Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí

Jeden ze symbolů Mostu a jeden ze dvou největších tuzemských automobilových okruhů je na prodej. Autodrom Most disponuje dráhou o délce 4,2 kilometru, která je široká místy až 14 metrů, druhým výcvikovým polygonem pro bezpečnou jízdu, ale také kilometrovou offroadovou trasou.

„Investovali jsme za posledních deset let přes 150 milionů,“ uvedl šéf okruhu a majoritní vlastník Josef Zajíček (52), který pro HN prodej potvrdil.

Spolu se starším společníkem Karlem Zetkou (66) se na podzim rozhodli, že vyzkouší apetit případných nových investorů. Najali proto poradenskou Patrii, poslali do světa investiční „teaser“ a aktuálně evidují čtyři vážnější zájemce, přičemž jeden je ze zahraničí. „Nemusíme prodávat, ale zároveň jsme majiteli už deset let a nebráníme se změně,“ říká Josef Zajíček.

Firma zastřešující byznys okruhu poslední dva roky eviduje tržby na úrovni 150 milionů korun a slušnou ziskovost EBITDA ve výši 52 milionů za loňský rok. Letos by měly tržby nakonec stoupnout na 160 milionů a EBITDA na 61 milionů korun, což znamená maržovost kolem 38 procent. Příjmy se přitom skládají nejen z poplatků za samotné závodění na velkém či malém okruhu, ale také z různých kurzů bezpečné jízdy či školení řidičů pro firmy. A pochopitelně také z reklamy, která motoristické sportovní akce provází.

Elektromobilita tlačená na sílu se autoprůmyslu vymstí. Když nezabrzdíme, bude mít i sociální dopady, říká Zajíček

Autodrom má opravený asfaltový povrch a licenci na pořádání závodů FIA Level 2, což znamená, že může hostit všechny závody automobilů s výjimkou aktuální formule 1. V motorkách je potom na úplném vrcholu a získal licenci FIM Europe, což se odrazilo například v pořádání šampionátu World Superbike. Majitelé nechtějí očekávání na prodejní cenu komentovat, podle násobků ziskovosti EBITDA a ocenění přilehlého majetku ale může jít o střední stovky milionů korun.

„Okruh má skvělou polohu i vůči Německu a Polsku, a co si budeme povídat, v Evropské unii už nikdo nic podobného na takovém místě nepostaví,“ dodává Josef Zajíček, který se celý profesní život věnuje byznysu v autoprůmyslu, byť se z něj v poslední době stahuje kvůli klesajícím maržím i rostoucím potížím oboru spjatým s přechodem na elektromobilitu.

Výjimečná poloha autodromu na dohled samotného města Mostu s sebou zároveň nese spory o hluk, který provoz dráhy provází. Josef Zajíček v rámci udržitelnosti byznysu výrazně navýšil provoz autodromu a místní si na hluk stěžují. Pohled současných majitelů je takový, že okruh byl zkolaudován a v jeho okolí bylo v osmdesátých letech podstatně méně obydlí. To znamená, že se do jeho blízkosti lidé začali stěhovat až později a dobře věděli, že staví u motoristického okruhu. Protistrana zase upozorňuje na to, že původním záměrem byly závody jen několikrát do roka, a ne pronájem okruhu pro různé soukromé jízdy.

Každopádně je to realita, která se do případné kupní ceny může propsat. Proti autodromu už šest let běží žaloba místního manželského páru, naposledy letos nedošlo mezi oběma stranami k mimosoudní dohodě, a zároveň průběžně šetří hluk krajská hygienická stanice. Bez jasného závěru. Pokud by ovšem nakonec došlo k nějakému nařízení omezení provozu, může majitel autodromu, ať už jím bude kdokoli, uvažovat v extrémní případě i o žalobě na stát za zmařenou investici. V současné době má ale okruh pro příští rok vyprodáno devadesát procent své kapacity a Josef Zajíček plánuje další modernizace.

Faktem je, že smlouva s DWO (Dorna World Organisation) o pořádání šampionátu MS-Superbike končí v roce 2025, tedy v prosinci příštího roku. - poznámka Motoforum.cz.

Zdroj: HN



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama