Test Harley-Davidson Breakout 117: stylový cruiser
- Publikovno: 11.8.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Breakout je zpět v nabídce Harley-Davidson, silnější, komfortnější, s větší palivovou nádrží a s dokonalým vzhledem, kterému dominuje přední kolo s 26 paprsky a zadní extra široká pneumatika. Na první pohled vypadá Breakout dost neohrabaně, ale po pár kilometrech zjistíte, že je to vlastně docela pohodlná motorka, na které vás bude ze všeho nejvíc bavit projíždění dlouhých táhlých zatáček.
Už je to deset let, kdy byl světu představen zcela nový model Harley-Davidson Breakout ve speciální edici CVO a s dvouválcovým motorem Twin Cam 103 o zdvihovém objemu 1690 ccm. Motocykl to byl spíš na okrasu, než na jízdu, do zatáček se jen velmi těžce „lámal“ a o delší jízdě v jeho sedle nemohla být ani řeč. V roce 2018 však dostává nový podvozek z řady Softail, silnější motor Milwaukee-Eight 114 o objemu 1868 ccm a rázem se z tohoto motocyklu stává mnohem zábavnější stroj.
Na začátku roku 2023 přichází Harley s další vylepšenou verzí modelu Breakout poháněnou nejsilnějším motorem Milwaukee-Eight 117, který bylo vůbec možné v nabídce Harleye pořídit. Tedy do letošního června, kdy si odbyly premiéru dva luxusní cestovní modely CVO Road Glide a Street Glide se zcela novým motorem VVT 121 o zdvihovém objemu 1977 ccm. Možná se tohoto agregátu dočká v příštím roce i model Breakout, slušel by mu. Měli jsme totiž jedinečnou možnost tento motor vyzkoušet při testu CVO Road Glide, který vám přineseme co nejdříve.
Kdyby se mě někdo zeptal, jaký model Harley-Davidson se mi líbí nejvíce, neváhala bych ani vteřinu a rovnou odpověděla, Breakout. Je to sice větší cruiser, hodí se spíše pro chlapa než pro drobnou ženu, ostatně všechno na něm je děláno pro větší chlapské ruce, ale já jsem si ho zkrátka zamilovala na první pohled. Úplně nejvíc se mi líbí při bočním pohledu zezadu, kde mu dominuje 240 mm široká pneumatika těsně lemovaná blatníkem s dvěma zadními brzdovými světly a směrovkami umístěných ze stran.
Původní model Breakoutu měl větší palivovou nádrž, která mu byla v další generaci vyměněna za menší, kvůli snížení celkové hmotnosti motocyklu, což zřejmě nebylo to úplně pravé rozhodnutí. Proto mu byla navrácena větší nádrž, kam vám nyní vejde až 18,9 litrů paliva. Na nádrži je umístěná chromová konzola, která prodlužuje profil motocyklu. Nový je také představec, který je o 3/4 palce vyšší a umožňuje tak lépe dosáhnout na ovládací prvky na řídítku z leštěné nerezové oceli a také se Breakout díky této změně mnohem lépe vede. Ze sedla ve výšce 665 mm nad zemí snadno dosáhnete na zem, a tak nemusíte mít obavy, že byste měli při manipulaci s motocyklem o provozní hmotnosti 310 kilogramů nějaké potíže.
Líbí se mi barevná kombinace testovaného motocyklu v příplatkové černé barvě Denim Black, kde vyniknou chromované komponenty, jako jsou boční kryty, dvojice nad sebou umístěných koncovek výfuků, zrcátka nebo otevřené sání Heavy Breather s vysunutým filtrem, který nejen dobře vypadá, ale zároveň přivádí do motoru více vzduchu a napomáhá tím dosáhnout vyššího točivého momentu už ve středních otáčkách. Litá kola mají 26 paprsků a speciální lesklou černou povrchovou úpravu s frézovanými detaily. Za zmínku rozhodně stojí i přední LED světlomet, který je výrazným prvkem přední masky.
Na řídítku je umístěný malý 2,14palcový LCD displej, kde se zobrazují veškeré potřebné informace o aktuální rychlosti, zařazeném stupni, hodinami, ukazatelem množství paliva v nádrži. Pomocí tlačítka na levé rukojeti přepínáte mezi informacemi o celkové ujeté vzdálenosti, denním počítadlem, dojezdové vzdálenosti a otáčkami. Vše je dobře vidět i za přímého poledního slunce. Pod tímto displejem, je ještě jeden menší, kde jsou umístěny výstražné kontrolky motocyklu.
Přepracované stupňovité sedlo je pohodlné a oceníte na něm možnost opřít si vaše bedra o jeho vyvýšení mezi jezdcem a spolujezdcem. Sedíte si v něm jako v křesle, je měkké tak akorát a bez potíží v něm přežijete i celodenní výlet. Neplánovaně jsem si totiž svůj tradiční okruh natáhla o pár desítek kilometrů navíc, Breakout mě fakt hodně bavil. Líbilo se mi, jak se s ním dá brouzdat krajinou pomalou rychlostí, nebo si dát pár svižných zatáček o kterých víte, že jsou stvořené přímo pro Breakouta. Po pár kilometrech si zvyknete na projev zadní široké gumy a bude se vám líbit její převalování z jedné strany na druhou. A také velmi rychle zjistíte, že škrtat stupačkou a podrážkou vašich bot po zemi jde mnohem snáz, než jste si mysleli.
Nejzásadnější změnou u tohoto modelu je jeho pohonná jednotka, kterou je olejem a vzduchem chlazený vidlicový dvouválcový motor Millwaukee-Eight 117 o zdvihovém objemu 1923 ccm. Díky jeho výkonu 102 koní a maximálnímu točivému momentu 168 Nm při 3500 otáčkách si budete užívat jeho mohutný zátah už od nízkých otáček. Dokonce vám odpustí i drobné podtočení, protože on má v sobě ukryto tolik síly, že po zatáhnutí za plynovou rukojeť dokáže celkem rychle zareagovat na daný povel. Všechna koňská síla se na zadní kolo přenáší pomocí šestistupňové převodovky Cruise Drive a řemene.
Motor je usazen v páteřovém rámu z oceli. Podvozek tvoří přední 49 mm teleskopická vidlice se zdvihem 127 mm a zadní skrytý tlumič se zdvihem 43 mm, u které si snadno bez pomocí nářadí můžete nastavit předpětí v pěti úrovních. Překvapilo mě pohlcování nárazů, u prvního modelu Breakoutu jste ve vašich zádech pocítili téměř všechny nerovnosti na vozovce. U této poslední generace je to zcela jinak. Nejenom, že je přepracovaná ergonomie posazu za řídítky, ale také podvozek ušel velký kus cesty. Zkrátka s drobnými nerovnostmi si motocykl poradí snadno, u těch větších buď musíte zpomalit nebo počítat s tím, že to vaše záda a ruce okamžitě pocítí.
Litá kola jsou obutá na pneumatikách Michelin Scorcher 11. Na suchu se na ně můžete plně spolehnout, při mokru má tendenci klouzat hlavně zadní osmnáctipalcové kolo. Částečně by vám s tím mohla pomoci příplatková kontrola trakce, která zabraňuje protáčení zadního kola při akceleraci. Není všemocná, ale zase ji můžete snadno vypnout pomocí tlačítka na pravém řídítku. Z elektronických asistentů dostáváte ve standartní výbavě ABS, tempomat a bezklíčové ovládání motocyklu.
O brzdění se stará jeden přední 300 mm kotouč s čtyřpístkovým třmenem a jeden zadní 292 mm kotouč s dvoupístkovým třmenem. A tady nebudu chodit kolem horké kaše, ale rovnou prozradím, že to zkrátka na rychlé zastavení Breakouta nestačí. Brzdy jsou gumové, velmi těžce se mačká brzdová páčka a o jakémkoliv dávkování brzdné síly nemůže být ani řeč. Celou dobu musíte jezdit s vědomím, že nemáte dostatek síly na rychlé zastavení a často doplňovat přední brzdu i sešlápnutím zadní. Je to velká škoda, tenhle motocykl by si zasloužil pořádné brzdy, které by dokázali zkrotit jeho živelnou náturu, kterou v sobě ukrývá.
Motor má v sobě tolik síly, že vás to při plném plynu doslova stahuje ze sedla dolů a stejnou situaci zažijete i při rychlosti přesahující 130 km/h. Krátké přejezdy po dálnici zvládnete, ale bavit vás to moc nebude. Breakoutovi vyhovují široké silnice s táhlými zatáčkami, kde si s úsměvem na tváři vychutnáte každý kilometr. Při jejich průjezdech je motocykl stabilní a drží si zvolenou stopu. Tady je zkrátka doma.
Na Breakout se přesně hodí rčení: „Nesuď knihu podle obalu.“ Na první pohled vás ani trochu neláká k nasednutí, ale pokud se k tomu necháte přemluvit, zjistíte, jak je to zábavný motocykl a že jste v jeho hlubokém sedle ujeli 200 kilometrů, aniž byste postřehli, jak rychle to uteklo. Breakout je ve své kategorii jedinečným strojem, je nezapomenutelný svým vzhledem a pokud se vám už teď líbí jeho design, tak z jeho výkonu budete doslova unešení.
Technické údaje:
Motor: Vzduchem a olejem chlazený Milwaukee-Eight 117. Vrtání a zdvih 103,5 x 114,3 mm, zdvihový objem 1923 ccm, kompresní poměr 10,2 : 1. Výkon 76 kW (102 k) při 5020 ot/min. Největší točivý moment 168 Nm při 3500 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární řemenem, spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Dvojitý páteřový rám, přední 49 mm teleskopická vidlice, zdvih 127 mm, zadní kyvná vidlice se skrytým odpružením typu monoshock s volným pístkem a vinutou pružinou s nastavitelným předpětím, zdvih 43 mm. Brzdy kotoučové se systémem ABS, vpředu jednoduchá o průměru 300 mm s čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 292 mm s dvoupístkovým třmenem. Litá hliníková kola, lesklá černá s 26 paprsky. Pneumatiky Michelin Scorcher 11, 130/60 B21 vpředu a 240/40 R18 vzadu. Rozvor 1695 mm, výška sedla nad zemí 665 mm, světlá výška 115 mm, pohotovostní hmotnost 310 kg. Objem palivové nádrže 18,9 litrů.
Barevné provedení: Vivid Black, Black Denim, Baja Orange a Atlas Silver Metallic
Cena základního provedení Vivid Black: od 23 617 eur (bez DPH)
Cena barevného provedení: od 24 057 eur (bez DPH)
Foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 11.8.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Sanchez vyhrála před Carrasco a Herrerou
- dnes - Bulega vítězem Sprintu v Estorilu
- včera - Toprak míří nezadržitelně za titulem
- včera - Vítězem Montella před Huertasem a Manzim, 11. Vostatek
- včera - Carrasco vyhrála zkrácený závod v Estorilu, 10. Ouředníčková
- včera - Toprak vyhrál Superpole i na mokru
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber