Test Aprilia Tuareg 660: návrat legendy
- Publikovno: 13.5.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Tuareg, legendární motocykl, který se nesmazatelně zapsal do srdcí mnoha cestovatelů. Tuareg, který se odvážně pustil prozkoumávat asfaltové silnice i ty prašné mimo civilizaci. Tuareg je zpět! Jeho vývoji věnovali v Aprilii velké množství času a já po jízdě v jeho sedle jen mohu potvrdit, že legenda je zpět.
Off-roadový motocykl postavený na platformě 660, který sdílí s modely Tuono a RS, dostal znovuobnovené jméno po oblíbeném modelu Tuareg, který byl světu představen v roce 1985. Tuaregové jsou svobodný kočovný národ a právě „svoboda“ je pro ně v jejich životě tím nejdůležitějším prvkem. Cestování v sedle motocyklu je také o svobodě, je to o možnosti vydat se tam, kam to vaše srdce táhne. V sedle Tuarega budete také moci poznávat svět, ať už po asfaltových silničkách, nebo se pustit do odvážnějších cest mimo něj.
Moc se mi líbí design motocyklu, který vznikl pod vedením Miguela Galluzziho ze studia Piaggio Advanced Design Center (PADC) sídlícího v Pasadeně. Podařilo se jim skloubit aktuální trendy v kategorii cestovních endur s jedinečným a nezaměnitelným vzhledem Tuarega. Motocykl už na první pohled vypadá mohutně, odolně a bezpečně. Všechny komponenty na něm mají svoji konkrétní funkci, není tam nic navíc. Snažili se tím udržet co nejnižší hmotnost a to se jim zcela jistě povedlo. S náplněmi včetně plné 18-litrové nádrže váží 204 kilogramů. Palivová nádrž je u Tuarega zasazena v rámu, který ji zároveň chrání. Táhne se až za zadní tlumič a to z důvodu centralizace hmoty a zlepšení jízdních vlastností motocyklu.
Ještě před tím, než jsme vyrazili na první jízdu, nastavuji si páčku přední brzdy, což je asi tak vše, co bych si tu mohla, kromě výšky řadičky nastavit. Sedlo snížit nejde a s větrným štítkem také nehnete, ale je dostatečně široké i velké, poskytne vám ochranu proti větru i při dálničních rychlostech. Tuareg je poněkud vyšší, sedlo má ve výšce 860 mm, a po usednutí za jeho řídítka zjišťuji, že při své výšce 174 cm stojím na špičkách. Před sebou mám pětipalcový displej, který je přehledný a snadno se v něm orientuje i pohybuje. Pokud se budete vydávat do terénu, jednoznačně oceníte možnost ovládání ABS a kontroly trakce pomocí tlačítek na řídítku. Obě dvě funkce můžete zcela vypnout.
Rám Tuaregu je vyrobený z ocelových trubek a k němu je napevno připevněný podsedlový rám. Praktičtější a levnější, z důvodu snadnější výměny, je podle mě šroubovaná podsedlovka, ale v Aprilii tvrdí, že je to záměrně, neboť jsou přesvědčeni, že budou majitelé Tuaregu jezdit na dlouhé cesty a napevno přivařený rám unese větší váhu. Počítají s tím, že se bude cestovat ve dvou a s plně naloženými kufry. K rámu je šesti šrouby přichycen motor, řadový dvouválec o zdvihovém objemu 659 ccm s výkonem 80 koní při 9250 otáčkách a maximálním točivým momentem 70 Nm při 6500 otáčkách. Motor je naladěn tak, abyste už 75% točivého momentu měli při 3000 otáčkách. Na výběr máte čtyři jízdní režimy, Urban, Explore, Offroad a Individual.
Je na čase nastartovat a osahat si novinku rovnou během jízdy. Vyrážíme v poklidném tempu, motor se lenivě převaluje, ale je cítit, že se těší, až bude moci ukázat, jak skvěle jej v Itálii naladili. Příjemně se cítím ve vzpřímené jízdní poloze, nohy nejsou zalomené vzad, ale pohodlně usazeny pod vámi a váha těla neleží na rukou. Sedlo není ani tvrdé ani příliš měkké, ačkoliv na první pohled nevypadá komfortně, zkušenost je zcela jiná. Celodenní jízdu na něm přežijete bez úhony na vašem ctěném pozadí. Líbí se mi, jak lehce se Tuareg ovládá do zatáček, jen trochu bojuji s větrem, který se zrovna tento den rozhodl nám o sobě dát vědět silnějšími nárazy. Vyšší stavba motocyklu s nižší váhou jezdce mu nahrává do karet, a když se do vás opře z boku, je to hnedle znát.
Už během prvních pár kilometrů mi dvouválcový řadový motor přirostl k srdci svým živelným projevem. Jeho chuť na svižnou jízdu je doslova nakažlivá a pokud se držíte kolem 4500 tisíce otáček a výš, máte zaručeno, že si užijete šťavnatou jízdu. Jeho výkon má lineární nástup, není v něm žádná prodleva a i když se někdy stane, že vám padnou otáčky pod 3000, umí si poradit i s touto záludností, aniž byste citelně utrpěli na jízdním komfortu. Jednotlivé stupně v převodovce tam po lehkém ťuknutí nohou do řadičky padají jako po másle.
Spolehnout se také můžete na podvozek se stavitelnými komponenty od Kayaby se zdvihy 240 mm, což je pro potřeby cestovního endura velmi dobrá hodnota. Tuareg se lehce vede, snadno se překlápí z jedné strany na druhou a zvolenou stopu drží přesně podle vašich požadavků. I když jedete svižněji, nijak nepociťujete jeho větší přední kolo, které má 21 palců, zadní 18 a jsou obuta na univerzálních pneumatikách Pirelli Scorpion Rally Street, se kterými se v rámci testu vydáme i do lehčího terénu. Brzdy Brembo s čtyřpístkovým brzdičem nejsou nijak kousavé, ale netuhnou a dají se docela dobře dávkovat.
Je na čase opustit asfaltové silnice a na chvíli vyzkoušet, jak se bude Tuareg chovat v lehkém terénu. Nastavuji si režim Offroad, vypínám kontrolu trakce a ABS na zadním kole. Toto nastavení vám zůstane zachováno i po vypnutí a opětovném nastartování motocyklu. Pozice ve stoje ve stupačkách mi je příjemná, nevadí mi ve výhledu plexi štít, dobře vidím na displej a díky úzké stavbě motocyklu se mi dobře drží mezi koleny. Tuareg se lehce vede i při jízdě ve stoje, jen je potřeba držet motor ve středních a vyšších otáčkách, aby dokázal rychle reagovat na povely od plynové rukojeti.
Náš testovací den v sedle Tuaregu končí, opouštím motocykl s fajn pocitem. Nejenom, že je Tuareg povedený už na pohled, povedla se tahle novinka i po jízdní stránce, a to zejména díky dvouválcovému motoru, který je plný života a pro potřeby cestovního endura moc dobře naladěný. Sympatie si u mě získal také díky možnosti vypínání elektronických asistentů pomocí tlačítek. Ani se nedivím obavám lidem z Yamahy, protože Tuareg bude hodně silný konkurent vůči jejich modelu Ténéré 700.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih 81 x 63,93 mm, zdvihový objem 659 ccm. Kompresní poměr 13,5:1. Největší výkon 58,8 kW (80 k) při 9250 ot/min. Největší točivý moment 70 Nm při 6500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, spojka antihoppingová v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový ocelový rám, přední obrácená teleskopická vidlice USD Kayaba o průměru 43 mm, zdvih 240 mm. Zadní kyvná vidlice Kayaba s progresivním přepákováním, zdvih 240 mm. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu 2 kotouče o průměru 300 mm se čtyřpístkovým radiálně uloženým brzdičem, vzadu jednoduchá o průměru 260 mm s jednopístkovým třmenem. Kola vyplétaná bezdušová, vpředu 90/90-ZR21, vzadu 150/70-ZR18. Rozvor 1525 mm, světlá výška 240 mm, výška sedla nad zemí 860 mm, pohotovostní hmotnost 204 kg. Objem palivové nádrže 18 l.
Barevné provedení: černo-červená Martian Red, černo-zlatá Acid Gold a příplatková trikolóra Indaco Tagelmust
Cena: od 319 900 Kč
Foto: Aprilia, Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 13.5.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber