Test KTM 890 Duke R: nezkrotný vévoda
- Publikovno: 9.10.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Je to uličník v každém směru! Už když Duka vidíte, těšíte se, jak ho pošlete do prvního vinglu. No a co teprve, když se sen stane realitou? Pak zjistíte, že vůbec nepotřebujete silnou motorku, protože 890 Duke R s jeho skvěle naladěným podvozkem, nízkou hmotností a divokou povahou, vám naservíruje takové množství emotivních zážitků, o kterých se vám ani nesnilo.
Jsou motorky, na které se těšíte a pak jsou motorky, na které jste nažhavení už od okamžiku, kdy je spatříte úplně poprvé. A co teprve, když se začínají objevovat první recenze a vy víte, že to je přesně to, co nutně musíte vzít do svých rukou? Ani nedokážu popsat, jak jsem se na test novinky KTM 890 Duke R těšila.
Málokterá motorka dokáže rozdělit lidi na dva extrémní tábory, jako je právě KTM a její design všech Duků. Jedněm se ani za mák nelíbí a ti druzí naopak jejich „sršní“ vzhled s dominantním dvoudílným LED světlometem milují. Já se řadím mezi ně, mám ráda, když se někdo nebojí jít proti proudu a nesnaží se splynout s davem. Ostré lomené tvary doplňují dynamičnost a výbušnost motocyklu. Absence kapot a větrného štítku jasně říká, že to není žádný extrémní cestovatel, ale jeho revírem jsou silničky s jednou zatáčkou za druhou, kde naplno využijete jeho nejlepší vlastnosti.
Posez za širokými řídítky je netradiční, spíš mi to připomínalo posez na supermotu. Jste hodně blízko k přednímu kolu, palivová nádrž je vysoká, ale vy sedíte pohodlně za ní, nohy jsou příjemně zalomeny a celkově se cítíte víc jako závodní jezdec. Je to hlavně díky tomu, že jsou řídítka usazena níž a více vpředu. Po pár kilometrech si na to zvyknete a zjistíte, že nad tím rozhodně někdo přemýšlel, protože v této pozici se širokými řídítky se vám Duke vede moc dobře. Displej je menší, někomu může dělat ze začátku potíže, než se v něm zorientuje, ale jinak na něm najdete veškeré potřebné informace. Ovládá se pomocí čtyřech tlačítek na levém řídítku. Za ostrého slunce není moc dobře čitelný.
KTM 890 Duke R je hodně specifická motorka a rozhodně nepatří do rukou nezkušeným pilotům. Je potřeba ji naslouchat, sžít se s ní v jedno tělo a pokud se vám to podaří, odmění se vám naprosto jedinečným zážitkem v podobě fantastického jízdního dojmu. Je lehká, obratná, skvěle se ovládá a nikdy jí nebudete mít dost. Jakmile na ni usednete, kopnete první rychlostní stupeň, okamžitě se z vás stane rebel a budete mít tisíc chutí s ní dělat šílenou neplechu. Musíte vynaložit hodně vnitřní síly, abyste udrželi svoji stinnou stránku na uzdě, alespoň ve městě. Je neuvěřitelně ostrá, má hromadu energie a neustále vás nutí tu energii jakýmkoliv způsobem z ní dostat.
Za touhle živelností nestojí nic jiného než její kapalinou chlazený řadový dvouválec o zdvihovém objemu 890 ccm, který v sobě ukrývá výkon 121 koní při 9250 otáčkách a kroutící moment 99 Nm při 7750 otáčkách. Ta živelnost je až neuvěřitelná a hlavně okamžitá, otočíte plynem a bez váhání, jakékoliv prodlevy, tam pocítíte tu sílu, kterou v sobě Duke má. Nejšťavnatější je ve středu svých otáček, kdy si nejvíc užijete to množství kroutícího momentu, ale dvouválec si umí poradit i s tím, když vám padnou otáčky nebo je naopak drtíte téměř u omezovače. Je to jako droga, jakmile pocítíte tu sílu při výjezdu ze zatáčky, když zatáhnete za plyn, nemůžete s tím přestat. Budete ten pocit chtít prožít znovu a znovu, každou volnou chvíli, každý den....
S každou projetou zákrutou si říkáte, že to snad ani není možné, s jakou lehkostí a s jakou hravostí ji projedete. Motorka je absolutně čitelná, přesně drží stopu a neuhne ani o píď. Ta její stabilita je až neuvěřitelná, žádná nervozita, žádné vlnění, žádné odskoky, jen přesné, skoro až strojové řízení. S množstvím ujetých kilometrů se vám zvyšuje i rychlost a náklon, ve kterých zatáčky prolítnete a ve spojení s naprosto přesným quickshifterem je to absolutní motorkářská slast. Tak jako věříte sportovně laděnému podvozku od WP, tak můžete věřit i brzdám Brembo Stylema. Jsou ostré, kousavé, s okamžitým nástupem a svoje zakousnutí drží až do okamžiku, kdy jim vy sami nepovolíte stisk. Mačkají se lehce a snadno se dávkují.
KTM 890 Duke R je nejlepší motorka do zatáček, jakou jsem kdy v rukou měla! Je neuvěřitelně intuitivní na ovládání, je to skoro jako byste jeli na kole. Perfektní podvozek, vynikající brzdy a přesný quickshifter. Pro mě je to letos nejlepší svezení a určitě jeden z top nekapotovaných motocyklů, který mi dal svobodu, vášeň, hromadu emocí a mraky neskutečných zážitků.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec LC8. Vrtání a zdvih 90,7 x 68,8 mm, zdvihový objem 890 ccm. Kompresní poměr 13,5:1. Největší výkon 89 kW (121 k) při 9250 1/min. Největší točivý moment 99 Nm při 7750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový chrom-molybdenový rám, přední WP APEX obrácená teleskopická vidlice USD o průměru 43 mm, zdvih 140 mm. Zadní kyvná vidlice WP APEX s nastavitelným předpětím, zdvih 150 mm. Brzdy kotoučové Brembo Stylema, vpředu 2 kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem, dvoukanálové ABS Bosch 9.1MP. Litá 17-palcová kola, vpředu 120/70, vzadu 180/55. Rozvor 1482 mm, světlá výška 206 mm, výška sedla nad zemí 834 mm, suchá hmotnost 166 kg. Objem palivové nádrže 14 l.
Cena základního provedení: 314 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.10.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro