Test Honda CRF1100L Africa Twin 2020 a Adventure Sports: malá a velká Afrika

Na týdenní dovolené jsme důkladně prověřily a otestovali „malou“ a „velkou“ Afriku, a s klidným srdcem vám můžeme potvrdit, že je to ideální tandem, pokud ve vaší domácnosti jezdí žena i muž. Nový model se silnějším motorem je lehčí, vybavený slušnou výbavou, s vynikajícími jízdními vlastnostmi a s neuvěřitelnou radostí ze života.

Model Africa Twin od jeho oficiálního představení v roce 2015 řádně provětral řady mezi cestovními motocykly. Konkurence se nestačila divit, jakou rychlostí se z tohoto stroje s vlastnostmi endura stal celosvětově nejprodávanější model. Splňoval totiž téměř všechny požadavky, které lidé, co rádi cestují, od svého motocyklu požadují. Pohodlný, výborné jízdní vlastnosti, zvládne nejen silnici, ale i cesty mimo ni a prodává se za cenu, která je dostupná pro většinu zákazníků. Nová generace se silnějším motorem Africa Twin 1100 pak všem ukázala, že už tak dobrý motocykl, lze udělat ještě lepším. Navíc se nabízí ve dvou verzích, základní a větší Adventure Sports. Vybrat si může úplně každý a pokud jste motorkářská rodina, jako je ta naše, můžete se dokonale sladit i s výběrem motocyklů.

1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (16)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (17)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (24)

Myšlenku o týdenním testu malé a velké Afriky jsem nosila v hlavě už od jejího podzimního představení v roce 2019. Slovo dalo slovo a o prázdninách na nás u dovozce čekaly dvě krasavice, připraveny sdílet s námi společné zážitky. Základní verze byla s manuálním řazením a s quickshifterem, Sports byl vybaven automatickou spojkou DCT a trojicí hliníkových kufrů. Už jen první přesun domů a tankování na benzinové pumpě mi moji domněnku o ideálním partnerském tandemu motocyklů potvrdil. Sklidili jsme obdivné pohledy od ostatních řidičů a než jsme zaplatili, měly naše Afriky i dva fanoušky, kteří nás okamžitě zahrnuly velkým množstvím dotazů. Tuto situaci jsme během našeho putování zažili ještě mnohokrát.

Jestli můžu s klidným srdcem o nějaké motorce říct, že ji znám téměř dokonale, je to právě Africa. Každý rok se účastním jedinečné akce Honda Fest, která je nejen setkáním majitelů motocyklů značky Honda, ale také o poznávání okolí místa, kde se tento tradiční festival koná. Po Festu mám na tachometru natočeno vždy kolem dvou tisíc kilometrů, a to už je dostatečné množství na to abych mohla říct, že znám Africu téměř dokonale. Test prvního modelu Honda CRF1000L Africa Twin si můžete přečíst zde.

2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (47)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (49)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (64)

Už po prvních ujetých kilometrech jsem věděla, jaké jsou zásadní rozdíly nové generace 1100 Africa Twin oproti té minulé. Motocykl je obratnější, lehčí nejen ve skutečnosti, ale i pocitově a hlavně není tolik ucukaný ve spodním spektru otáček, jako tomu bylo u předchozí generace. Celkově se jízdní projev zklidnil, téměř vymizely vibrace a úpravy řadového, kapalinou chlazeného motoru o zdvihovém objemu 1084 ccm, mu jednoznačně prospěly. Motor již splňuje emisní normu Euro 5. Oproti předchozí verzi má o 5 kW větší výkon a o 7 Nm větší točivý moment. Nejsou to převratné hodnoty, ale přesto je Afrika živelnější a s větší ochotou vyrazit vpřed po povelu od plynové rukojeti.

Ačkoliv Adventure Sports vypadá mohutně a s trojicí příplatkových hliníkových kufrů ještě víc, některé zájemce o jeho pořízení by mohl svojí mohutností odradit od koupě, nenechte se zmást. Sedlo je ve stejné výšce 870 mm jako u malé Afriky a jednoduchým grifem si jej můžete snížit na 850 mm. Já při své výšce 174 cm jsem v pohodě dosáhla na zem i ze standardní výšky sedla a neměla jsem žádné potíže s manipulací ani při pomalých jízdách nebo při manévrování na místě, a to také díky tomu, že se jí snížilo těžiště směrem dolů. Motocykly jsme si během testu různě střídali, abychom si je řádně vyzkoušeli za všech možných situací a povětrnostních podmínek.

2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (66)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (67)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (68)

Menší Afrika díky svému nízkému plexi, výraznému červenému podsedlovému rámu, párem světlometů a úzkým a štíhlým proporcím vypadá hodně sportovně. Já po týdenní zkušenosti, kdy nám každý den zapršelo, bych určitě vyměnila plexi za vyšší. Zatímco na velké Africe stačilo plexi zvednout do nejvyšší polohy a drobný déšť vám téměř nevadil, já musela oblékat nepromok. Jakožto jediný účastník expedice, jsem totiž nepromok nezapomněla doma :-)

Adventure Sports má o poznání širší přední kapotáž se čtyřmi světly a širší je i ocasní část motocyklu, rám má bílé lakování a obuto je na bezdušových kolech se zlatými ráfky. Pod motorem máte široký kryt a větší je také palivová nádrž, a to přesně o šest litrů. Do standardní výbavy dostává vyhřívané rukojeti, ty si u malé Afriky musíte připlatit, ale rozhodně na nich nešetřete, na cestách je mnohokrát oceníte, jako 12V USB zásuvku, která je umístěna vedle displeje a mají ji oba motocykly a stejně tak jako nové LED světlomety. Kromě toho, že dostaly nové denní svícení, bylo zde vyřešeno svícení obou světel a konečně není Afrika jednookým králem. Dobře se s ní cestuje i v nočních hodinách, Sports má navíc funkci přisvěcování do zatáček, takže si nedobrovolně vybral funkci lídra a jel jako první.

1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (3)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (6)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (10)

Oproti předchozímu modelu však Adventure Sports prošel zásadní úpravou. Dostal kompletně přepracovaný rám, na který je připevněn užší hliníkový podsedlový rám. Nová je také kyvná vidlice, rovněž ze slitiny hliníku. Předchozí modely malé a velké Afriky se lišily zdvihy, Sports měl vyšší o 22 mm vpředu a o 20 mm vzadu a také měl o 20 mm vyšší světlou výšku. Ke snížení výšky došlo také u sedla a to o 50 mm. V podstatě se velká Afrika srovnala na úroveň malé Afriky. Pro čahouny to asi není úplně dobrá zpráva, ale pro většinu ostatních ano. Větší Afrika se totiž tímto krokem stává dostupnější pro více zákazníků.

Zcela nová je tu také přístrojová deska, která je kombinací malého LCD displeje, kde se zobrazuje aktuální rychlost, zařazený rychlostní stupeň a celkový počet ujetých kilometrů a 6,5palcového barevného TFT displeje. Ten můžete ovládat buď ovladači na levém řídítku nebo dotykově a pokud vlastníte iPhone, tak jej s tímto displejem rovnou i spárovat. Ovládání bylo ze začátku složitější, ale postupně jsme si na něj zvykli a žádné složitosti jsme v tom nehledali. Malý LCD displej jsem ocenila při ostrém poledním svitu, kdy se mi leskl TFT displej a nebylo na něj pořádně vidět. Při dálničním přesunu jsme oba využívali tempomat, který lze aktivovat od čtvrtého rychlostního stupně, u DCT dokonce již od třetího, a funguje od rychlosti 50 km/h.

1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (2)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (21)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (61)

Díky inerciální šestiosé řídící jednotce Bosch se výrazně zlepšily už tak dobré jízdní vlastnosti Afriky. Jednotka spolupracuje nejen s náklonovým ABS, ale také s kontrolou trakce, systémy proti zvedání předního kola a komunikuje také s příplatkovou automatickou spojkou DCT. Na Afriku je tak mnohem větší spolehnutí a jízda s ní nabrala ještě větší grády. O tom by vám mohla vyprávět partička čtyřech motorkářů na supersportech konkurenční ladičkové značky, které jsme plně naložení v zatáčkách na Makově přeletěli rychlostí blesku a během čtyřech zákrut nám zmizeli ze zpětných zrcátek. Dojeli nás až dole pod kopcem, kde jsme stáli a řešili, jestli si ty táhlé zatáčky dáme ještě jednou :-)

Tuhle pekelnou jízdu jsme si mohli užít i díky obousměrnému rychlořazení, které zejména v kombinaci s DCT funguje geniálně. Je rychlé a děsně návykové. Řízení Afriky je naprosto přesné, kam chcete jet, tam jede, neodskakuje na nerovnostech, nevlní se, nepotápí se a nehne se ani když jste v hlubokém náklonu. Svižně můžete jet také díky ostrým brzdám, které se dají citlivě dávkovat, fungují okamžitě a v žádném případě nemají tendenci tuhnout. Zkrátka jestli tady někdo udělá chybu, tak jste to vy a ne motocykl.

2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (52)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (30)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (32)

Co se mi na Africe také moc líbí je možnost nastavení míry síly brzdění motorem, se kterým se dá hodně dobře pracovat a ovlivnit tím způsob a styl vaší jízdy. Nastavit si můžete také kontrolu trakce, kterou však můžete upravovat během jízdy, pokud se náhle změní podmínky. Na verzi Sports si lze pohrát také s nastavením předpětí zadní pružiny podle toho, jestli jedete sami, ve dvou, s kufry nebo bez. Velkou výhodou je, že tyto parametry vám zůstanou nastaveny i poté, co vypnete zapalování anebo když změníte palivovou mapu.

Samostatnou kapitolu si zaslouží i automatická spojka DCT, zatímco pro mě to byla známá záležitost, pro mého parťáka to byla cesta do neznáma a zajímavý byl i vývoj jeho vztahu k této příplatkové záležitosti. Od prvotních negativních poznámek, až po nerozlučné přátelství na konci dějství. DCTčku zkrátka musíte přijít na chuť, ale pro cestování na silnici je to dobrý pomocník. Pokud se pohodově toulám, jezdím v automatickém režimu, při rychlejší jízdě volím sportovní automatický režim a když jedu „na kolínko“ řadím manuálně. Obrovskou výhodu vidím v tom, že pokud jedete ostře, a podceníte profil zatáčky, můžete klidně podřadit i v náklonu, Afrika se ani nehne. To se o manuálně řazeném motocyklu říci nedá.

2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (56)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (53)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (54)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (55)

Během našeho týdenního putování jsme obě Afriky prověřily za každé situace, pršelo, svítilo sluníčko, byla zima i teplo, vyzkoušeli jsme dálniční rychlý přesun, svižné táhlé zatáčky i pomalou jízdu zaplněným centrem města, kde se zrovna konal koncert místní populární kapely. Afrika nás ani v jednom okamžiku nezklamala, dokázala se dokonale přizpůsobit všem okolnostem, ocenili jsme na ní její univerzálnost a všestrannost. Pro nás se po týdenním testu stala srdeční záležitostí.

Technické údaje CRF1100L Africa Twin

Motor: Kapalinou chlazený, čtyřtaktní, čtyřventilový řadový dvouválec. Vrtání a zdvih 92 x 81,5 mm, kompresní poměr 10,1:1, zdvihový objem 1084 ccm. Největší výkon 75 kW při 7500 ot/min. Největší točivý moment 105 Nm při 6250 ot/min. Elektronické vstřikování. Řízený katalyzátor.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek: Ocelový dvojitý kolébkový rám se zadním pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, přední 45mm inverzní vidlice Showa s možností nastavení předpětí a útlumu, zdvih 230 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka Showa s možností nastavení předpětí, zdvih 220 mm. Jednoramenná kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Brzdy vlnovité kotoučové Nissin vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 310 mm, vzadu jednokotoučová jednopístková o průměru 256 mm. Třístupňová kontrola trakce HSTC. Kola litá s drátěným výpletem. Pneumatiky 90/90 R21 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Rozvor 1575 mm, výška sedla nad zemí 870/850 mm (snížená), světlá výška 250 mm, pohotovostní hmotnost 226 kg, objem palivové nádrže 18,8 litrů.

Barevné provedení: Matt Ballistick Black Metallick, Pearl Glare White Tricolor, Grand Prix Red

Cena včetně DPH: 369 900 Kč

Technické údaje CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT

Motor: Kapalinou chlazený, čtyřtaktní, čtyřventilový řadový dvouválec. Vrtání a zdvih 92 x 81,5 mm, kompresní poměr 10,1:1, zdvihový objem 1084 ccm. Největší výkon 75 kW při 7500 ot/min. Největší točivý moment 105 Nm při 6250 ot/min. Elektronické vstřikování. Řízený katalyzátor.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek: Ocelový dvojitý kolébkový rám se zadním pomocným rámem z vysokopevnostní oceli, přední 45mm inverzní vidlice Showa s možností nastavení předpětí a útlumu, zdvih 230 mm, zadní centrální pružicí a tlumicí jednotka Showa s možností nastavení předpětí, zdvih 220 mm. Jednoramenná kyvná vidlice z hliníkové slitiny. Brzdy vlnovité kotoučové Nissin vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 310 mm, vzadu jednokotoučová jednopístková o průměru 256 mm. Třístupňová kontrola trakce HSTC. Kola litá s drátěným výpletem. Pneumatiky 90/90 R21 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Rozvor 1575 mm, výška sedla nad zemí 870/850 mm, světlá výška 250 mm, pohotovostní hmotnost 248 kg, objem palivové nádrže 24,8 litrů.

Barevné provedení: Darkness Black Metallic, Pearl Glare White Tricolor

Cena včetně DPH: 424 900 Kč

1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (14)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (43)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (48)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (57)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (58)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (60)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (62)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (63)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (5)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (7)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (8)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (9)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (27)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (44)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (45)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (46)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (1)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (15)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (19)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (20)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (23)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (26)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (25)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (31)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (33)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (34)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (35)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (36)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (39)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (4)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (41)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (40)1 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (42)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (50)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (51)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (59)2 Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports DCT test motoforum (65)

Foto: motoforum



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama