Test Yamaha Tmax 560 Tech MAX: komfort nade vše

Po týdnu v sedle Yamaha Tmax 560 mohu potvrdit, že je po právu jedničkou v segmentu maxiskútrů a jen těžko mu budete hledat konkurenci. Je rychlý, obratný, zábavný a nesmírně pohodlný. Bude vás bavit jeho dvouválcový hbitý motor, který se skvěle doplňuje se sportovně laděným podvozkem.

Do rukou se mi dostal modelový rok 2020, který je oproti testované předchozí generaci silnější, s vyšším výkonem a s atraktivní výbavou. Verze Tech Max, se kterou vyjíždím na týdenní dobrodružství, je tou nejvybavenější verzí v nabídce japonského výrobce. Oproti základním verzím má navíc vyhřívané rukojeti i sedačku, dva jízdní režimy D-mode a kontrolu trakce, bezklíčové ovládání Smart Key nebo také elektricky nastavitelný plexi štít.

1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (14)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (22)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (24)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (23)

Skútr Tmax ve verzi Tech Max vám již na první pohled dává vědět, že jeho ambice jsou ryze sportovní. Dynamický vzhled i svalnaté proporce mu dodávají na mohutnosti a také jisté míře respektu. Rozhodně se vám bude líbit i kapotáž s integrovanými LED směrovými světly a oslovila mě také černá barva v matném provedení. Výjimečnost modelu a jistou míru exkluzivity vám dodá kvalitní zpracování motocyklu, použití dobrých komponent, vše lícuje jak má, nic se během jízdy nechvěje, nikde vám nic nepřebývá a vše funguje přesně jak má.

A to jste se ještě neposadili za řídítka. Sedlo je široké, pro chladné dny vyhřívané a náramně pohodlné. Posaz je uvolněný a pokud si během jízdy budete potřebovat ulevit nohám, máte před nimi dostatek místa k jejich natažení. Na tomhle skútru můžete projezdit celý den a nebudete vůbec unavení, spíš naopak, z motocyklu budete večer v garáži sesedat s blaženým úsměvem na tváři. Sedlo je ve výšce 800 mm, ale bez potíží z něj dosáhnete na zem i když jste menšího vzrůstu. Pod ním je osvětlený úložný prostor, který je dostatečně velký, abyste do něj uschovali dvě helmy a to jedna z nich může být i integrální. Otevírá se tlačítkem umístěným na středovém tunelu. Malý odkládací prostor je také vpravo před vaším kolenem, je uzamykatelný a lze v něm nabíjet telefon.

2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (39)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (41)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (31)

Během jízdy si můžete pomocí tlačítka nastavovat výšku plexi štítu, které je široké a dobře tvarované, abyste se za ním pěkně schovali. Přístrojový panel je přehledný, modře podsvícený a dostatečně velký. Mezi dvěma velkými budíky je umístěný malý TFT displej, kde se zobrazují veškeré další informace, jako je zvolený jízdní režim, dojezd na nádrž, množství paliva nebo hodiny. Vše se jednoduše ovládá pomocí kolébkového tlačítka na řídítku. Ocenil bych možnost bezdrátového připojení mobilního telefonu, přece jen tuto možnost nabízí většina konkurentů a u motocyklu za více než tři sta tisíc korun bych tuto technologii uvítal a to ryze z praktických důvodů.

Pojďme se však konečně vydat do ulic velkoměsta, kde jsem s tímto maxiskútrem najezdil nejvíce kilometrů. Dvouválcový motor o zdvihovém objemu 562 ccm posílá na zadní kolo ozubeným řemenem výkon 35 kW. Spolu s točivým momentem 55,7 Nm tvoří sehranou dvojici, která z Tmaxu dělá dobře naladěný zábavný stroj, který umí být poklidným beránkem, sprinterem na krátké trati, ale i divokou střelou. Od toho se také odvíjí průměrná spotřeba, v poklidu dokážete jezdit za necelých 5 litrů na 100 km, ale pokud vás chytne sportovní nálada, což u tohoto testovaného skútru je vlastně skoro pořád, dostanete se hravě na hodnotu 6 litů. Počítejte tedy při objemu palivové nádrže 15 litrů s nájezdem kolem 250 kilometrů.

2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (38)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (28)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (34)

Co bych ale rozhodně zmínil jako naprostou špičku je jeho tuhý podvozek s lehkým hliníkovým rámem a dlouhou kyvnou vidlicí. Podvozek se dobře pere s pohlcováním nerovností, ať už přejíždíte tramvajové pásy, nebo se v centru prodíráte po dlažebních kostkách. Velkou zásluhu na tom však mají také patnáctipalcová kola obutá na pneumatikách Bridgestone Battlax. Na práci podvozku se můžete spolehnout nejenom ve městě, ale i během rychlejších jízd za jeho branami. S přehledem zvládne rychlejší sportovnější jízdu, dobře drží zvolenou stopu a nemá tendenci odskakovat. Tmax se lehce vede a to i přes jeho váhu v plném nasazení, která je 220 kilogramů. Spolehnout se můžete na dvojici radiálních čtyřpístků vpředu, které se dají dobře dávkovat a jsou dost silné na zastavení tohoto mastodonta. Brzdové páčky jsou nastavitelné.

Myslím, že jakmile se na tomto skútru svezete, nepřestane vás bavit okamžitá reakce na povel od jemně naladěné plynové rukojeti. Stačí jen lehce přidat a skútr zrychlí takovou rychlostí, až vás to může i nečekaně překvapit. Ten zátah je tak návykový a doslova neodolatelný. Na výběr máte ze dvou jízdních režimů, sportovní a turistický, který jsem používal jen po jízdu ve městě. Tmax je vybaven i kontrolou trakce, kterou si můžete nastavit podle vašich aktuálních potřeb nebo ji zcela vypnout.

1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (13)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (15)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (11)

Ačkoliv tak na první pohled nevypadá, překvapí vás Tmax 560 svojí univerzálností. Zvládne pomalou jízdu, rychlé odpichy na semaforech, sportovní jízdu na vaší oblíbené klikaté silnici, pohodlně a bezpečně vás doveze do práce i zpět domů a dokázal bych si v jeho sedle představit i týdenní dovolenou, kde by zdatně sekundoval cestovním motocyklům. Přejezdy po dálnici jsou jen třešinkou na pomyslném dortu. Na tempomatu si nastavíte požadovanou rychlost, zvednete si plexi štít do nejvyšší polohy a pak už jen pohodlně ukrajujete kilometr za kilometrem. S klidným svědomím mohu prohlásit, že i pro mě je Yamaha Tmax 560 nekorunovaným králem mezi maxiskútry a rád jej doporučím každému, kdo přemýšlí o pohodlném, zábavném a rychlém skútru.

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 70 x 73 mm, zdvihový objem 562 ccm. Kompresní poměr 10,9:1. Největší výkon 35 kW při 7500 ot/min. Největší točivý moment 55,7 Nm při 5250 ot/min. Elektronické vstřikování, mazání se suchou skříní, elektrické spouštění a tranzistorové zapalování

Pohonné ústrojí: Bezestupňový variátor, sekundární převod ozubeným řemenem, odstředivá spojka.

Podvozek: Rám kolébkový z hliníkových trubek, teleskopická přední vidlice, průměr nosníků 43 mm, zdvih 120 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka, zdvih 117 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 267 mm se čtyřpístkovými třmeny, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 282 mm s jednopístkovým třmenem. Kola litá pětipaprsková 15palců. Pneumatiky bezdušové 120/70 vpředu a 160/60 vzadu. Rozvor 1575 mm, výška sedla nad zemí 800 mm, světlá výška 125 mm, hmotnost s plnou nádrží 220 kg. Objem palivové nádrže 15 litrů.

Barevné provedení: Tech Kamo, Power Grey

Cena základní verze včetně DPH: od 294 990 Kč
Cena testovaného modelu včetně DPH: 334 990 Kč

1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (1)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (2)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (3)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (4)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (5)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (6)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (7)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (8)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (9)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (12)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (16)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (17)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (18)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (19)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (20)1 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (21)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (25)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (26)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (27)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (29)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (30)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (32)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (33)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (35)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (36)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (37)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (40)2 Test Yamaha Tmax 560 Tech Max (42)

foto: Jan Altner



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama