Reklama

Yamaha Niken: všechno na Mars

Ačkoliv je novinka Niken reálným produktem, nemohu se zbavit pocitu, že k nám přistála z Marsu nebo někde z jiného světa. Yamaha poslední dobou přichází s revolučními nápady a tohle je jeden z nich a ruku na srdce, je tedy vážně cool.

Yamaha Niken je první tříkolový motocykl na světě, který umožňuje náklon a že se dá naklopit až na stupačku je velmi dobře vidět i na videu níže. Před dvěma lety představila Yamaha na tokijském autosalonu svůj prototyp tříkolového skútru MWT-9 poháněného motorem z MT-09. Koho by tenkrát napadlo, že se z něj jednou stane reálný produkt a to navíc za tak krátkou dobu?

1 Yamaha Niken (1)1 Yamaha Niken (2)1 Yamaha Niken (3)

Niken, tak se japonsky řeknou „dva meče“, toto slovo pochází ze 17. století, kdy se začali v boji používat dva meče a tehdy to byla revoluční změna, začátek nové éry, stejně tak jako je to u motocyklu Niken. Nejenom, že se od ostatních strojů dost liší svým vzhledem, on vám nabízí i zcela jiný jízdní projev, velmi se podobající jízdně na lyžích. Vyspělá technika využitá ve zdvojené konstrukci přední části s možností náklonu zajišťuje vysokou míru trakce, díky které umožňuje jezdci rychlou a současně stabilní jízdu na silnici plné serpentin. Dvě přední kola znamenají dvě sestavy předních brzd a dvě pneumatiky, takže míru trakce a brzdnou schopnost rovněž nelze s ničím jiným srovnat.

Konstruktéři vyvinuli velké úsilí, aby u modelu Niken dosáhli charakteru podobného konvenčnímu motocyklu, a většina jezdců nebude mít s přechodem z klasického motocyklu na systém Yamaha LMW žádný problém, přičemž nebude ani třeba měnit styl jízdy. Jakmile však vjedou do zatáčky, zažijí na Nikenu vyšší míru jistoty, více zábavy a méně stresu a umožní tak jezdcům využít optimální potenciál tříválcového motoru o objemu 847 ccm s vysokým točivým momentem.

1 Yamaha Niken (6)1 Yamaha Niken (7)1 Yamaha Niken (8)

Robustní, atletický design dává zřetelně najevo, že je tato tříkolová Yamaha předurčena k energickým jízdám. Dvě přední kola tvoří ústřední bod, z kterého vychází futuristická kapotáž a na ni plynule navazující palivová nádrž. Konstruktéři se snažili zvýraznit charakteristickou techniku systému LMW a rozhodli se konstrukci a jednotlivé prvky tohoto jedinečného systému Yamaha neskrývat, ale naopak je vystavit na odiv. Z pohledu jezdce má Niken robustní, široce rozkročený půdorys, který kontrastuje se štíhlou nádrží. Dopředu skloněné a precizně tvarované sedlo jezdce je opatřeno širokým a plochým sedákem poskytujícím oporu vzadu. V porovnání s motocyklem MT-09 sedí jezdec na stroji Niken přibližně o 50 mm více vzadu. Tato poloha zajišťuje ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí 50:50 a je tak zárukou přirozené ovladatelnosti a odezvy řízení.

Sportovní přední část se vyznačuje dvěma odlehčenými LED světlomety zapuštěnými do skloněné aerodynamické kapotáže přinášející nezaměnitelný vzhled. Široká kapotáž v přední části se sportovním štítem poskytují jezdci ochranu před povětrnostními vlivy. Zrcátka převzatá z modelu YZF-R1 mají integrované LED ukazatele směru. Na rozdíl od široké přední části je zadní část štíhlá a zahnutá směrem nahoru, oddělené držáky koncového světla a registrační značky posilují dojem agility a dotváří revoluční styl modelu.

1 Yamaha Niken (21)1 Yamaha Niken (23)1 Yamaha Niken (24)

Pro motocykl byl vyvinut nový typ hybridního rámu. Čelní trubková část je vyrobena z lité oceli, část s čepem kyvné vidlice je odlita z hliníku a hlavní rám spojující tyto dvě sestavy je z ocelových trubek. Hybridní konstrukce poskytuje požadovanou míru pevnosti, tuhosti i flexibility přesně tam, kde je třeba, a přispívá tak k přirozenému pocitu stability přední části se dvěma koly. Současně je zárukou hbitosti na úrovni sportovního motocyklu a nabízí dobrou ovladatelnost.

Jedinečné tříkolové uspořádání vícekolového podvozku s možností náklonu (LMW) přináší ve srovnání s konvenčními motocykly novou dimenzi a z důvodu optimalizace jízdních vlastností stroje byla použita hliníková kyvná vidlice délky 552 mm. Ta je tak o 15 mm delší než v konstrukčním řešení motocyklu MT-09 a toto prodloužení pomáhá posílit pocit stability.

1 Yamaha Niken (10)1 Yamaha Niken (14)1 Yamaha Niken (15)

S cílem dosáhnout jízdních vlastností sportovního motocyklu přesahuje maximální úhel náklonu 45 stupňů. Toho se podařilo docílit díky využití Ackermannovy konstrukce řízení se dvěma osami ve spojení s konzolově zavěšeným systémem odpružení osazeným z vnější strany kol. Zdvojená „vnější" obrácená přední vidlice je vybavena seřizovači tlumení při odskoku a stlačení, pomocí kterých může jezdec odpružení ideálně nastavit. Relativně úzký rozchod 410 mm přispívá k přirozené odezvě řízení stroje a současně umožňuje zachovat minimální celkovou šířku. Zadní odpružení motocyklu je plně nastavitelné z hlediska předpětí i tlumení při stlačení a odskoku. Jezdec si ho tak může přizpůsobit pro nejrůznější podmínky a díky absenci nutnosti použití nářadí je nastavování dokonale jednoduché.

Dvě 15palcová přední kola vpředu jsou obuta do pneumatik rozměru 120/70 R15, exkluzivně vyvinutých pro tento motocykl. Nabízejí vysokou přilnavost, odolnost proti oděru a skvělé schopnosti za mokra. Na zadku je 17 palcové kolo. Dva přední kotouče o průměru 298 mm zajišťují vynikající brzdný výkon. Zadní brzda je vybavena velkým 282mm kotoučem.

1 Yamaha Niken (25)1 Yamaha Niken (20)1 Yamaha Niken (22)

Tříválec o objemu 847 ccm, který novinku pohání, byl speciálně vyvinut na základě mimořádně úspěšné pohonné jednotky použité u modelů MT-09, Tracer 900 a XSR900. Z důvodu jedinečných požadavků je motor s klikovým hřídelem crossplane, který nabízí vysoký točivý moment, doplněn speciálním nastavením vstřikování paliva, určeným ke zvýraznění výkonu. Nová je rovněž konstrukce klikového hřídele zajišťující dobrou odezvu při jízdě a plynulejší rozjezdy.

Motocykl je vybaven nejmodernějších technologií elektronického řízení, například systému YCC-T, D-MODE se třemi provozními režimy motoru, tempomat a kontroly trakce se dvěma přednastavenými režimy a možností vypnutí. Navíc vám výrobce ještě nabízí antihoppingovou spojku (A&S) a rychlořazení směrem nahoru. Lehká hliníková 18 litrová nádrž plynule navazuje na širokou přední kapotáž a svými vyklenutými plochami poskytuje pevnou oporu kolen. Motocykl by se měl dostat do prodeje v druhé polovině příštího roku, prodávat se budou prostřednictvím online objednávky. Datum přijímání online rezervací a cena bude zveřejněno během několika příštích měsíců.

1 Yamaha Niken (26)1 Yamaha Niken (27)1 Yamaha Niken (28)1 Yamaha Niken (4)1 Yamaha Niken (5)1 Yamaha Niken (9)1 Yamaha Niken (10)1 Yamaha Niken (11)1 Yamaha Niken (12)1 Yamaha Niken (13)1 Yamaha Niken (16)1 Yamaha Niken (17)1 Yamaha Niken (18)1 Yamaha Niken (19)



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama