Test Kymco CV3 550i ABS vs. AK 550i ABS Premium: dvě nebo tři kola?
- Publikovno: 17.5.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Mají společné srdce, ale liší se počtem kol. Můžete si vybrat, jestli si zvolíte klasický jednostopý skútr nebo raději sáhnete po stabilnější tříkolce. Oba dva se řadí mezi maxiskútry a svým sportovním designem jasně říkají, že budou svižnějšími společníky. Pro který se však rozhodnout?
Tchaj-wanský výrobce Kymco patří mezi prémiové výrobce skútrů, mají bohaté zkušenosti a se svými stroji se stále posouvají vpřed, a to nejen po stránce technologické, ale i po stránce designové. Ostatně ať už tříkolka CV3 nebo skútr AK 550i, oba jsou toho jasným důkazem. Ovšem Kymco si drží jedno velké prvenství, mají první tříkolový skútr na světě poháněný dvouválcovým motorem. Jejich design má ostré hranaté rysy a zlobivý výraz přední masky. Vypadá hodně agresivně a jednoznačně cílí na zákazníky, kteří hledají silný skútr se sportovními vlastnostmi.
Kymco svůj první tříkolový skútr představila v roce 2017 v Miláně, o dva roky později na stejném místě tvrdili, že půjde do prodeje již následující rok a představili jeho předprodukční verzi. K zákazníkům se nakonec dostal až vloni, ale musí se nechat, že jeho design je téměř stejný, což je vlastně dobře, protože návštěvníkům na veletrhu EICMA se líbil víc než dost.
To maxiskútr AK 550i Premium není svým vzhledem od svého názvu Premium vůbec daleko a jednoznačně je z něj cítit, že chce být silným konkurentem japonskému skútru Yamaha 560 Tech MAX. Na první pohled vás zaujme kombinace lakovaných a nelakovaných plastů doplněná o stříbrné detaily a pomyslnou třešničkou na dortu jsou červené proužky na kolech. Veškeré osvětlení je LED, do výbavy dostanete tempomat, bezklíčové zapalovaní, sledování tlaku v pneumatikách a vyhřívané rukojeti.
Dvoukolový skútr by svými rozměry klidně mohl konkurovat i sportovně cestovním motocyklům. Sedlo má ve výšce 790 mm, je však dost široké a pokud jste menší výšky, počítejte s tím, že budete stát na špičkách, ovšem díky nízkému těžišti se vám bude s tímto strojem snadno manipulovat na místě i při pomalé jízdě městem. Tento malý neduh navíc vykoupí i pohodlnost sedla, které je tvarované, dobře zpracované a vaše oko zaujme i jeho červené prošívání. Líbila se mi posuvná bederní opěrka, kterou jsem si nastavila přesně podle mých potřeb. Dobře se budou cítit i vaše nohy, které si na širokých plošinách můžete pohodlně uvelebit i natáhnout směrem vpřed.
Stejně pohodlné je sedlo i u tříkolky, jen si tu u něj nemůžete dobře nastavit bederní opěrku jako u maxiskútru. Dá se jen sklopit a pokud ji chcete využít, budete se opírat zády o její hranu. Opěrku na bedra má však také váš spolujezdec. Mohutný předek dobře chrání před větrem i drobným deštěm a plexi štít je nastavitelný, jen k tomu budete potřebovat nářadí. Lze to pouze manuálně. Kupodivu jsem byla dost překvapená, že jsem v přední části pod řídítky nenašla žádnou úložnou schránku, jediný prostor, kam uschovat vaše věci je pod sedlem. Ovšem ten je tak malý, že se tam téměř nevejde ani integrální helma. Máte v něm ukrytou klasickou kulatou 12V zásuvku. Žádný USB port tu nenajdete. Pokud byste chtěli převážet více věcí, budete si muset přikoupit alespoň horní kufr. Přístrojová deska je velká, je tvořená třemi budíky a dobře se v ní orientuje. K dispozici máte multimediální systém Noodoe s navigací, aby vám fungovala, je potřeba si do vašeho telefonu stáhnout aplikaci s offline mapami.
To u AK 550i sedíte mírně nahrbeni směrem vpřed, díky tomu jste tak více chráněni před větrem a snadno si můžete elektronicky nastavit výši plexi štítu. Překvapilo mě, v jakém rozsahu to až lze provést. Líbila se mi také sklopná zrcátka na kapotáži, která se sklápí směrem vpřed. Pod řídítky je umístěna velká uzamykatelná přihrádka s nabíjecím portem. Pod sedlem je osvětlený kufr, který snadno uschová jednu integrální helmu, lehkou bundu i pár dalších drobností. Ve výbavě budete mít kompletní LED osvětlení, vyhřívané rukojeti, tempomat, kontrolu trakce, mechanickou brzdu a bezklíčové zapalování. Displej přístrojové desky tvoří tři budíky, ten levý náleží otáčkoměru, ukazateli spotřeby a denním počítadlům, napravo se vám zobrazuje rychlost a palivoměr a uprostřed je displej, patřící multimediálnímu infotainmentu Noodoe.
Společným prvkem, tedy tím nejdůležitějším společným prvkem, je pohonná jednotka, kapalinou chlazený dvouválcový motor o zdvihovém objemu 550 ccm s o 270° přesazenými ojničními čepy. Jeho maximální výkon je 37,5 kW (51 k) při 7500 ot/min a maximální točivý moment 52,3 Nm při 5750 ot/min. Na zadní kolo se přenáší pomocí ozubeného řemenu. Motor je při nízkých otáčkách nevýrazný, ale jakmile protnete hranici středních otáček, nabere do žil mladou krev a svezení s ním vám na tváři vykouzlí velký úsměv. Jakmile otočíte plynem, jeho zátah je mohutný a vystřelí vás velmi rychle vpřed. Tohle se vám bude líbit hlavně na výjezdu ze zatáček. Líbilo se mi, že při jízdě městem není nijak ucukaný, naopak, jízda s ním je plynulá a velmi příjemná. Na výběr máte dva motorové režimy, Rain a Sport, přičemž u toho druhého můžete u skútru AK vypnout kontrolou trakce.
Jako první si na jízdu beru klasický dvoukolový skútr AK 550i. Motor je u něj usazen v hliníkovém rámu a podvozek tvoří přední 41 mm vidlice, vzadu je oboustranná kyvná vidlice s jedním tlumičem, vlastně stejná, jako se montuje u motocyklů a proto také jízda s tímto skútrem spíše připomíná jízdu na motocyklu. AK 550i váží 238 kilogramů a do nádrže mu vejde 14,5 litrů paliva. Údaj o hmotnosti možná působí děsivě, ale během jízdy a vlastně ani při manipulaci na místě to s jeho nízkým těžištěm příliš nepocítíte. Se skútrem se dobře jede nejen při pomalé jízdě městem, ale i při té rychlejší mimo něj. Díky komfortně nastavenému odpružení a patnáctipalcovým kolům se dobře pere s dlažebními kostkami nebo nerovnostmi na silnicích. Při svižné jízdě se vám bude líbit jeho přesná jízda, držení stopy při průjezdu zatáčkou a zábavný zátah plynu při jejím výjezdu. O bezpečné zastavení se vám postarají špičkové brzdy Brembo s čtyřpístkovým třmenem vpředu. Tyhle brzdy byste spíš hledali u sportovních motorek než u skútru, ale fungují skvěle, snadno se dávkují, mají rychlý nástup a nevadnou.
Jízda s tříkolovým CV3 je pro mě zprvu taková opatrnější. Ono přesedlat na něj ze skútru, na kterém jste střihali zatáčky v rychlém sledu za sebou, chce opravdu více respektu. Už při prvním rozjetí zjistíte, že tříkolka má tendenci vás brzdit. Nebo to vás brzdí spíš vaše hlava? CV3 má totiž stejně jako skútr vlažný rozjezd, aby pak od středních otáček vyrazil jako střela. Každopádně respekt si zaslouží i kvůli její váze 282 kilogramů. Obě přední třináctipalcová kola jsou vedena pomocí paralelogramového zavěšení s dvojitými vidlicemi, zadní patnáctipalcové kolo je uchyceno v oboustranné kyvné vidlici. Podvozek je ještě měkčeji naladěný než u skútru a jízda v jeho sedle je tak ještě více komfortnější, pocítíte to hlavně při jízdě po dlažebních kostkách, očima je vidíte, ale v rukou je téměř necítíte. Brzdy mají dostatečnou sílu na zastavení motocyklu, jsou citlivé a dají se lehce dávkovat.
Prvních pár zatáček jedu s větší opatrností, ale jakmile získáte jistotu ve vedení tříkolky, znatelně zrychlíte. CV3 se totiž příjemně vede, stačí se jen lehce naklopit a ona se téměř sama naklání. S jistotou si drží zvolenou stopu a nemá tendenci odskakovat ani při nerovnostech v zatáčkách. U tříkolky, stejně tak jako u konkurenčních tříkolových strojů, můžete uzamknout přední nápravu. Jenže tam kde konkurence v uzamčené poloze drží jako přibitá, Kymco má stále výkyv do obou stran, a to ve mně budilo nedůvěru v její stabilitu. Přiznám se, že na všech křižovatkách jsem měla vždy alespoň jednu nohu dole.
Při rozhodování, který skútr si zvolit by mohlo hrát roli i vaše řidičské oprávnění. Zatímco na ten dvoukolový AK 550i se bez skupiny A neobejdete, na CV3 vám bude stačit řidičské oprávnění skupiny B. Ti z vás, kteří preferují sportovnější jízdu, ti by měli sáhnout spíše po klasickém maxiskútru, který má v případě AK velmi slušnou výbavu, výborné jízdní vlastnosti a špičkové brzdy Brembo. To tříkolové CV3 je pro jízdu komfortnější, nohy si můžete pohodlně posunout směrem vpřed a během jízdy máte díky dvěma předním kolům větší pocit jistoty. Tak který z nich je pro vás ten pravý?
Technické údaje AK 550i ABS Premium
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Zdvihový objem 550 ccm. Největší výkon 37,5 kW při 7500 ot/min. Největší točivý moment 52,3 Nm při 5750 ot/min. Elektronické vstřikování, mazání se suchou skříní, elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Bezestupňový variátor, sekundární převod ozubeným řemenem, odstředivá spojka.
Podvozek: Rám z hliníkových trubek, teleskopická přední vidlice, průměr nosníků 41 mm, zdvih 120 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu dvojitá o průměru 270 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 260 mm s jednopístkovým třmenem. Pneumatiky 120/70 R15 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Rozvor 1580 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, hmotnost s plnou nádrží 238 kg. Objem palivové nádrže 14,5 litrů.
Barevné provedení: matná šedá, černá
Cena základní verze včetně DPH: od 299 990 Kč
Technické údaje CV3 550i ABS
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Zdvihový objem 550 ccm. Největší výkon 37,5 kW při 7500 ot/min. Největší točivý moment 52,3 Nm při 5750 ot/min. Elektronické vstřikování, mazání se suchou skříní, elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Bezestupňový variátor, sekundární převod ozubeným řemenem, odstředivá spojka.
Podvozek: Rám z hliníkových trubek, paralelogramového zavěšení s dvojitými vidlicemi vpředu, vzadu centrální pružicí a tlumicí jednotka. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 250 mm, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 260 mm. Pneumatiky 110/70 R13 vpředu a 160/60 R15 vzadu. Rozvor 1580 mm, výška sedla nad zemí 795 mm, hmotnost s plnou nádrží 282 kg. Objem palivové nádrže 15,5 litrů.
Barevné provedení: matná černá, matná zelená
Cena základní verze včetně DPH: od 339 990 Kč
Kymco AK 550i ABS Premium
Kymco CV3 550i ABS
- Přidat komentář +
- Publikováno: 17.5.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Sanchez vyhrála před Carrasco a Herrerou
- dnes - Bulega vítězem Sprintu v Estorilu
- včera - Toprak míří nezadržitelně za titulem
- včera - Vítězem Montella před Huertasem a Manzim, 11. Vostatek
- včera - Carrasco vyhrála zkrácený závod v Estorilu, 10. Ouředníčková
- včera - Toprak vyhrál Superpole i na mokru
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber