Test KTM 890 Adventure: dálky volají
- Publikovno: 14.1.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
KTM 890 Adventure je typické cestovní enduro určené hlavně na silnici, tedy tohle o něm tvrdí výrobce. Já říkám nemějte obavy, šotolinovou cestu zvládne bez potíží a o zábavu s ním máte jednoznačně postaráno. Vlastně mě ani nepřekvapilo, jak lehce se KTM 890 Adventure vede do zatáček, jak je pohodlné, dobře se pere s nerovnostmi na vozovce a ani jak zábavný je jeho motor.
Model 890 Adventure jsem si na test vzala záměrně, já si totiž doslova zamilovala předchozí verzi 790 Adventure a byla jsem zvědavá, jak se budou tyto dvě, téměř totožné motorky od sebe lišit. A nemyslím tím jenom to, že má 890 Adventure silnější dvouválcový motor. Musím totiž říct, že jakmile jsem usedla za řídítka, měla jsem pocit, že zase sedlám moji oblíbenou 790ku. Vše je naprosto stejné, displej, ovladače na řídítkách, zkrátka cítila jsem se na něm jako doma, jen jsem nastartovala a vyrazila vstříc dobrodružství.
Dvouválcový, kapalinou chlazený motor má zdvihový objem 889 ccm a pyšní se výkonem 105 koní při 8000 otáčkách. Maximální točivý moment 100 Newtonmetrů nastupuje při 6500 otáčkách. Ve standardní výbavě dostáváte kryt motoru, který jej chrání před odletujícími kamínky. Už po pár prvních kilometrech cítím rozdíl mezi 790 a novým 890 Adventure, ačkoliv je výkon jen o pár koníků větší, je motor takový uhlazenější, pružnější a má plynulejší chod už od nízkých otáček. Pro svižnější jízdu jej stačí držet ve středních otáčkách, ani jej nemusíte nijak točit a všechny výjezdy ze zatáček zvládnete bezpečně i tak. Nástup výkonu je plynulý a jakmile si na projev motoru zvyknete, žádné záludnosti si na vás už nepřichystá.
KTM bylo vybaveno příplatkovým rychlořazením, které v případě tohoto motocyklu fungovalo přesně v obou směrech. Říkat vám něco o tom, jak to zvedne požitek z jízdy o další úroveň snad ani nemusím. Během testu jsem měla možnost vyzkoušet nejen režim Street, ale i Rain a Offroad, kde je u obou výkon omezen na 95 koní. Za příplatek si můžete pořídit také režim Rally. Náklonové ABS a kontrolu trakce lze zcela vypnout na zadním kole, jen se vám po zhasnutí motoru znovu aktivují, a tak je na to potřeba myslet, zejména pokud jste někde v terénu.
Motocykl mám ráda také kvůli jeho rozložení těžiště. Je posazeno dole a to díky nádrži ve tvaru podkovy, která pojme dvacet litrů paliva a je umístěna v dolní části motocyklu. Obavy o její proražení měli zákazníci již u předchozího modelu, ale je vyrobena z odolného plastu a vlastně jsem doposud neslyšela o nikom, kdo by ji prorazil. 890 Adventure se dobře vede do zatáček, lehce se přehazuje z jedné strany na druhou, perfektně drží stopu, neodskakuje na nerovnostech, není vratká ani při pomalé jízdě a proto nemusíte mít obavy, když se s ní vydáte na šotolinovou cestu. K dobru vám také hraje její světlá výška 233 mm.
Sedlo je ve výšce 830 mm a snadno jsem z něj dosáhla celou nohou na zem, což může dodat více jistoty i jezdcům menšího vzrůstu nebo dívkám. Motocykl má suchou hmotnost 196 kilogramů, ale i s plně natankovaným strojem jsem neměla potíž manipulovat s ním na místě. K bezpečné jízdě přispívá také tlumič řízení, který je dodáván již ve standardní výbavě. Podvozek od WP Apex je vpředu nestavitelný se zdvihem 200 mm, vzadu si můžete nastavit jak předpětí, tak odskok a rovněž má zdvih 200 mm. Já však nechala původně nastavené hodnoty, jezdila jsem sama a vyhovovalo mi tovární nastavení.
Ačkoliv se jedná o motocykl určený na silnici, ponechali mu bezdušová kola s drátěným výpletem, která tomuto enduru náramně sluší. Obuta jsou na silničních pneumatikách Avon Trail Rider. Vpředu je typické 21palcové kolo, vzadu jich máte 18. Ačkoliv je přední kolo větší, nijak zásadně to na jízdě v zatáčkách na silnici nevadí. Hravě zvládne svižnější jízdu a plusové body musím dát i radiálním brzdám KTM. I když jste za ně vzali víc, neměli tendenci tuhnout a dají se jemně dávkovat. Nejsou to ostré kousavé závodní brzdiče, ale když nastane krize, můžete se na ně plně spolehnout. Jak brzdová, tak spojková páčka jsou stavitelné.
Vyhovovala mi vzpřímená jízdní pozice za řídítky, i když jsem na něm urazila pár stovek kilometrů, nebyla jsem nijak unavená. Trojúhelník řídítka, sedlo a stupačky je tu nastaven velmi dobře. Dálniční přesuny byly díky vyššímu větrnému štítu příjemnou záležitostí, a to i při rychlostech blížících se k hodnotě 150 km/h. S průměrnou spotřebou jsem se držela na hodnotě 5,3 litru a to jsem se nijak nekrotila. Mám ráda svižnější jízdu a stejně tak ji má ráda i KTM 890 Adventure.
Týdenní test utekl jak voda a já jen nerada vracela KTM zpět, je totiž ještě lepší než předchozí 790 Adventure. Motor je uhlazenější, ale přitom neztratil nic ze své živelnosti. Posílila v nízkých otáčkách, což bezpochyby nejvíce oceníte, pokud přezujete na offroadové obutí a vyrazíte s ní do terénu. Podvozek pohltí velké množství rázů, je dostatečně tuhý i na jízdu v drsnějších podmínkách a podrží vás i při svižnější jízdě v zatáčkách.
Gábinu obléká firma MBW, na sobě má textilní komplet MBW Adventure Pro.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec LC8. Vrtání a zdvih 90,7 x 68,8 mm, zdvihový objem 889 ccm. Kompresní poměr 12,7:1. Největší výkon 77 kW (105 k) při 8000 ot/min. Největší točivý moment 100 Nm při 6500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový chrommolybdenový rám, přední WP Apex obrácená teleskopická vidlice USD o průměru 43 mm, zdvih 200 mm. Zadní kyvná vidlice WP s nastavitelným předpětím, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu 2 kotouče o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 260 mm s dvoupístkovým třmenem, dvoukanálové ABS Bosch 9.1MP. Kola vpředu 90/90-ZR21, vzadu 150/70-ZR18. Rozvor 1509 mm, světlá výška 233 mm, výška sedla nad zemí 830 mm, suchá hmotnost 196 kg. Objem palivové nádrže 20 l.
Barevné provedení: oranžová, černá
Cena: 369 900 Kč
Zdroj: motoforum.cz
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 14.1.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec