevřít do dvou poloh. Buďto si ho můžete pouze pootevřít a v této poloze vám bude držet pomocí pružiny, nebo ho lze zcela odklopit. Pod sedlo vám v pohodě vejde helma i s malým batohem.
Hondu PCX 125 si můžete postavit na centrální stojan anebo na pohotovostní stojánek, což je praktické. S motocyklem se velmi dobře manipuluje na místě, je lehký a otočíte se s ním doslova na pětníku. Po nastartování vás překvapí tichý chod motoru, který vás doprovází po celou dobu jízdy. Stačí lehce přidat plyn a skútr svižně vyrazí kupředu. Musím se přiznat, že udržet se po městě na povolené 50 km/h rychlosti byl pro mne docela problém. Díky štíhlým proporcím se hravě proplétáte mezi auty, motocykl se dobře vede, drží v zatáčkách a pro pohyb v hustém městském provozu je přímo stvořený.
Pár slov musím věnovat systému Idling Stop, u aut známý jako Stop/Start systém. Jezdíte-li jako klidný řidič, tak vás tento systém nechá zcela jistě chladným. Po dojetí na křižovatku a třech vteřinách stání na místě se vypíná motor a opětovně naskočí po lehkém brnknutí plynu. Ovšem patříte-li mezi ty, jež si vychutnávají okamžité zrychlení po rozsvícení zeleného světla, bude vám určitě vadit prodleva opětovného spuštění maloobjemového jednoválce. Naštěstí se dá tento systém pomocí tlačítka na pravém řídítku vypnout a je potom jenom na vás, zda jej budete chtít využívat, či nikoliv.
Do rychlosti 80 km/h jede skútr značně živě a tuto hodnotu dosáhnete během pár vteřin, pak, jakoby někdo zavřel záklopku a 130 kilogramů těžký stroj dost pomalu zrychluje. Máte pocit, že uteklo mnoho času, než dosáhnete rychlosti 100 km/h. Nejvíc jsem z PCXka „vymáčkla“ 130 km/h, ale to už jsem na něm doslova vlála jak prapor na Pražském hradě. S nízkým štítem je totiž komfortní svezení do rychlosti 80 km/h, poté už značně pociťujete proud vzduchu valícího se na vaši hruď a hlavu. Pokud tedy víte, že budete chtít jezdit vyšší rychlostí, doporučuji si za příplatek pořídit vyšší štítek. Brzdy jsou poněkud slabší částí motocyklu. Jdou ztuha a jejich brzdná účinnost je horší, musíte hodně zmáčknout obě páčky, abyste rychle zastavili. Pozor však na rozvlnění motocyklu, na mokru by to mohlo být nebezpečné. Proto raději počítejte s delší brzdnou dráhou a jedete-li svižněji, nechávejte si více prostoru před sebou.
Sympatická byla spotřeba paliva. Výrobce uvádí 2,1 litru a musím konstatovat, že se nemýlí. Při pohodové jízdě a používání Stop/Start tlačítka jsem tuto průměrnou hodnotu měla také. Při sportovnější jízdě se mi spotřeba zvedla na 2,2 litru, ale i tak je to velmi dobrá hodnota. Při objemu nádrže osm litrů paliva, tak můžete ujet víc jak 350 kilometrů.
Honda PCX 125 se na našem trhu prodává za 69 900 Kč a je nabízena v šesti barevných variantách: bílá perleťová „Cool“, černá perleťová „Nightstar“, stříbrná metalická „Moondust“, červená perleťová „Sienna“, matná karbonová šedá metalíza a hnědá perleťová „Havana“. K dispozici je celá řada příslušenství, včetně zámku s alarmem Honda, vyššího štítu, zadního nosiče, 26litrového horního boxu, plotny pro horní box, U-zámku, venkovní krycí plachty, lišty na výfuk či samolepek na kola.
Technické údaje PCX 125
Motor: Čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec . Vrtání a zdvih 52,4 x 57,9 mm, zdvihový objem 125 ccm, kompresní poměr 11:1. Největší výkon 8,6 kW při 8 500 1/min, největší točivý moment 12 N.m při 5 000 1/min.
Pohonné ústrojí: sekundární převod variátorem, automatická převodovka.
Podvozek: přední teleskopická vidlice o průměru 31mm, zadní kyvná vidlice s dvěma tlumiči. Přední brzda kotoučová 220mm, zadní brzda bubnová 130mm. Pneumatika vpředu 90/90 14M/C a vzadu 100/90 14M/C. Celková délka 1930 mm, šířka 740 mm, rozvor 1315 mm, výška sedla nad zemí 760 mm, provozní hmotnost 130 kg, objem palivové nádrže 8 litrů.
- Přidat komentář 4
- Publikováno: 24.4.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec