Reklama

Test Ducati DesertX: dobrodružství v offroadu

Cestovní enduro u italské Ducati už není jenom Multistrada, ale také model DesertX. Ten je však opravdu určený i mimo asfaltové silnice. Svědčí mu nejen šotolinová cesta, ale zvládne také těžší terén, neboť pro jízdu v něm je dokonale připraven. Sám jsem si to vyzkoušel během jeho testu, a že jsem v něm DesertX nešetřil.

V Bologni věděli, že jim v jejich nabídce chybí motocykl, který bude připraven na jízdu v náročném terénu, kterému nebude vadit, když padne na jednu nebo na druhou stranu, když přijde k nějakému škrábanci, co zkrátka k jízdě mimo asfalt patří. Věděli, že jim v jejich nabídce chyběl stroj s velkým předním 21palcovým kolem a s osmnáctkou vzadu. Než se však rozhodli pro tento krok, představili na veletrhu EICMA v Miláně studii DesertX. Tehdy to byla opravdu jen studie, ale zájem veřejnosti byl tak obrovský, že se rozhodli jej dotáhnout do konce a o dva roky později představili produkční verzi DesertX.

1 Ducati DesertX test (26)1 Ducati DesertX test (24)1 Ducati DesertX test (20)

Design DesertX vychází z legendární Cagivy Elephant, která v letech 1990 a 1994 ovládla rallyovou dakarskou soutěž a stejně jako ona, i DesertX je poháněný dvouválcovým motorem Ducati. V té době totiž byla Ducati a Cagiva jedna rodina a jejich motocykly byly poháněny stejným motorem. A do této rodiny patřila také MV Agusta, která rovněž přichází s projektem pro cestovní enduro vycházející z Cagivy Elephant. Nemá však jeden motocykl, ale rovnou dva, Lucky Explorer Project 5.5 a 9.5. Realizace se zatím dočkal jen Project 9.5, který byl letos představen jako MV Agusta LXP Orioli.

Designérům z Ducati se však náramně povedl nejen retro styl, ale také dokázali perfektně vystihnout dobrodružnou povahu motocyklu. Podobnost s Cagivou Elephant, je tu opravdu veliká, zejména její bachratá palivová nádrž a přední štítek přecházející ve dvě kulatá LED světla. Zcela nový je trubkový rám, na který navazuje minimalisticky působící podsedlový rám. Ovšem jeho konstrukce uveze dvě dospělé osoby a k tomu ještě 240 kilogramů nákladu.

1 Ducati DesertX test (8)1 Ducati DesertX test (6)1 Ducati DesertX test (22)

Úzké sedlo je ve výšce 875 mm a je poněkud výše. Piloti menšího vzrůstu si však mohou pořídit sníženou variantu a také snížený podvozek. V základní výbavě motocyklu je tlumič řízení, stavitelné spojkové a brzdové páčky, tempomat, tlačítko pro vypínání ABS a multifunkční ovladač. Veškeré osvětlení je vybavené LED technologií. Multifunkční pětipalcový barevný displej je otočený na výšku ve stylu rallyových závodních motocyklů. Dobře se na něj dívá v sedě i ve stoje. Oceníte jej hlavně při používání navigace. Součástí offroadových režimů displeje je kroková navigace podobná závodním roadbookům. Displej nabízí na výběr několik režimů zobrazení a také volbu údajů, které chcete na displeji zobrazovat.

Jízdní pozice za řídítky je pohodlná a vzpřímená. DesertX se velmi dobře vede v sedě i ve stoje. Sedlo je vpředu úzké a úzká je také na něj navazující nádrž, takže se vám ve stoje motocykl dobře drží koleny. Ocenil jsem snadné přehození výšky brzdového pedálu, ale kromě něj, nabízí dvě pozice i řadička. U ní sice potřebujete imbus, ale rozhodně je to užitečná věc.

1 Ducati DesertX test (30)1 Ducati DesertX test (27)1 Ducati DesertX test (31)

DesertX disponuje zadní přídavnou nádrží na 8 litrů paliva, čímž ve spojení se základní 21litrovou nádrží získáte celkových 29 litrů a to vám rozhodně bude stačit i na hodně dlouhou cestu, protože i když jsem jel hodně svižně a v terénu jsem ji nešetřil, tak jsem se spotřebou nepřesáhl hodnotu 4,5l/100 km. Co se mi však velmi zamlouvalo byla možnost zvolit si sám možnost přečerpání paliva ze zadní nádrže do přední. Dobře se s tím ovlivňuje těžiště motocyklu. Pokud si přídavnou nádrž zvolíte, bohužel přijdete o možnost namontování držáků kufrů. K tomu by vám však mohlo pomoci sejmutí sedla pro spolujezdce, pokud tedy budete cestovat sám, a využít tak možnosti zadního nosiče.

Cestovní enduro je poháněno motorem Testastretta 11°, který je společným srdcem i pro modely Multistrada 950, SuperSport 950 nebo Monster. Kapalinou chlazený dvouválec do L o zdvihovém objemu 937 ccm je naladěný na výkon 110 koní při 9250 ot/min a maximální točivý moment 92 Nm nastupuje v 6500 ot/min. Převodovka má šest rychlostních stupňů, první dva jsou výrazně kratší, šestý je naladěn na dlouhé rychlé přesuny. Využít můžete také obousměrné rychlořazení.

1 Ducati DesertX test (14)1 Ducati DesertX test (28)1 Ducati DesertX test (23)

Bylo by asi velkým překvapením, kdyby v Ducati tento model nevybavili jejich špičkovou elektronikou. Naštěstí tomu tak není a tak můžete využít tyto elektronické systémy a asistenty jako je šest jízdní režimů, přičemž čtyři jsou určeny pro jízdu po silnici, Sport, Touring, Urban a Wet a dva režimy pro jízdu v terénu, Enduro a Rally. Dále tu máte výkonový režim, náklonové ABS, kontrola trakce, kontrola zvedání předního kola, motorová brzda a tempomat. Všechny režimy si můžete individuálně nastavovat podle vašich představ.

Podvozek je vybaven komponenty od firmy Kayaba, vpředu i vzadu jsou plně stavitelné tlumiče, přední vidlice o průměru 46mm má zdvih 230 mm, zadní 220 mm. Světlá výška je 250 mm. O bezpečné zastavení předního 21palcového a zadního 18palcového drátěného kola obutého do pneumatik Pirelli Scorpion Rally STR se postarají brzdiče Brembo Stylema M50. Vpředu jsou dva 320mm kotouče s čtyřpístkovým brzdičem, vzadu jeden 265 mm kotouč brzdí dvoupístek. ABS lze vypnout na předním a ponechat jej pouze na zadním, nebo jej stiskem jediného tlačítka můžete v režimech Enduro a Rally vypnout na obou kolech. Brzdy Brembo jsou ostřejší, mají rychlý nástup a dají se velmi dobře dávkovat.

1 Ducati DesertX test (9)1 Ducati DesertX test (15)1 Ducati DesertX test (12)

Svůj test jsem započal v režimu Touring, ale po pár kilometrech jsem si jej přepnul na režim Sport. Ačkoliv mají oba stejný výkon 110 koní, tak odezva plynu byla rychlejší v režimu Sport a to mi vyhovovalo více. Motor má zátah už od nízkých otáček a užívám si i přesné řazení s quickshifterem. Dvouválec skvěle brzdí motorem, ostatně sílu brzdného účinku motoru si můžete nastavit sami. Na silnici podvozek funguje skvěle, nevadí mu jakékoliv nerovnosti, nenechá se jimi rozhodit. Kam jej v zatáčce pošlete, tam jede. Měl jsem obavu z pneumatik Pirelli, ale ani ony neměly problém se svižnější jízdou.

Opouštím asfaltovou silnici, nastavuji režim Enduro a vyrážím na šotolinovou cestu. Nízké těžiště i suchá hmotnost motocyklu 202 kilogramů napomáhají k pocitu, že řídím lehkou motorku, vlastně mám pocit, jako bych řídil krosku. I při ostré jízdě si podvozek dobře radí s kameny, menšími větvemi a přejezdem potoku. Přeletí je, jakoby tam ani nebyly. Jakmile si DesertX osahám v terénu, posílám občas zašlápnutím zadní brzdy motorku do řízeného smyku. Jde to hravě a baví mě to víc a víc. I když nejsem zkušený terénní jezdec, tak elektronika za mě vyřešila velmi mnoho věcí, od zbrklého brzdění nebo nechtěného přidání plynu. Zkrátka zasáhla přesně v okamžik kdy měla a já si tak mohl užít jízdu bez ztráty kytičky.

1 Ducati DesertX test (35)1 Ducati DesertX test (1)1 Ducati DesertX test (34)

Musím se přiznat, že bez takhle pokročilé elektroniky bych si nic podobného v terénu nedovolil, ani bych na to nepomyslel. DesertX jednoznačně patří mezi špičku ve své kategorii cestovních endur. Skvěle funguje, technika dobře spolupracuje s elektronikou a prodejní cena 400 tisíc korun jí plně odpovídá. Cena může být samozřejmě vyšší, pokud se rozhodnete doplnit ji o další ochranné a padací rámy, kufry, vyhřívané rukojeti, kryt motoru, kryty rukojetí apod. anebo můžete využít rovnou hotové sady příslušenství, které jsou složené podle jejich zaměření, Urban, Touring, Sport, Off road a Rally Off road.

Technické údaje

Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L, Testastretta 11°. Vrtání a zdvih 94 x 67,5 mm, zdvihový objem 937 ccm, kompresní poměr 13,3 : 1. Největší výkon 110 k (81 kW) při 9 250 ot/min. Největší točivý moment 92 Nm při 6500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.

Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední nastavitelná 46mm vidlice KYB, zdvih 230 mm, vzadu oboustranné kyvné rameno s centrální pružicí a plně nastavitelnou tlumicí jednotkou, zdvih 220 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 320 mm se čtyřpístkovým, radiálně uloženým třmenem Brembo Stylema, vzadu jednoduchá ventilovaná o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Vyplétaná bezdušová kola z lehké slitiny, pneumatiky Pirelli Scorpion Rally STR. Pneumatiky 90/90 ZR 21 vpředu a 150/70 ZR 18 vzadu. Rozvor 1608 mm, výška sedla nad zemí 875 mm, suchá hmotnost 202 kg, objem palivové nádrže 21 litrů.

Barevné provedení: bílá, šedá

Základní cena vč. DPH: 409 004 Kč (16 790 eur)

1 Ducati DesertX test (2)1 Ducati DesertX test (3)1 Ducati DesertX test (33)1 Ducati DesertX test (36)1 Ducati DesertX test (37)1 Ducati DesertX test (38)1 Ducati DesertX test (39)1 Ducati DesertX test (40)1 Ducati DesertX test (7)1 Ducati DesertX test (4)1 Ducati DesertX test (5)1 Ducati DesertX test (10)1 Ducati DesertX test (11)1 Ducati DesertX test (13)1 Ducati DesertX test (16)1 Ducati DesertX test (17)1 Ducati DesertX test (18)1 Ducati DesertX test (19)1 Ducati DesertX test (21)1 Ducati DesertX test (25)1 Ducati DesertX test (29)1 Ducati DesertX test (32)

Foto: Jan Altner



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama