Test Yamaha Tricity: dostupná tříkolka pro všechny
- Publikovno: 19.7.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Prohánět se s novou tříkolkou od Yamahy ulicemi Amsterdamu? No řekněte, kdo z vás by takovému pozvání odolal. Já tedy rozhodně ne.
Jako jedna ze dvou redakcí z České republiky jsme měli možnost zúčastnit se představení zbrusu nového přírůstku v nabídce firmy Yamaha. Tricity, jak určitě i neanglicky mluvící odvodí z názvu, jde o skútr určený do města a Tri na začátku slova neznamená nic jiného, než to, že má motocykl tři kola. O této novince jsme vám psali již v březnu, ale první fyzické představení proběhlo v Amsterdamu, což je lokace nadmíru vhodná na prověření městského skútru. Najdeme zde kočičí hlavy, koleje, úzké uličky, výmoly i příměstské silnice. No a taky různé druhy „trávy“ a pár střídmě oblečených slečen, co zrovna upravují výlohy, ale to je na jiný článek. Zrovna kvůli tomu jsem tedy do Amstru nejel.
Předvečer našeho testování proběhla tisková konference, na které nám zástupci Yamahy představili hlavní důvody, proč se pustili do vývoje skútru se dvěma koly vpředu a jaké jsou jeho výhody. Hoši z technického oddělení podrobně popsali systém výkyvných ramen, pérování, brzd, rozložení váhy a velikosti kol. Na papíře vše vypadalo jako geniálně jednoduché a samozřejmě fungující, nicméně jako správný skeptik jsem večer uléhal s myšlenkou, jestli tomu tak opravdu bude. Na druhý den ráno byl připravený harmonogram, ve kterém bylo s vykřičníkem zvýrazněno, abychom se včas dostavili k testovacím jízdám. Hm, tedy nechápu proč měl pořadatel obavy o dochvilnost, protože všichni jsme byli na místě dlouho dopředu a evidentně se těšili na první svezení.
Konečně tedy usedáme za řídítka a vyrážíme vstříc dobrodružství. Musím se přiznat, že byla legrace pozorovat ostatní kolegy, kteří hned na začátku testu zkoušeli, jak moc se Tricity naklání a jestli opravdu přejede předními koly obrubník a pak se během jízdy schválně trefují do děr, aby prověřili reakci dvou kol vpředu. Samozřejmě, jak jinak, dělal jsem naprosto to samé. Po prvních pár vteřinách jízdy jsem zjistil, že tenhle stroj funguje stejně jako klasický skútr. Alespoň co se týče ovladatelnosti a hbitosti s jakou se pohybuje v centru města, kde jsou v podstatě všechny zatáčky do pravého úhlu a šířka vozovky je jen o něco málo větší než chodník.
Yamaha Tricity má však oproti klasickému skútru něco navíc a to něco je právě třetí kolo. A tohle třetí kolo dává japonské novince obrovskou přidanou hodnotu, při zachování obratnosti dává skvělou zpětnou vazbu od předních kol, která díky své velikosti 14 palců filtrují v podstatě jakékoli běžné nerovnosti. Nejlepší disciplína pro Tricity jsou příčné nerovnosti, pokud na ně najedete jen trochu zešikma, ucítíte je až po přejetí zadním kolem, ta přední díky paralelogramu přejedou přes koleje nebo obrubník aniž byste si toho v podstatě všimli a bez jakéhokoli náznaku ztráty stability. Další disciplínou jsou rychlé zatáčky v maximálním náklonu a ani tady vás dvě kola vpředu neomezují, naopak, díky výborné zpětné vazbě dáváte skútr do maximálního náklonu, při kterém se začne ozývat hlavní stojan, aby vás upozornil, že to už fakt přeháníte.
Pokud bych měl shrnout dojmy z celodenního testování téhle tříkolky, musím jen potvrdit, že novinka opravdu funguje přesně tak, jak páni inženýři z Japonska slibovali. Konkrétně u Tricity se to podařilo díky několika faktorům. Asi nejdůležitějším je váha, kterou se podařilo dostat na hodnotu 146 kg bez náplní, dalším je rozložení hmotnosti na přední a zadní část (v poměru 50:50). Dále tu máme šířku předních kol, která je pouhých 385 mm, což je hodnota, která vás nijak nebude limitovat při proplétání mezi auty. Dostatečně dimenzované jsou propojené brzdy. Lehký, pevný trubkový rám pak ve spojení se systémem přední nápravy vytváří kompaktní a tuhý celek. Jednou ze zajímavostí přední nápravy je dvojice 33 milimetrových tlumičů uložených za sebou na každé straně, z nichž přední mají tlumící funkci a zadní pouze vodící a zpevňující celý systém, tedy řešení umožňující výbornou tuhost při úzké stavbě.
Yamaha Tricity je poháněna motorem o objemu 125 ccm, který dává motocyklu dostatečnou dynamiku pro městský provoz. Další snahou konstruktérů bylo při poměrně krátké stavbě docílit dostatečného prostoru pro jezdce i spolujezdce, aby nebyli ošizeni o pohodlné svezení. Toto je patrné při bočním pohledu, kde je jasně vidět silueta motocyklu s vybráním pro nohy jezdce a na skútru nebudou mít problém s pohodlím ani opravdoví dlouháni. Vzhled si můžete posoudit sami z přiložených fotografií. Jedno je však jisté, dvojice předních kol bude ještě nějaký čas na silnicích budit zájem kolemjdoucích.
Musím se přiznat, že mě japonská novinka překvapila a předčila má očekávání, se kterými jsem do Amsterdamu odlétal. Největší předností skútru se dvěma koly vpředu, je jeho jednoduchost, lehkost a obratnost. Tricity má správně namířeno nejen na stávající uživatele skútrů, ale hlavně na nováčky, kterým oproti klasickému jednostopému stroji nabídne jedno kolo navíc a s ním i mnohem více bezpečí. Jsem přesvědčen, že s cenou sto tisíc korun se mu to povede také u nás a brzo budeme potkávat spoustu těchto ďáblíků na třech kolech v ulicích.
PS: Během testu nepřišla k úhoně žádná amsterdamská slečna a nebyl vykouřen ani jeden joint :)
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se dvěma ventily, zdvihový objem 124,8 ccm, vrtání a zdvih 52,4 x 57,9. Kompresní poměr 10,9 : 1. Největší výkon 11 k (8,1 kW) při 9000 1/min, největší točivý moment 10,4 N.m při 5500 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod řemenem, automatická odstředivá spojka.
Podvozek: Trubkový rám z oceli. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 220 mm, vzadu jednoduchá kotoučová. Zavěšení předních kol systémem Leaning Multi Wheel. Pneumatiky dvě 90/80 R14 vpředu a 110/90 R12 vzadu. Výška sedla nad zemí 780 mm, rozvor 1310 mm, objem palivové nádrže 6,6 litru, pohotovostní hmotnost 152 kg.
Cena vč. DPH: 99 990 Kč
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 19.7.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro