Yamaha MT-09 2021: nová síla z temnoty
- Publikovno: 3.11.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Yamaha představila už třetí generaci streetfighteru MT-09, vybavenou do života s novým designem, silnějším tříválcovým motorem, s elektronikou ze superbiku a jako bonus nižší hmotnost.
Yamaha MT-09 byla prvním strojem, který v roce 2013 představila Yamaha jako Monster Torque model patřící do řady Hyper Naked s označením Dark side of Japan (Temná stránka Japonska). Tehdy to byla opravdová lahůdka, 188 kilogramů vážící motocykl poháněný tříválcovým motorem o zdvihovém objemu 847 ccm a s výkonem 115 koní. Ovšem peckou byla její cena, pořídit jste si ji mohli za méně než 200 tisíc korun. V tuto chvíli je už v řadě Hyper Naked osm modelů napříč všemi kubaturami.
Druhá generace MT-09 přišla v roce 2017, hlavní změnou prošel design, byla více agresivní, s kratší podsedlovkou a s dvěma LED předními světlomety. No a v roce 2021 se můžete těšit na třetí generaci, která je ještě divočejší, odvážnější, silnější, ale s nižší hmotností a s novým sloganem Revolution of the Icon. Pojďme se tedy podívat, jestli to bude opravdu revoluce ikony.
Nový model MT-09 prošel kompletním redesignem, od nového rámu, kyvné vidlice až po kompletně předělané plasty a blatníky. Na cestu si bude svítit jedním velkým světlometem lemovaným po stranách dvěma LED pásky. Nová je také 14-litrová tvarovaná palivová nádrž, která plynule navazuje na vykrojené sedlo. Držák registrační značky se přesunul z kyvné vidlice zpět na podsedlový rám, kde byl již prapůvodně.
Výrobce uvádí, že je nový model o 4 kilogramy lehčí než předchozí generace, kde se tedy ta úspora vzala? Určitě to bylo něco málo na plastech, ale také třeba novým výfukem, který má jen minimální koncovku, tím se podařilo uspořit 1400 gramů. Nový rám je vyroben z hliníku a je lehčí o 2,3 kilogramu, z hliníku je rovněž i podsedlovka, která bývala původně z oceli a lehčí je i kyvná vidlice s asymetrickým vzhledem. Poprvé je montována uvnitř rámu místo tradičního vnějšího uchycení.
Yamaha obula MT-09 na kovaná desetipaprsková kola Spin Forged, jedná se o nejlehčí kola, která kdy Yamaha měla, přední i zadní je o 700 gramů lehčí. Podvozek vybavila špičkovým odpružením KYB a brzdy Nissin si vypůjčila ze superbiku Yamaha YZF-R1 a to včetně radiální brzdové pumpy.
Srdcem motocyklu je tříválcový kapalinou chlazený motor o zdvihovém objemu 889 ccm, který rovněž prošel kompletním přepracováním a je o 1,7 kilogramu lehčí. Předělány byly vačkové hřídele, kliková skříň, písty i ojnice. Zdvih se zvětšil na 3 mm a díky tomu se zvedl objem o 42 kubíků z původních 847 ccm. Motor s přehledem plní novou normu Euro5. Výkon narostl na 119 koní při 10 000 1/min, kroutící moment je také vyšší a to 93 Nm při 7000 1/min. Už teď se těšíme na svezení, protože tyhle čísla ukazují jasně, že to budě pěkná divoška.
Pekelné svezení zaručuje i elektronický plyn APSG ze superbiku R1, obousměrné rychlořazení nebo antihoppingová spojka. No a samozřejmě také elektronická výbava v čele s šestiosou inerciální měřící jednotkou IMU neustále spolupracující s náklonovým ABS, kontrolou trakce, systémem kontroly prokluzu SCS a s antiwheelie LIF. Můžete si volit i mezi třemi stupni síly podpory výše uvedených asistentů. Jednička je nejmírnější nastavení, dvojka je silnější zásah do řízení a třetí stupeň je volitelný. K tomu ještě musíme připočítat i jízdní režimy D-mode.
Do prodeje by se tento 189 kilogramů vážící naháč měl dostat v březnu 2021 a nabízet se bude ve třech barevných variantách, modrá Icon Blue, černá Tech Black a šedá s výraznými červenými ráfky Storm Fluo. Cenu zatím výrobce neuvádí, ale určitě to bude kolem dvou set tisíc a to z ní bude rozhodně dělat velmi atraktivní zboží.
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 3.11.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 11.10. - Yamaha R9: supersport s tříválcovým motorem
- 9.10. - KTM 1390: novinkou je automatické řazení AMT
- 7.10. - Honda NT1100 2025: s elektronickým podvozkem
- 3.10. - Piaggio MP3 310: tříkolový skútr
- 30.9. - Kawasaki Versys 1100 2025: se silnějším motorem
- 27.9. - Ducati Multistrada V4, V4 S a Pikes Peak 2025: duální brzdový systém