Test Aprilia SR GT 125 a SR GT Sport 200: dvojitá zábava do města
- Publikovno: 14.10.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Vzali jsme si na test dva identické skútry od italské Aprilie. Mají stejný sportovní design, jsou stejně pohodlné, stejně praktické a liší se jen v barvě. Nebo ne? Učitě ne! V každém z nich tluče jiné srdce a jeden z nich můžete dokonce řídit, pokud máte pouze řidičský průkaz na automobil, tedy skupinu „B“.
Spojení se závodním motocyklovým světem je patrné i na těchto dvou skútrech SR GT, a to nemluvím jen o designu, ale také o jejich jízdních vlastnostech. Návrat do světa maloobjemových skútrů se Aprilii jednoznačně povedl, opět tu máme v jejich režii sportovně laděný motocykl s originálním vzhledem. Na výběr máte mezi dvěma kubaturami 125 ccm, který mohou řídit také majitelé řidičského oprávnění skupiny „B“, nebo silnější 200 ccm (resp. zdvihový objem je 174 ccm) a obě ještě můžete mít ve verzi Sport.
Modely SR GT jsou přímo stavěné pro jízdu městem, ale bez potíží zvládnou dojezdy z přilehlých aglomerací a se světlou výškou 175 mm se nezaleknou ani lehčích šotolinových cest. Jsou to zkrátka univerzální skútry pro většinu z nás, kteří ocení široká řídítka, komfortní podvozek a pohodlný posaz. Přesto, že skútr váží 144 kilogramů, ovládal se mi lehce. Těžiště má ve spodní části, a díky tomu byla snadná nejen jízda v ucpaných ulicích města, ale také manipulace na místě. Sedlo je ve výšce 799 mm a dosáhnou z něj na zem i menší osoby.
Sportovní vzhled s nižším plexi štítem umocňují dobře zvolené barevné kombinace, které můžete vidět také na závodních strojích jezdících v šampionátech mistrovství světa. Zaujaly mě ostře střižené tvary, štíhlé proporce, moderní design s LED světlomety, a také jsem ocenila kvalitní zpracování. Vše lícuje a sedí, jak má.
Skútru bych vytkla jen malý podsedlový prostor o objemu 25 litrů, do kterého vám vejde jen otevřená helma. Ačkoliv jsem se snažila, tak integrální jsem tam nedostala. Můžete si za příplatek pořídit hliníkovou plotnu a zadní kufr o objemu 33 litrů. Podsedlový prostor doplňuje jedna menší schránka v prostoru před vašima nohama, ve které je také port pro dobíjení vašich přístrojů, a kromě telefonu do ní vejde i pánská peněženka.
Srdcem obou skútrů je jednoválcový, kapalinou chlazený motor i-get, který není na trhu žádným nováčkem. Je to řádně prověřený agregát pohánějící skútry Piaggio. SR GT 125 má motor se zdvihovým objemem 125 ccm, kde největší výkon 15 koní nastupuje při 8750 ot/min a maximální točivý moment 12 Nm při 6500 ot/min. Silnější SR GT Sport 200 má zdvihový objem 174 ccm. Největší výkon 18 koní je dosažen při 8500 ot/min a maximální točivý moment 16,5 Nm při 7000 ot/min.
Na první pohled je patrné, že je silnější skútr živější, ale ani ten malý s jeho stádem 15 koníků se nemá za co stydět, elánu má totiž na rozdávání. Snadno se s ním dokážete pohybovat i cestovní rychlostí kolem 100 km/h, tam už začne ztrácet dech, ale to vás na cestách po městě nemusí nijak trápit. Hltat kilometry na dálnici nebudete ani s jedním z nich. Spíš u obou oceníte dobře nastavený podvozek Showa s dlouhými zdvihy vpředu a s dvojicí tlumičů vzadu, u kterých můžete nastavit jejich předpětí. Jakékoliv nástrahy ve městě, ať už to byly dlažební kostky nebo tramvajové pásy, zvládal pohltit velmi dobře. Pomohla k tomu také přední 14palcové a zadní 13palcové kola obutá na pneumatikách Michelin Anakee street.
Skútr je vybaven systémem stop-start, který můžete pomocí ovladače na levém řídítku zcela vypnout. Ostatně žádné závratné ušetření paliva to nepřinese, my jsme se s průměrnou spotřebou na obou skútrech nedostali přes 2,5 litru/100 km, a to jsme je nijak nešetřili. Devítilitrová palivová nádrž vám při běžném používání vydrží na téměř 400 kilometrů.
Brzdový systém je tvořen předním zvlněným kotoučem o průměru 260 mm brzděný dvoupístkem, vzadu je jeden 220 mm kotouč. Menší SR GT 125 má kombinovaný CBS systém, dvoustovka má již ABS. Pro potřeby skútru jsou tyto brzdy naprosto dostačující. Lehce se ovládají, nejsou ostré, mají přátelštější nastavení a netuhnou.
Pokud máte rádi sportovní tvary, je pro vás Aprilia SR GT dobrou volbou. Dostanete kvalitně zpracovaný motocykl s dobrými jízdními vlastnostmi, pohodlný a na jízdu po městě je jako stvořený. No a pokud nejste limitovaní skupinou „B“ na řidičském průkazu, jednoznačně doporučujeme vzít si silnější SR GT 200, je živější, o maličko víc zábavnější a cenový rozdíl je tam jen 14 tisíc u základní verze nebo 17 tisíc u verze Sport.
Technické údaje Aprilia SR GT 125
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec i-get, se čtyřmi ventily. Vrtání a zdvih 52 x 58,7 mm, zdvihový objem 125 ccm. Největší výkon 14,96 k (11 kW) při 8750 ot/min, největší točivý moment 12 Nm při 6500 ot/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod řemenem, bezestupňová převodovka CVT, automatická odstředivá suchá spojka.
Podvozek: Kolébkový rám z oceli, vpředu hydraulická 33 mm teleskopická vidlice Showa, zdvih 120 mm, vzadu dva hydraulické tlumiče s nastavitelným předpětím, zdvih 102 mm. Brzdy kotoučové, vpředu jednoduchá o průměru 260 mm se dvoupístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky dvě 110/80 R 14 vpředu a 130/70 R 13 vzadu. Rozvor 1350 mm, výška sedla nad zemí 799 mm, světlá výška 175 mm, provozní hmotnost 144 kg, objem palivové nádrže 9 litrů.
Barevné provedení: modrá Infinity Blue, černá Black, šedá Street Grey
Cena: 99 900 Kč
Technické údaje Aprilia SR GT Sport 200
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec i-get, se čtyřmi ventily. Vrtání a zdvih 61,5 x 58,7 mm, zdvihový objem 174 ccm. Největší výkon 17,7 k (13 kW) při 8500 ot/min, největší točivý moment 16,5 Nm při 7000 ot/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické 5spouštění a elektronické digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod řemenem, bezestupňová převodovka CVT, automatická odstředivá suchá spojka.
Podvozek: Kolébkový rám z oceli, vpředu hydraulická 33 mm teleskopická vidlice Showa, zdvih 120 mm, vzadu dva hydraulické tlumiče s nastavitelným předpětím, zdvih 102 mm. Brzdy kotoučové s ABS, vpředu jednoduchá o průměru 260 mm se dvoupístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s dvoupístkovým třmenem. Pneumatiky dvě 110/80 R 14 vpředu a 130/70 R 13 vzadu. Rozvor 1350 mm, výška sedla nad zemí 799 mm, světlá výška 175 mm, provozní hmotnost 148 kg, objem palivové nádrže 9 litrů.
Barevné provedení: žlutá Street Gold, červená Red Raceway, šedá Iridium Grey
Cena: 116 900 Kč
foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 14.10.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro