Reklama

Honda před 50 lety představila první motokrosový stroj

Když v roce 1973 poprvé Honda představila svůj motokrosový motocykl, byl určený pro všechny jezdce a ne, jen pro závodníky. Jejich slogan: „V neděli vyhrát, v pondělí prodat!“ znal téměř každý. Poté, co spustili reklamní film se Stevem McQueenem v hlavní roli, stal se jedním z nejpopulárnějších strojů v tomto segmentu.

Během pět desetiletí ušla Honda se svými motokrosovými modely značný kus cesty. Uplynulých padesát let bylo ve znamení řady technologických inovací, díky nimž se písmena „CR“ a následně „CRF“ stala synonymem pro stroje určené do terénu. Zde je ohlédnutí za několika hlavními milníky.

CR250M Elsinore (1973)

1 Honda 50 let motokrosek (5)1 Honda 50 let motokrosek (4)1 Honda 50 let motokrosek (6)

Model CR250M Elsinore byl výsledkem rostoucí popularity motokrosových závodů a poptávky po těchto strojích v USA a Evropě. Jednalo se o první dvoutaktní sériově vyráběný motokrosový stroj značky Honda, který se díky své uživatelské přívětivosti, vysoké kvalitě zpracování a spolehlivosti okamžitě setkal s úspěchem. Součástí aktivit na propagaci nového motocyklu byl i oblíbený reklamní film se Stevem McQueenem.

Stroj pojmenovaný po legendární Velké ceně Elsinore, pořádané u kalifornského jezera Elsinore, měl hmotnost 104 kg a poháněl jej vzduchem chlazený motor o objemu 247,8 ccm. Podvozek tvořil dvojitý ocelový rám, teleskopické vidlice, ocelové kyvné rameno, dva zadní tlumiče a bubnové brzdy vpředu i vzadu. Tím započala cesta značky Honda ve třídě MX.

CR250R (1981)

1 Honda 50 let motokrosek (9)1 Honda 50 let motokrosek (7)1 Honda 50 let motokrosek (8)

Toto byl významný rok z hlediska vývoje. Model CR250M si koncem 70. let vysloužil své závodní „R“ (z angl. „racing“ – pozn. překl.) a v roce 1981 Honda veřejnosti představila technologii svého továrního motocyklu s prvním sériovým kapalinou chlazeným motorem. Motor se vyznačoval dlouhým zdvihem a chlazení zajišťovaly dva malé chladiče. Možná ještě významnější změny zaznamenal podvozek; hliníkové kyvné rameno a centrální zadní tlumič Pro-Link s oddělenou nádržkou ukázaly směr do budoucnosti a doplnily známé prvky v podobě ocelového rámu a bubnové brzdy s dvojitou náběžnou čelistí.

Již o rok později, v roce 1982, se servisní středisko Honda Racing Service Centre přeměnilo na Honda Racing Corporation. Značka HRC se brzy stala synonymem úspěchu v motokrosových závodech.

CR500R (1985 )

1 Honda 50 let motokrosek (13)

Původně byl model CR500R v roce 1984 představen s motorem chlazeným vzduchem (s točivým momentem přes 70 Nm), v roce 1985 se pak dočkal motoru chlazeného vodou. Tento motocykl, který je dnes již legendou a mýtem, zřejmě definoval dobu největšího rozkvětu motokrosového sportu v 80. letech minulého století a jeho vzhled se stal inspirací pro speciální edici CRF450R 50th Anniversary pro rok 2023. Limity technologie podvozku a schopnosti většiny jezdců dokázal prověřit až na samou hranici možností.

CR250R (1997)

1 Honda 50 let motokrosek (10)1 Honda 50 let motokrosek (14)

S cílem využít pokroku v technologii motorů a dosáhnout zvýšení výkonu a točivého momentu přistoupila značka Honda k odvážnému kroku a vyrobila pro sériový motokrosový stroj první hliníkový rám. Tuhost ocelových trubek byla nahrazena pružností dvojitého páteřového rámu a další prvky byly zkombinovány tak, aby bylo dosaženo high-tech celku – jako například plně nastavitelné odpružení Showa nebo kotoučové brzdy vpředu i vzadu. Model CR250R, který je považován za jeden z nejvlivnějších strojů 90. let, odstartoval v terénu revoluci, která je u motocyklů třídy MX dodnes patrná.

CRF450R (2002)

1 Honda 50 let motokrosek (11)1 Honda 50 let motokrosek (15)

Novou misi v motokrosovém segmentu značka Honda zahájila první generací modelu s motorem o objemu 450 ccm, který byl zároveň prvním čtyřtaktem a přímou náhradou za CR250R. A díky podvozku pocházejícímu z 250 byl tento stroj štíhlý a lehký. Motor o objemu 449 ccm byl výkonný, vyznačoval se hladkým chodem a měl široké výkonové pásmo, díky čemuž dokázal nabídnout srovnatelné schopnosti, avšak s mnohem menšími nároky než srovnatelný dvoutaktní motor o objemu 250 ccm. Model CRF450R byl rychlejší a snazší na ovládání.

CRF450R (2009)

Honda CRF450R1Honda CRF450R2

Výsledkem neustálého vývoje se stal znovuzrozený model CRF450R s motorem vybaveným technologií vstřikování paliva, 50mm škrticí klapkou a vstřikovačem s 12 otvory. Majitelé si navíc mohli přísun paliva a časování zapalování upravit pomocí nastavovacího nástroje HRC PGM-FI. Přepracovaný motor a nový podvozek byly zkonstruovány společně s důrazem na centralizaci hmoty, což umožnilo vytvořit kompaktní stroj s hmotností umístěnou více vpředu a níže. Dodavatelem odpružení byla společnost Kayaba: 48mm inverzní vidlice s odděleným prostorem pro vzduch a olej (Air-Oil-Separated – AOS) a kompaktní zadní tlumič.

CRF450R (2017)

1 2021 Honda CRF450R (5)1 2021 Honda CRF450R (10)

V rámci koncepce „ABSOLUTE HOLESHOT!“ (První na startu!) prošel tento celoevropsky oblíbený open-class MX stroj kompletní modernizací, v rámci níž získal zcela nový podvozek, kompletní odpružení Showa a díky novému motoru došlo k významnému nárůstu maximálního výkonu. O rok později přibyl standardně montovaný praktický elektrický startér a v modelovém roce 2019 došlo k dalšímu nárůstu výkonu a točivého momentu díky hlavě válce vyvinuté ve spolupráci s týmem HRC. Zároveň byl stroj vybaven technologií HRC Launch Control pro optimalizaci rozjezdu. V roce 2020 získali jezdci další možnosti pro kontrolu nad trakcí zadního kola díky třístupňovému systému nastavitelné kontroly trakce Honda Selectable Torque Control (HSTC).

CRF450R 50th Anniversary (2022)

1 Honda CRF450R 50th Anniversary (2)1 Honda CRF450R 50th Anniversary (7)

Do modelového roku 2021 vstoupil model CRF450R kromě kol a základní architektury motoru jako zcela nový stroj, který do velké míry čerpal z výsledků vývoje závodního speciálu CRF450RW, se kterým Tim Gajser v roce 2019 zvítězil v Mistrovství světa v motokrosu. V roce 2020 dosáhl tento jezdec týmu HRC dalšího vítězství a v roce 2021 skončil na 3. místě. Jak už tomu v motokrosu i u CRF450R bývá, situace se neustále vyvíjí a nejnovější stroj je vybaven řadou vylepšení motoru i podvozku vycházejících ze zkušeností továrních jezdců a týmu HRC, jejichž cílem je rychlou jízdu co nejvíce usnadnit. Na rok 2023 připadá 50. výročí od prvního uvedení stroje, který stál na samém počátku – CR250M Elsinore. Limitovaná edice CRF450R 50th Anniversary vzdává hold legendárním strojům CR z osmdesátých let a věrna kořenům značky Honda v tomto sportu – a také plánu, kterým před lety vše začalo – zůstává závodním motocyklem s rodokmenem HRC, který je možné každým z vás zakoupit.

Zdroj: Honda Motor Europe



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama