Test Yamaha MT-07: bláznivá střela
- Publikovno: 13.6.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vážení, tahle motorka je jedním slovem skvělá! Je zábavná, hravá a nebude se vám z ní chtít slézt dolů.
Ale když to vezmu úplně od začátku. Prapůvodně si totiž tuto japonskou mašinu přivezl na test kolega z redakce. Jen tak mezi řečí jsem se ho zeptala, jestli se na ní můžu svézt a už mě z ní nedostali dolů. Ta prostě jede, motor má tah a vyblbnete se na ní jako malí kluci.
Říkala jsem si, jak asi bude motorka za 130 tisíc vypadat, co na ní ošidili, ale hledala jsem marně. Štíhlá sexy kočička, co se řádně stará o to, aby designově vypadala podle nejnovějšího trendu. Obutá do stylových ráfků, které vyzdvihují její dokonalý zadeček. Poctivý tuhý rám z lehkých trubek, krátká koncovka výfuku, žádné odstávající plasty, tedy ta holka je fakt kvalitně udělaná. Jediné, co bych jí vytkla je nevhodně volená manikúra neboli přepínače na levém řídítku. Několikrát se mi stalo, že jsem při změně směru zavadila o tlačítko klaksonu a řidič z tmavě modré Felicie si klepal na hlavu, proč na něj v křižovatce troubím. Snad měl strach, že by se mu mohla rozbít vejce, které si vezl vzadu za oknem.
Při pohledu zepředu na přední světlomet mi MT-07 připomíná rozzuřeného sršně, však já tě ale zkrotím, jen si nemysli. Ještě si ji vytlačit z parkoviště a můžeme jet, tedy žádný problém, zvládám to levou zadní, sakra holka ty jsi nějak lehká, kolik vážíš? Hm, 179 kilo, tedy ty dbáš o štíhlou línii. Sedám za řídítka a musím říct, že se na ní sedí pohodlně, jsem lehce nakloněná dopředu, ale na rukou neležím. Startuji a z výfuku se ozve chraplavý hlas, žádné sršní bzučení, to se mi líbí. Řadím jedničku a vyrážím vstříc zábavnému odpoledni. Po pár metrech jízdy jsem z této motorky doslova unešená, žádné vibrace, rychlosti tam padají nahoru a dolů jako po másle, reakce na plyn je jemná, bez cukání, ta je vážně cool.
To nejlepší co na téhle holce je, je její srdce, řadový dvouválec s přesazenými ojničními čepy o objemu 689 ccm pohání 75 koníků, ale stejně máte pořád pocit, že jich je tam víc. Po krátké jedničce, která je dost silná i na to, že vám zvedne přední kolo nahoru, následují čtyři krátké rychlosti a pak jedna dlouhá šestka, určená nejspíš pro dálkové cestování. Přiznám se, že by mě s touto motorkou dálkové cestování nebavilo, ne že by na to nebyla stavěná, ale to projíždění zatáček s ní je tak úžasný, že se toho nemůžete nabažit. Navíc absence větrného štítku stejně není pro dlouhé cestování moc pohodlné. Do těch 120 km/h to jde, pak už se do vás opírá nárazový vítr a moc vás to nebaví. Nejvíc jsem jela stopadesátkou a stahovalo mě to dolů i při zalehnutí na palivovou nádrž. Myslím, že maximálka u této motorky by mohla být někde za hranicí 200 km/h, ten motor na to má.
Dvouválec šlape v celém rozsahu otáček. První půlka je spíš poklidnější, jakmile však protnete hranici 6000 1/min, stává se z ní divoká klisna až do jejích maximálních otáček někde kolem 11 tisíc. Píšu někde, protože upřímně a to nejsem žádný čahoun, ten displej je umístěn tak nízko, že se na něj nedá dívat a kontrolovat, kolik otáček tam máte, aniž byste nemuseli sklopit hlavu. Na druhou stranu, řízení téhle Yamahy je naprosto intuitivní. Stačí poslouchat zvuk, vnímat tah motoru a displej ani nepotřebujete. Jenomže na téhle mašině máte na tachometru natočenou stovku téměř ihned a pomalu o tom ani nevíte. Já se musela sakra krotit, hlavně po městě, abych tuhle holku ukočírovala. Je svěží, lehká, má chuť jet a je úžasně hravá. Do zatáček se vede téměř sama, stačí se lehce naklonit a držet ji pod plynem. Pozor jen na ostřejší jízdu, má tendenci v zatáčkách uskakovat. Částečně by se to dalo zmírnit i nastavením zadního tlumiče, který je plně stavitelný a je jen na vás, jak lehce si ho doladíte. S předkem moc nehnete, ten je pevně daný z výroby.
Co by však ještě zvýšilo požitek z jízdy jsou širší řídítka, zejména větším chlapům, by rozhodně víc seděla do rukou. I když pro vysoký lidi tahle motorka není, nejen, že na ní budete vypadat jako vosa na bonbónu, ale nebude pro vás ani komfortní svezení, krom toho, že ve zpětných zrcátcích budete vidět také svoje ramena. Vrátím se ještě zpět k digitálnímu budíku, velkými číslicemi na vás svítí dva údaje. Prvním z nich je aktuální rychlost a druhý je zařazený kvalt. Sloupcovým grafem jsou znázorněny otáčky a stav palivové nádrže, menšími čísly pak vidíme počet ujetých kilometrů a průměrnou spotřebu. Tu jsem mimochodem měla na hodnotě 5,2 litru na sto kilometrů. Občas na mě z displeje ještě blikla zelená kontrolka ECO, která hlásila úspornou jízdu při málo otevřeném plynu. Pokud byste se nechali unést touto ekologickou vychytávkou, určitě vám klesne i průměrná spotřeba, ale u mě zábava zvítězila nad ekologií.
S brzdami jsem byla spokojená. Zadní brzdila citlivě a nijak jsem ji ani nemusela používat, bohatě mi stačil přední brzdič. Jeho nástup je pomalejší a pokud chcete ostře zabrzdit, musíte páčku pořádně zmáčknout a počítejte ještě s malou prodlevou, ale to je spíš jenom pro ty, co by chtěli vyzkoušet maximální výkon. Jinak fungovaly bezchybně a jejich síla je dostatečná.
MT-07 mě vážně uchvátila, je obratná a hbitá a dobře se s ní svezete i po městě. Je lehká a rozhodně bych ji doporučila holkám nebo někomu, kdo má s ježděním jen pár zkušeností. Odpustí vám pár prvotních prohřešků, naučí vás jezdit s citem a za cenu 130 tisíc, za kterou ji Yamaha nabízí, za tu prostě žádný jiný takto zábavný bike nekoupíte.
Technické údaje
Motor: řadový, kapalinou chlazený dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih: 80 x 68,6 mm , zdvihový objem 689 ccm, kompresní poměr 11,5: 1. Největší výkon 55 kW (74,8 k) při 9 000 otáčkách. Největší točivý moment 68 N.m při 6500 otáčkách, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: příhradový rám z ocelových trubek, plně nastavitelná vidlice upside-down Marzocchi, průměr nosníků 43 mm, zdvih 130 mm, vzadu jednoramenná kyvná vidlice s centrální pružící a tlumicí jednotkou Sachs, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu 282 mm, čtyřpístkové brzdiče, vzadu jednoduchá ventilovaná 245 mm, dvoupístkový brzdič. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Výška sedla nad zemí 805 mm, suchá hmotnost 179/182 kg, rozvor 1400 mm, objem palivové nádrže 14 litrů.
Barevné provedení Deep Armor, Matt Grey, Competition White, Tech Graphite, Racing Red
Cena: 129 900 Kč (149 900 Kč včetně ABS)
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 13.6.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro