Test Yamaha MT-09 Tracer: tříválcový multitalent
- Publikovno: 16.12.2015
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jednou z nejatraktivnějších novinek letošního roku byla další verze oblíbených motocyklů řady MT. Neváhali jsme ani chvíli a MT-09 Tracer jsme si koncem léta rádi otestovali.
Tmavě červenou motorku ověšenou příplatkovými chrániči a bočními kufry jsem si přebíral s velkou zvědavostí, podobný koktejl totiž konkurenční Honda namíchala s VFR800X Crossrunner a kolegovi, který ho u nás testoval, padl do rukou jak ulitý. Tyto dvě značky ze země vycházejícího slunce, Yamaha a Honda, si začínají jít v Evropě doslova po krku a jako jediné z japonských výrobců dovedou reagovat na zdejší, čím dál náročnější trh. To třeba Suzuki či Kawasaki asi dávno na starý kontinent trochu zanevřeli a věnují se spíše produkci pro zbytek světa.
Ale zpátky k Yamaze MT-09 Tracer. Ta by totiž měla plnit úlohu tzv. crossoveru, to znamená motorky pro všechno. Mělo by se na ní dát stejně dobře jezdit každý den do práce, o víkendu po výletech, a ani by se neměla úplně ztratit při sportovnější jízdě. Realita je však oproti produktovým katalogům poněkud jiná, a kdyby opravdu existoval ideální stroj (občas to na silnicích tedy vypadá, že je jím BMW řady GS), dávno bychom ho měli všichni doma v garáži.
MT-09 Tracer už z dálky působí kompaktním a také dobrodružným dojmem. Může za to v prvním případě nepříliš dlouhý rozvor 1,44 metru a ostře řezaná kapotáž, které si zprvu všimne asi každý. Nápadná dvojice LED světel a úzký stavitelný větrný štítek doplňuje z čelního pohledu výrazná ochrana rukojetí či žlutá pouzdra teleskopické vidlice, disponující zdvihem 137 mm. Na osmnáctilitrovou palivovou nádrž s vykrojením pro nohy plynule navazuje stupňovité sedlo se snadno nastavitelnou výškou v rozmezí 840-860 mm nad zemí, vzadu zakončené madly pro spolujezdce a koncovým světlem z LED diod. Pod ním umístěný držák na SPZ se směrovkami působí na pohled poněkud chatrně, ale nemusíte se bát, v tomto případě zdání klame, je dostatečně pevný.
Posaz na téhle yamaze je opravdu dobrý, sedlo je komfortní a měkké tak akorát, jak pro jezdce, tak i případného spolucestujícího, tomu bych ale doporučoval výšku tak maximálně do 170 centimetrů. Vyšší jedinci už nebudou dostatečně chráněni proti nárazům větru a to ani v případě nastavení plexi do nejvyšší polohy. Během testu jsem maximálně využíval značkové boční kufry, které jsou na svou velikost hodně prostorné, jsou sice za příplatek deset tisíc korun, ale určitě se vám budou hodit a svoji práci odvedou dobře. Horší je to ale s jejich nasazováním, protože systém zámků a jejich aretace příliš nesedí, chce to zkrátka více cviku. A když už jsme u té extra výbavy, na testovaném motocyklu byly použity i chrániče motoru a vidlic za nějakých 8500 korun, za které se ale vyplatí připlatit. V případě pádu i z nízké rychlosti vám zachrání daleko více, než si sami dokážete představit.
Tím nejdůležitějším na japonském cestovním enduru je samozřejmě podvozek s brzdami a motorem. Jak už titulek tohoto článku napovídá, není jím nic jiného, než řadový tříválec s přesazenými ojničními čepy, použitý i v ostatních modelech řady MT-09. Agregát se zdvihovým objemem 847 ccm dává největší výkon 115 koní a slušných 87,5 N.m točivého momentu při 8,5 tisících otáčkách. S dobře sladěnou šestistupňovou převodovkou se jedná o kombinaci, jenž umí s 210 kilogramů těžkým strojem opravdu dobře cvičit. Proto se určitě hodí i dobrý podvozek a ostřejší brzdy s radiálními třmeny, které Yamahy mají už léta. Příjemně mně potěšilo nastavení brzd, požadují sice poněkud více síly, ale jsou čitelné a můžete jim plně důvěřovat.
Oproti dosavadním zástupcům řady MT-09 má Tracer jinak naprogramovány palivové mapy i trochu odlišné nastavení motoru a přepracovaná je též zadní hliníková kyvná vidlice. Při jízdě působí motorka lehce. Dojem štíhlého stroje mezi vašimi koleny umocňují hlavně její široká řídítka, která jsou oproti klasické MT-09 o 45 mm delší. Zásluhou přesného vedení a již zmíněných kvalit brzd i podvozku vám dokáže už po několika kilometrech dát tenhle stroj dostatečnou důvěru. A vy si s ním toužíte pohrávat v pokusech o větší náklony i vytáčet tříválec k 10 000 otáčkám, kde má své maximum. Tenhle stroj má svoje kouzlo, je zábavný, hravý a budete vyhledávat silničky, kde je co nejvíce zatáček, jen abyste si mohli s Tracerem co nejvíce užít jejich projíždění a hlavně ty skvělé pocity při výjezdech z nich, kdy zatáhnete za plyn a tříválec okamžitě zareaguje svojí koňskou silou.
Ze tří přednastavených palivových map se mi nejvíce zamlouval standardní režim, který nabídl lineární odezvu na povely plynové rukojeti a většinou nedopustil ani zásah kontroly trakce, které vám MT-09 nabízí rovnou dvě. Ve standardu je také ABS, to však bohužel nelze zcela vypnout. Musím se přiznat, že jsem s tímto motocyklem jezdil spíše sportovněji, ale i při dálničním přesunu se choval dobře, podvozek dobře žehlil silniční nerovnosti a bez problémů zvládal jízdu i při vyšších rychlostech než je 130 km/h.
Zkrátka a dobře, Yamaha MT-09 Tracer je jednoznačně nejzábavnějším motocyklem, se kterým jsem se letos svezl. Zároveň je použitelným strojem i pro každodenní provoz, navíc k té zábavě nepotřebuje ani příliš paliva, svižně se dá jezdit s průměrem kolem 6 l/100 km, dlouhodobá spotřeba při běžném provozu se mi ustálila na 5,3 l/100 km. Co bych vylepšil je omezená ochrana proti větru a systém upevnění značkových bočních kufrů.
Pro zajímavost vám doporučuji přečíst si test Yamahy MT-07, který měla v rukou moje kolegyně Gábina. Možná zjistíte, jak moc jsou si tihle sourozenci podobní.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý tříválec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 78 x 59,1 mm, zdvihový objem 847 ccm, kompresní poměr 11,5:1. Největší výkon 84,6 kW (115 k) při 10 000 1/min, největší točivý moment 87,5 N.m při 8500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka. Mokrá vícelamelová spojka. Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem.
Podvozek: hliníkový rám, přední teleskopická vidlice, zdvih 137 mm, zadní asimetrická kyvná vidlice, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 298 mm se čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 245 mm s jednopístkovým třmenem. ABS. Kola litá desetipaprsková. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1440 mm, světlá výška 135 mm, výška sedla nad zemí 845-860 mm. Pohotovostní hmotnost 210 kg. Objem palivové nádrže 18 litrů.
Základní cena včetně DPH: 279 990 Kč
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 16.12.2015
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro