Test Suzuki Burgman 650 Executive
- Publikovno: 7.10.2013
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Burgman od japonské Suzuki je z dnešního pohledu opravdovým průkopníkem segmentu luxusních skútrů. Rádi jsme proto otestovali jeho špičkové provedení s přídomkem Executive.
U zrodu segmentu velkoobjemových a luxusem oplývajících skútrů stál před více než deseti lety Burgman od Suzuki. A doba se za těch deset let opravdu hodně změnila. Také ostatní konkurenční značky uvedli na trh své „monstrskútry“ a do luxusní židle na kolech, jak jsou občas přezdívány tyto stroje, mohou mít namísto dvouválcových motorů i méně výkonné, ale zato o mnoho úspornější jednoválce.
Přesto hraje Suzuki Burgman, tedy jméno, které se stalo synonymem luxusu na dvou kolech, stále první ligu. Ano je tu sice prémiověji působící BMW C650 nebo extravagantní Aprilia SRV 800, vedle nich umí japonský stroj držet svůj náskok zejména, co se týče pohodlí na palubě, řemeslného zpracování a kvality. Majestátný vzhled největšího z Burgmanů budí i po letech výroby zasloužený respekt, cenovka 270 tisíc také.
Design letošní novinky je naopak stále spíše konzervativnější. Námi testovaná špičková verze Executive vybavená systémem ABS přichází navíc se třemi exkluzivními prvky. Jsou to vyhřívané rukojeti s ovládáním intenzity, vyhřívané sedlo a opěrka spolujezdce. Nic se tedy nezměnilo na faktu, že Suzuki Burgman chce stále definovat pojem „jízdní pohodlí“ na skútru.
Znovu jsem se o tom přesvědčil také já. Změny pro rok 2013 se netýkají pouze lehkých retuší kapotáže, ale i rámu, brzd a motoru. Snadnost, s jakou bezmála třistakilového drobečka zrychlíte nebo manévrujete v provozu, je stále obdivuhodná. Po usednutí za řídítka jsem sice trochu skuhral nad tvarem a délkou mého kusu dvoustupňového sedla, jenž mi zrovna moc nesedlo, málo místa je zde překvapivě i pro nohy. S ovládacími prvky jsem se už skamarádil více. Bohatě dimenzovaná kapotáž a elektricky nastavitelný plexištít nabízejí dostatečnou ochranu před dotírajícím větrem při jízdě po dálnici či povětrnostními vlivy. Také spolujezdec si bude při jízdě libovat, navíc vyhřívané sedlo a opěrka mu přijdou jistě vhod.
Parkování stroje usnadní centrální stojan a ruční brzda, jeho průjezd mezi stojícími vozidly v hustém městském provozu zase elektricky sklopná zpětná zrcátka. Poměrně velkorysé jsou také úložné prostory. Polstrovaná schránka pod sedlem má kapacitu 50 litrů, pojme dvě integrální přilby a je osvětlená. Další úložné prostory naleznete na stranách pod řídítky. Ve velké, uzamykatelné schránce uprostřed je navíc integrována palubní zásuvka na 12 V, tedy ideální místo pro uložení a dobití vašeho mobilního telefonu. Spínací skříňka má magnetickou záklopku, ovládanou klíčem, a je vybavena elektronickým imobilizérem, který pomáhá zabránit krádeži motocyklu.
Velmi přehledný a designově nijak extravagantní přístrojový panel udržuje jezdce stále plně informovaného. Mezi velkými, snadno čitelnými budíky rychloměru a otáčkoměru je umístěný přehledný LCD panel. Ukazuje najeté kilometry, průměrnou spotřebu, aktuální stav paliva, teplotu chladicí kapaliny, venkovní teplotu, hodiny, indikátor výměny oleje, jízdního režimu a zařazeného stupně. Nově je ovšem také zcela ve stylů módního přístupu k ekologii provozu vybaven indikátorem „eko jízdy“, který se rozsvítí, když je moc netaháte za rukojeť plynu. Ke snížení spotřeby paliva u nového modelu (výrobce se chlubí až 15% proti minulému modelu) asi nejvíce přispívají změněny na vstřikovačích, motor managementu a snížení mechanických ztrát při převodu síly na zadní 160 milimetrů široké čtrnáctipacové kolo.
A co že to nekorunovaného krále mezi japonskými skútry pohání? Srdce Burgmaanu 650 tvoří poměrně letitý, kapalinou chlazený dvouválec o obsahu 638 ccm, který spolupracuje s elektronicky řízeným variátorem SECVT. Ten výrazně odlišuje Burgman od ostatních skútrů. Při jízdě si máte totiž možnost vybrat si z plně automatického režimu nebo libovolně měnit převodové stupně pomocí tlačítek na řídítkách. Řazení tak máte zcela pod kontrolou, což umožňuje sportovnější jízdu. Tu si lze mimochodem vychutnat i v automatickém „drive“ režimu, stačí se přepnout do programu „power mode“.
Při jízdě znamená Burgman zejména pohodlí, lze sním opravdu překonávat i stokilometrové vzdálenosti, bez toho aniž byste byly nějakou brzdou provozu. Dokonce lze říci, že si tento stroj nezadá s podobně objemnými silničními motocykly. Také brzdy tohoto „maxiskútru“ nejsou nějak poddimenzované. U letošního Burgmanu 650 byly přepracovány pro větší účinnost a jsou již v základu vybaveny protiblokovacím systémem ABS, což zvýší pocit jistoty při ostřejším brzdění nebo na mokru. Ovládání parkovací brzdy je umístěno na dosah jezdce, plnící hrdlo patnáctilitrové nádrže najdete pod víčkem v levé zadní části stroje. Vystačí vám na nějakých 250 kilometrů svižné jízdy.
Co se týče kvalit podvozku, není to žádný supermotard, ale skútr ze staré školy. Suzuki používá trochu starší koncepci odpružení než třeba jeho evropští rivalové, které jsem zmiňoval v úvodu. Tedy klasickou teleskopickou vidlici vpředu a dvě postranní jednotky odpružení vzadu. Při vyšších rychlostech navíc cítíte limit klasického trubkového rámu a náklonech i nejisté řízení, které nedává takovou jistotu. Na rozbitém povrchu pak patnáctipalcové kolo vpředu ne zcela stíhá dobře odvést svou práci a zvláště příčné nerovnosti pocítíte v rukou více, než by bylo záhodno. Přesto je Suzuki Burgman 650 Executive jedním z dopravních prostředků, který se o své zákazníky ani po letech bát nemusí a osloví spíše než pravověrné motorkáře řidiče aut, kteří se ani v jedné stopě nechtějí vzdát komfortu. Tím jsem si jist.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřválec se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 75,5 x 71,3 mm, zdvihový objem 638 ccm. Největší výkon 40,5 kW (55 k) při 7000 1/min, největší točivý moment: 62 N.m při 5000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, elektronicky řízený variátor se sedmi virtuálními rychlostními stupni.
Podvozek: Trubkový rám. Přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 43 mm, vzadu kyvná vidlice s centrální pružící jednotkou. Brzdy kotoučové. Kola litá. Pneumatiky 120/70 R 15 vpředu a 160/60 R 14 vzadu. Rozvor 1590 mm, výška sedla nad zemí 755 mm, hmotnost bez náplní 277 kg. Objem palivové nádrže 15 litrů.
- Přidat komentář 7
- Publikováno: 7.10.2013
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- včera - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec