Test Yamaha Ténéré 700: první ochutnávka
- Publikovno: 6.9.2019
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Jsou motorky, které si hrají na to být cestovní enduro a jsou motorky, které zkrátka cestovní enduro jsou a nemusejí ani k tomu nic říkat. To se týká i japonské novinky Ténéré 700, která možná nevypadá moc dobře, není špičkově vybavená, ale zvládne víc než jen šotolinovou cestu a nemusíte se s ní bát vyrazit ani na dobrodružnou cestu třeba až na Dálný Východ.
Trochu na škodu jí je její zdlouhavý příchod na svět, který trval více než tři roky od představení prvního konceptu a mezitím jim konkurence se svými dvouválci vyzobala několik zákazníků, kteří neměli tu trpělivost si počkat na Yamahu Ténéré 700, neboť se její příchod stále odsouval, ale ti co vytrvali, určitě neudělali chybu. Novinku totiž před samotným vpuštěním do produkčního procesu otestovali v rámci akce Ténéré 700 World Raid zkušení rallyový závodníci v čele se Stéphanem Peterhanselem. Zdá se tedy, že má nakročeno k tomu být zdatným nástupcem legendární XT600Z Ténéré.
Motocykl na první pohled vypadá velmi vysoký, tenhle dojem umocňují i jeho štíhlé tvary a také černé Power Black a modročerné Ceramic Ice provedení. Robustněji vypadá v červenobílých barvách Competition White, které se mi mimochodem líbí nejvíc. Celkový vzhled Ténéré 700 jasně ukazuje endurové ambice motocyklu, ať už je to štíhlé sedlo, díky kterému se mi dobře stálo ve stupačkách nebo široká řídítka pro snadnější vedení v terénu i na asfaltových zatáčkách. Jediné co mi k celkovému výrazu nesedí je přední světlomet se čtyřmi LED malými světlomety, asi jsem stará škola, ale nějak mi k tomuhle enduru přijde až ultra moderně, raději bych na něm viděla něco klasičtějšího. Co však musím pochválit je výška aerodynamicky tvarovaného plexi štítu, která byla pro mě přesně akorát a dobře mě chránil proti větru.
Na krátký test po Beskydech jsem dostala Ténéré 700 se sníženým sedlem o 20 mm a se sadou na snížení odpružení o dalších 18 mm, ze kterého jsem dosáhla téměř celou nohou na zem, oproti klasickému, kde je sedlo ve výšce 880 mm a kde jsem stála na špičkách. Motocykl se však dal dobře udržet i na jedné noze. Co se mi velmi zamlouvalo bylo vzájemné postavení širokých stupaček, sedla a řídítek, které bylo pro jízdu pohodlné a nijak nelimitovalo ani když jste se vezli svižným tempem a zaujala mě také jednoduchá přístrojová deska. Byla dobře čitelná i za plného slunečního svitu, zobrazuje jen nejnutnější potřebné údaje, jako je aktuální rychlost, otáčkoměr, čas nebo množství paliva v nádrži. V pravém rohu dole je tlačítko, kterým si můžete zcela vypnout ABS, to pro případ, že se vydáte do terénu.
U tohoto modelu se ani nedá očekávat, že by s ním jezdil jeho majitel jen kolem komínu, je přímo stvořený pro cestování, a tak zcela jistě oceníte držák GPS nebo roadbooku umístěný za štítem a je tu také 12V zásuvka. Plastové chrániče páček a rukou dobře fungovaly proti větru, nebyly však vyztuženy kovovou výztuhou a při pádu jsou tak mnohem více náchylnější k prasknutí. Pokud tedy chcete jezdit v terénu, určitě doporučuji poohlédnout se po jiných bezpečnějších.
Je čas vyrazit a k tomu, abych věděla, že je to ono, mi stačili první tři zatáčky. Jízdní projev absolutně nekoresponduje s dobrodružným a možná i tvrdším vzhledem motocyklu. Ténéré 700 se lehce vede, do zatáček se naklápí téměř sama a motor hladce pracuje v celém rozsahu otáček. Dokonce i když vám otáčky padnou do nižších hodnot, tak se s tím popasuje nadmíru dobře. Srdcem motocyklu je kapalinou chlazený dvouválec o zdvihovém objemu 689 ccm, který vám na zadní kolo řetězem posílá výkon 54 kW při 9000 1/min a maximální kroutící moment 68 Nm při 6500 1/min. Vůbec bych se nebála nabídnout tenhle stroj začínajícím jezdcům, protože jim bude plně vyhovovat vyrovnaný chod motoru. Není to žádný trhač asfaltu, ale bezpečný tahoun.
To však neznamená, že byste se s Ténérkou nemohli svézt svižně. Naopak, jde to s ní hravě a je to pekelná zábava. V zatáčkách se snadno přehazuje z levé strany na pravou a naopak. Nemusíte se ani nijak namáhat, stačí se pohnout v bocích a máte ji tam. Pro Ténéré 700 byl vyvinut zcela nový podvozek, dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek dobře pracuje, kopíruje terén a popere se i s nějakou tou nerovností, kterou na silnicích potkáte. O tlumení se vám postarají obrácené USD vidlice o průměru 43 mm a pracující se zdvihem 210 mm. Vzadu je tlumič s přepákováním a se zdvihem 200 mm. Oba jsou plně nastavitelné a vzadu si můžete rovněž ještě nastavit předpětí pružiny.
O bezpečnost se vám postarají dva brzdové kotouče vpředu a jeden vzadu, která brzdí drátěná kola obutá na pneumatikách Pirelli Scorpion Rally STR. Brzdy se dají dobře dávkovat, nemají tendenci tuhnout. Rovněž nemají ostrý nástup a nejsou „kousavé“, zvládne je i méně zkušený jezdec. ABS lze zcela vypnout a vypne se jak na zadním kole, tak i vpředu. Žádní další elektroničtí pomocníci tady již nejsou, a to hraje v karty pro Ténéré 700. Čím méně elektroniky, tím méně možných problémů na cestách. Spojka je mechanicky ovládaná a má hladký chod.
Na motocyklu jsme jezdili převážně po silnici, kde se choval přímo ukázkově. Bohužel jsme nemohli do terénu, a tak kromě pár kratších výjezdů po šotolinové cestě jsme si víc vyzkoušet nemohli. Ale lákalo mě to a ne málo, ostatně koho ne, když má v rukou stroj stvořený přímo k tomu prohnat ho po pěkné prašné cestě. Ténéré 700 si můžete dovybavit velkým množstvím doplňků, sama bych si určitě vybrala centrální stojan, boční kufry, padací rámy, kryt motoru a vyhřívané rukojeti, anebo rovnou zvolit kit Explorer, kde veškeré tyto doplňky máte komplet. V sadě Rally máte například užší jednodílné sedlo, kryt řetězu, koncovku výfuku Akrapovič nebo LED ukazatele změny směru jízdy.
Pár desítek kilometrů jsem s novou Ténéré 700 najezdila s úsměvem na rtech. Myslím si, že ti věrní jedinci, kteří vydrželi na tento motocykl čekat, rozhodně jezdí se stejným úsměvem na tváři jako já. Je to enduro, se kterým můžete vyrazit nejen po asfaltu, ale i do náročnějšího terénu. Není na něm moc věcí, které by se vám mohli pokazit, a pokud bych se chystala na dovolenou do méně civilizovaných krajin, tohle by byl rozhodně motocykl, o kterém bych uvažovala jako o prvním. Cena začíná na částce 249 990 Kč.
Technické údaje
Motor: řadový, kapalinou chlazený dvouválec, DOHC. Vrtání a zdvih: 80 x 68,6 mm , zdvihový objem 689 ccm, kompresní poměr 11,5: 1. Největší výkon 50 kW při 9 000 otáčkách. Největší točivý moment 68 Nm při 6500 otáčkách, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: primární převod ozubenými koly, sekundární převod O-kroužkovým řetězem, vícelamelová hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, plně nastavitelná obrácená vidlice, průměr nosníků 43 mm, zdvih 210 mm, vzadu kyvná vidlice, zdvih 200 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dva o průměru 282 mm, dvoupístkové brzdiče, vzadu jeden 245 mm. Pneumatiky 90/90 R21 vpředu a 150/70 R18 vzadu. Výška sedla nad zemí 875 mm, světlá výška 240 mm, rozvor 1595 mm, provozní hmotnost 216 kg, objem palivové nádrže 16 litrů.
Barevné provedení: černá Power Black, modročerná Ceramic Ice a červenobílá Competition White
Cena: 249 990 Kč
foto: Hynek Bernard, Yamaha
- Přidat komentář +
- Publikováno: 6.9.2019
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- včera - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec