Reklama

Test Yamaha Niken GT: Všechno na Mars!

Stačí jeden jediný pohled na tříkolového Nikena a vy máte najednou pocit, jako byste se ocitli na jiné planetě a vedle vás stálo kosmické vozidlo. Vozidlo patřící do světa science fiction a ne na naše silnice. Jak se to vlastně řídí? Jak funguje dvojité zavěšení předních kol? Je to vůbec ještě motorka? Pro koho je určená?

Hlavou se mi honilo velké množství otázek, a možná i trochu obav, protože řídit tento obří stroj, vážící 270 kilogramů, to chtělo sebrat trochu více odvahy. Niken GT totiž není žádný drobeček, ale velký chlapský stroj, s mohutnými sportovními rysy a s vizáží patřícího do jiného světa. Ale on není žádné sci-fi, on opravdu existuje, můžete si na něj sáhnout, usednout za jeho řídítka, nastartovat, zařadit první rychlostní stupeň a vystřelit třeba rovnou na Mars!

1 Yamaha Niken GT test (15)1 Yamaha Niken GT test (21)1 Yamaha Niken GT test (6)1 Yamaha Niken GT test (31)

Říkala jsem si, pro koho je tahle motorka určená? Je to vlastně ještě motorka nebo se jedná spíše o nějaký hybrid mezi čtyřkolkou a motocyklem? Předně, je potřeba si ujasnit, že je to opravdu motocykl a se čtyřkolkou to nemá vůbec nic společného. A díky dvojici předních kol to také není žádná náhražka skútru nebo jistota stabilnější a bezpečnější jízdy. Tříválcový motor totiž není žádné koťátko, během pár vteřin máte na tachometru usazenou rychlost 150 km/h a pořád letí strmě vzhůru. Pokud si někdo Nikena pořídí, tak to bude hlavně kvůli jeho unikátnímu designu a kvůli touze odlišit se od ostatních.

Za mohutným předkem s vizáží robota a se zdvojenou montáží předního kola se ukrývá štíhlá záď s klasickou kyvnou vidlicí a s řetězem přenášejícím výkon na zadní kolo. Vypadají značně nesourodě, jako by k sobě vůbec nepatřili, ale jako celek spolu fungují skvěle, vyváženě a vlastně jim to svým způsobem i ladí. Váha motocyklu je rozdělena v poměru 50:50 mezi přední a zadní částí. Během jízdy oceníte v rozmezí 70 mm nastavitelný aerodynamicky tvarovaný štít, který vás ochrání před nepřízní počasí, větrem i prachovou bouří na Marsu. Futuristicky vypadají také zpětná zrcátka s integrovanými blinkry umístěná přímo na přední kapotáži Nikenu.

1 Yamaha Niken GT test (10)1 Yamaha Niken GT test (33)1 Yamaha Niken GT test (18)1 Yamaha Niken GT test (12)

To, co dělá Nikena unikátním motocyklem je právě jeho zdvojená montáž předního kola. Zavěšení je postavené na základě Ackermannovy konstrukce se dvěma osami a s konzolově zavěšeným systémem odpružení. Zní to možná dost složitě, ale v podstatě se jedná o to, že pokud motocykl naklopíte do zatáčky, konzole se nakloní přes středový čep, mechanismus rozloží váhu podle úhlu naklonění a obě kola zůstávají stále na zemi. Jen zkrátka místo jedné pneumatiky, máte vpředu pneumatiky dvě, propojené zdvojenou vidlicí.

Kromě odlišného vzhledu je jinak Niken běžným motocyklem jako ostatní stroje. Stejně se startuje, stejně se na něm sedí a je stejně vratký, i když je to tříkolka, neumí stát sám o sobě a po zastavení je potřeba jej postavit na stojánek. Co se mi na něm velmi líbilo byl jeho tříválcový motor CP3 o zdvihovém objemu 890 ccm, s maximálním výkonem 115 koní a točivým momentem 91 newtonmetrů, který také pohání cestovní model Tracer nebo nekapotovanou MT-09.

1 Yamaha Niken GT test (16)1 Yamaha Niken GT test (25)1 Yamaha Niken GT test (19)

Pro potřeby Nikenu byl motor kompletně přepracovaný, má zvýšenou hmotnost klikové hřídele, díky tomu tak využijete více výkonu už při nižších otáčkách a také má účinnější brzdný efekt motoru. Motor je živelný, má dostatek výkonu i točivého momentu na okamžitou reakci po přidání plného plynu a v kombinaci s obousměrným rychlořazením máte v rukou pěkně žhavý stroj, který může zdatně konkurovat i některým sportovním motocyklům.

Moje první kilometry v sedle byly takové neohrabané, bojovala jsem s nestabilitou motocyklu, a i první průjezdy zatáček byly hodně strnulé. Když jsem si však na Nikena zvykla, a hlavně, opustila jsem v hlavě myšlenku, že mám vpředu místo jednoho dvě kola, záhy jsem zjistila, že se chová podobně jako motocykl. Líbil se mi posaz v pohodlném sedle, který mi díky jeho širokým řídítkům připadal podobný tomu na čtyřkolce. Sedíte uvolněně, jen lehce naklopeni vpřed, nohy máte pohodlně poskládány pod sebou, a právě díky širokým řídítkům se Niken dobře ovládá při pomalé jízdě i během svižnějšího přesunu. Myslela jsem si, že se bude muset více zatlačit do řídítek, aby se naklopil před průjezdem zatáčkou, ale nic takového se nekonalo. Stačilo se jen lehce naklonit, lehce ťuknout do řídítka a Niken šel do zatáčky téměř sám, vlastně i díky dvěma předním kolům byl více stabilnější a jistější na vozovce.

1 Yamaha Niken GT test (17)1 Yamaha Niken GT test (22)1 Yamaha Niken GT test (27)

Pokud byste o něm přemýšleli jako o motocyklu na denní dojíždění za prací do města, tak rovnou říkám, že to není úplně ideální stroj. Je dost široký, a ne vždy se s ním dá dobře proplétat mezi kolonami stojících aut. To, co ztrácí za výhodu ve městě oproti běžným motocyklům a skútrům, to vám vynahradí jeho stabilitou, hbitostí i okamžitým zrychlením, což oceníte v běžném silničním provozu při předjíždění. Příjemný byl také přesun po dálnici, kde jsem si nastavila tempomat, vysunula větrný štít nahoru a sbírala síly pro svižnější jízdu po klikatých silnicích.

Pomocí tlačítek na řídítku snadno a rychle nastavuji ze standardního režimu na sportovní a chystám se vyzkoušet, jak bude Nikenovi sedět rychlejší styl jízdy. Překvapilo mě, jak hodně se dá naklopit a jak zdatně pobírá veškeré nerovnosti. I když vletíte do díry jen jedním předním kolem, nijak to na řízení nepocítíte. Dvojitá vidlice si s tím okamžitě poradí a stejně i zadní tlumič, podvozek tady funguje jak má. Motocykl se snadno přehazuje z jedné strany na druhou, na výjezdu ze zatáček si užíváte zátahu tříválce a s každým ujetým kilometrem se vám zvětšuje váš úsměv na tváři.

1 Yamaha Niken GT test (11)1 Yamaha Niken GT test (1)1 Yamaha Niken GT test (3)

Testovaný stroj byl ve verzi GT, tedy vybavený vyhřívanými rukojeťmi, větším plexi štítem a dvojicí pevných 30litrových kufrů, které pojmou i integrální helmu. Snadno je díky propracovanému systému uchycení z motocyklu odejmete nebo připevníte a uzamknete, aby vám s nimi nemohl odejít někdo jiný. Patnáctipalcová kola jsou obutá na pneumatikách Bridgestone A41S a jsou brzděna kotoučovými brzdami, vpředu s čtyřpístkem. Brzdy jsou dostatečně silné, dají se dobře dávkovat, a i při silném stisku nemají tendenci tuhnout.

Ač byste se tomu bránili jak chtěli, Niken se vám dostane pod kůži během pár prvních společných jízd. Kromě pohodlného sedla si na něm zamilujete jeho tříválcový motor. Je skvěle naladěný, živelný, hravý a ve spojení s přesným obousměrným rychlořazením vás bude pohlcovat více a více. Stačí jen držet plný plyn a sázet tam jednu rychlost za druhou, užívat si rychlé průjezdy zatáčkami a chválit stabilitu motocyklu za každé situace. V tomto případě jsou tři kola lepší než dvě.

1 Yamaha Niken GT test (7)1 Yamaha Niken GT test (8)1 Yamaha Niken GT test (9)

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený tříválec, DOHC. Vrtání a zdvih: 78 x 62,1 mm , zdvihový objem 890 ccm, kompresní poměr 11,5: 1. Největší výkon 84,5 kW (114,9 k) při 10 000 otáčkách. Největší točivý moment 90,7 Nm při 7000 otáčkách, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: příhradový rám z ocelových trubek, vpředu teleskopická vidlice, zdvih 110 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou, zdvih 125 mm. Brzdy kotoučové, vpředu 298 mm, čtyřpístkové brzdiče, vzadu jednoduchá ventilovaná 282 mm, dvoupístkový brzdič. Pneumatiky bezdušové 120/70 R15M vpředu a 90/55 R17M vzadu. Výška sedla nad zemí 825 mm, světlá výška 150 mm, rozvor 1510 mm, suchá hmotnost 270 kg, objem palivové nádrže 18 litrů.

Barevné provedení: černá Yamaha Black

Cena: 449 990 Kč

1 Yamaha Niken GT test (2)1 Yamaha Niken GT test (4)1 Yamaha Niken GT test (5)1 Yamaha Niken GT test (13)1 Yamaha Niken GT test (14)1 Yamaha Niken GT test (20)1 Yamaha Niken GT test (23)1 Yamaha Niken GT test (24)1 Yamaha Niken GT test (26)1 Yamaha Niken GT test (28)1 Yamaha Niken GT test (29)1 Yamaha Niken GT test (30)1 Yamaha Niken GT test (32)1 Yamaha Niken GT test (34)1 Yamaha Niken GT test (35)1 Yamaha Niken GT test (36)

Foto: motoforum.cz



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama