Test Ducati SuperSport 950 S: univerzální sportovec
- Publikovno: 1.10.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vypadá skoro jako Panigale, ale není to Panigale. Je to však sportovní motorka a je mnohem více dostupnější běžným zákazníkům, kteří netouží jezdit pouze na závodní dráze, ale rádi si projedou své oblíbené zatáčky svižnějším tempem nebo jen tak vyrazí jednou stopou do práce. Tedy alespoň takto jsem SuperSport 950 S využívala já.
Už v roce 2016, kdy byl Ducati SuperSport představen světu, o něm sám výrobce říkal, že je to takový všestranný motocykl a tyto jeho slova nám tenkrát potvrdil i náš test. Ačkoliv po jízdní stránce patří mezi povedené stroje, u zákazníků příliš mnoho úspěchu neměl, jedním z hlavních důvodů byl jeho vzhled. Zkrátka nevypadal jako pravý „Ital“. Proto do letošní sezóny obdržel pozměněný design, kterým se více přiblížil vzhledu závodní Panigale V4 a vida, zdá se, že to byl krok správným směrem. SuperSport tak dostal atraktivnější kabát, laděný do sportovnějšího módu a tím by mohl oslovit mnohem více zákazníků.
SuperSport 950 S se nabízí ve dvou barevných variantách, v bílé a červené a musím se přiznat, že ta Ducati červená mu zkrátka sluší víc. Je mnohem sportovnější a dokonale podtrhuje ostré linie kapotáže i přední LED světlo s proužkem denního svícení. Líbí se mi, jak na plnou kapotáž navazuje oblá palivová nádrž padající prudce dolů až k sedlu, které je vybavené krytkou sedla spolujezdce. Ze sedla se díváte na digitální plnobarevný TFT displej, který je přehledný a dobře čitelný za všech světelných podmínek. Ovládá se pomocí tlačítek na levém řídítku.
Dobře řešená je celková ergonomie motocyklu, jakmile totiž usednete za řídítka, máte pocit, že jste splynuli s motocyklem v jedno soukolí. Sedíte lehce nakloněni vpřed, ale váha neleží přímo na vašich rukou, což oceníte při delších cestách, stejně tak jako dobře poskládané nohy pod vámi. Navíc vás během jízdy i tak trochu nadnáší vítr, neboť větrný štítek to umožňuje. Je nastavitelný ve dvou polohách, ale i v té vyšší je potřeba občas zalehnout na nádrž, zejména pokud se přesouváte po dálnici. Pozice je pohodlnější než na závodním motocyklu, ale pořád je posaz sportovnější a umožní vám jet hodně svižně, pokud po tom zrovna zatoužíte.
A svižně, to tedy umí pekelně dobře. Dvouválec o zdvihovém objemu 937 ccm v sobě ukrývá stádo 110 koní, které když spojí své síly spolu s maximálním kroutícím momentem 93 Nm, budete mít pod zadkem pěkně žhavé nářadí. Stačí dát plný plyn, otáčky vystřelí do červených čísel a vy máte co dělat, abyste se vůbec v sedle udrželi. Pomalu ani nestačíte řadit rychlosti, jak letíte rychlostí blesku za doprovodu ječícího výfuku. Naštěstí je tu obousměrný quickshifter, který funguje přesně a bezchybně, takže jen kopete nohou rychlosti nahoru a užíváte si mohutného přívalu adrenalinu.
Tahle situace je však oproti Panigale mnohem lépe zvládnutelnější, SuperSport je sice rychlý, ale není to takový tasmánský čert jako Panigale. Je nastavený pro běžné uživatele, kteří nemají tolik zkušeností ze závodních tratí a z krocení superbiků. Je to však pořád sportovní stroj a jeho motor zkrátka potřebuje točit. SuperSport není moc benevolentní k tomu, když vám padnou otáčky pod 4000, bude se cukat, trhat a jasně vám dávat najevo, že si máte podřadit anebo přidat plyn. Pokud si tohle spolu vyladíte, budete vám vaše partnerství fungovat na jedničku a když protnete hranici 6000 otáček, bude to přímo na jedničku s hvězdičkou, protože od tohoto okamžiku budete mít pocit, že jde najednou vše lehčeji a obratněji, a že neřídíte dvě stě kilogramů vážící motocykl.
K radosti z jízdy vám přispěje i kvalitní podvozek, kterým je SuperSport vybaven. Zapomeňte však na elektronický podvozek, o tlumení se vám postarají kvalitní komponenty od Öhlins, které jsou plně stavitelné, a které odvádějí svoji práci tak skvěle, že si ode mě zaslouží další jedničku. Opravdu, díky nim se vám motocykl dobře vede, i když zrovna nejedete po ukázkově hladkém asfaltu. Má sice tužší nastavení, ale stopu drží příkladně, neodskakuje a vy se na něj můžete naprosto spolehnout. Docela dobře si poradí i s nerovnostmi, které pohltí a vám tak dopřeje plynulejší jízdu, tedy pokud se zrovna nevydáte na silnici po nájezdu tankové jednotky. To nebude bavit ani vás, ani Ducati.
Až si projedete pár táhlých zatáček se slušným asfaltem, nebude chtít jezdit jinam. SuperSport se lehce naklápí, ale bez vaší pomoci se to neobejde, pokud si však vychytáte práci vašeho těla, zalíbí se vám to natolik, že všechny vaše cesty budou plánovány co nejklikatějšími silničkami, aby jste si na maximum užili ten pocit, když projedete zatáčku a na jejím konci jen zatáhnete za plyn a dáte povel koníkům, že mají zabrat ze všech sil.
SuperSportu nejvíc sedí táhlé zatáčky a nejlépe rovnou několik v rychlém sledu za sebou. Štíhlý motocykl se jimi radostně proplétá a vy zjišťujete, že jejich průjezdy jsou rychlejší a rychlejší. Naštěstí jsou tady také dobré brzdy od Bremba, které jsou dostatečně silné, aby vás zbrzdily. Jsou dobře dávkovatelné, dají se lehce zmáčknout a netuhnou. No a k tomu tu ještě dostáváte do výbavy celou škálu elektronických asistentů, od náklonového ABS, přes přednastavené jízdní režimy, kontrolu trakce až pro systém proti zvedání předního kola. Zkrátka vše je tu připraveno pro to, aby si jízdu se SuperSportem užil i méně zkušený jezdec.
Ačkoliv je SuperSport nastavený pro pohodlnější jízdu, není to na každodenní proplétání ucpaným městem až do jeho centra. Docela mi přitápěl pod zadkem, jak se mu to pomalé sunutí mezi auty nelíbilo. Co však v tento okamžik oceníte jsou štíhlé proporce a obratnost během kličkování mezi auty až do první linie na semaforu, abyste všem po rozsvícení zeleného světla ukázali vaše záda.
Pár dní v sedle Ducati mi ukázalo, že také supersport může být univerzální stroj a i když budete jezdit pomaleji, nebude se na vás zlobit v podobě zlověstného cukání, škubání za řetěz nebo nepříjemných vibrací. Naopak, nejvíce oceníte, jak se vám dokáže přizpůsobit k vaší náladě. Když máte chuť je pohodu, je pohodový, když máte chuť jet svižně, roztočí otáčky a povodí vás zatáčkami, až se vám nebude chtít vrátit domů. SuperSport 950 S je tak trochu ve stínu sportovních Panigalek, ale určitě stojí za povšimnutí. Má skvělý podvozek, výborný motor, je rychlý, lehký, obratný a svoji práci odvede více než dobře.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do L (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 94 x 67,5 mm, zdvihový objem 937 ccm, kompresní poměr 12,6 : 1. Největší výkon 110 k (81 kW) při 9000 1/min. Největší točivý moment 93 Nm při 6500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Příhradový rám z ocelových trubek, přední el. nastavitelná vidlice upside-down Öhlins, průměr nosníků 48 mm, zdvih 130 mm, vzadu jednoramenné kyvné rameno s centrální pružicí a tlumicí jednotkou Öhlins, zdvih 144 mm. Brzdy kotoučové s ABS Bosch, vpředu dvojitá ventilovaná o průměru 320 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým třmenem Brembo M4-32, vzadu jednoduchá ventilovaná, o průměru 265 mm, s dvoupístkovým třmenem. Třípaprsková litá kola o rozměru 17“. Pneumatiky Pirelli Diablo Rosso III 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1478 mm, výška sedla nad zemí 810 mm, suchá hmotnost 184 kg, objem palivové nádrže 16 litrů.
Barevné provedení: červená, bílá
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 1.10.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Předběžný startovní rošt Moto2 na sezónu 2025
- 10.11. - Mistry světa Side se stali Harry Payne a Kevin Rousseau
- 10.11. - Jason O'Halloran nahradí Niccolò Canepu
- 10.11. - V Barceloně místo Iannoneho pojede Pirro
- 9.11. - Už příští sobotu se koná Macau Motorcycle GP 2024
- 9.11. - Předběžný startovní rošt Moto3 na sezónu 2025
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro