Reklama

Test Harley-Davidson Sportster "72"

Již při prvním pohledu na „sedmdesátdvojku“ máte pocit, že se zastavil čas někdy v sedmdesátých letech a vy se po boku Billyho a Wyatta vydáváte na vaši Bezstarostnou jízdu. Nic si neplánujete, jedete si pohodovou jízdu krajinou, zastavíte kde budete chtít, dáte si svoje cigárko, okouknete místní holky a až se vám to omrzí, vyrazíte zase někam dál.

Tak přesně tyhle pocity jsem měla, když jsem si přebírala pro test legendární motocykl Harley-Davidson Sportster 72. S tímto strojem jako byste se vrátili do doby, kdy se začaly Sportstery vyrábět. Již při prvním pohledu vás ohromí obrovská spousta chromu a ještě nádhernější provedení laku v sytě rudé barvě Big Red Flake. Metalíza na motocyklu se jen tak nevidí, ale tady vůbec nepřekáží, naopak, vypadá naprosto fantasticky, jak na nádrži ve tvaru buráku, tak i na zadním blatníku. Přímo přitahuje zraky všech kolemjdoucích. Ape řídítka, úzká černobílá vyplétaná kola, bez žádných zbytečných doplňků navíc. V jednoduchosti je krása.

Motocykl pohání vzduchem chlazený vidlicový dvouválec, který při nastartování zlověstně zaburácí a celý motocykl se rozvibruje v jeho rytmu. Vibrovat přestává kolem dvou tisíce otáček a pokud nepřekročíte hranici 4,5 tisíce, bude si vyloženě libovat a vy s ním. Ještě jsem ani nezařadila jedničku a už se těším, jak opustím garáž. Celý den je nádherné slunečné počasí a tak vyrážím jen tak v triku s krátkým rukávem. Proč by ne, vždyť si jedu doslova užít svoji jízdu. A vůbec se nemýlím, s tímto motocyklem to ani nijak jinak nejde. Ideální rychlost je do 80 km/hod. Na dálnici jsem z toho vytlačila i 120, ale už mi ta jízda byla nepříjemná. Stahovalo mě to ze sedla dolů, musela jsem se přitahovat za řídítka a vůbec si nedokážu představit, jak bych mohla na tomto stroji dosáhnout výrobcem uváděně maximální rychlosti 180 km/hod.

Brouzdám si krajinou, krájím zatáčky, občas si škrtnu výfukem o zem a vůbec, ale opravdu ani náznakem, nemám touhu pořádat rychlostní závody s ostatními jednostopými stroji. Tahle jízda je o užívání, o radosti, která se prolíná vaším srdcem, když slyšíte pod vámi nádherný zvuk linoucí se z výfuků, vaše nohy si pohodlně hoví na předních stupačkách a nijak vám ani nevadí, že cítíte každou nerovnost, přes kterou se „harlej“ přehoupne. Do nádrže se vejde jen necelých osm litrů paliva a tak musíte počítat, že vaše zastávky na tankování budou častější. Průměrně jsem stavěla každých 150 kilometrů. Mít jiný motocykl, tak mě to přestává bavit, ale se „72“ je to jiné, člověk je tak nějak klidný, vyrovnaný a s úsměvem si užívá obdivné pohledy všech, kteří tento stroj míjí.

Patříte-li mezi jezdce, kteří milují rychlost, na tento motocykl rovnou zapomeňte. Je to spíš café racer, příjemný společník pro pohodovou odpolední vyjížďku pár kilometrů kolem domu. Vyčistíte si hlavu, odpočinete si od běžných starostí všedního dne, a pokud zrovna venku prší, můžete ve své garáži s láskou leštit váš stroj. Věřte mi, že pokud chcete, aby se vám chrom dokonale blýskal, máte práci na celé odpoledne.

PS: Pokud na fotografiích vidíte muže, věřte svým očím. V den kdy jsem byla dohodnuta s fotografem na focení, jsem nebyla schopná ohnout ani jednu ruku v zápěstí a musela jsem požádat kolegu z redakce, ať se tohoto úkolu zhostí on. Inu frajerská jízda v triku s krátkým rukávem a bez rukavic se mi pěkně vymstila v podobě zánětu šlach. Pěkně to bolelo několik dní, ale stejně to stálo za to. Easy rider!

Technické údaje:

Motor: vzduchem chlazený vidlicový dvouválec Evolution do V (45°) se dvěma ventily na válec. Vrtání a zdvih 88,9 x 96,8 mm, zdvihový objem 1202 ccm, kompresní poměr 9,7:1. Největší výkon 67 k (49 kW) při 3200 1/min. Maximální rychlost 180 km/hod. Elektronické vstřikování ESPFI, tlakové oběžné mazání se suchou skříní.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod ozubeným řemenem, vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.

Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z ocelových trubek, přední teleskopická vidlice, zadní odpružení dvojicí jednotek s nastavitelným předpětím pružin. Brzdy kotoučové, vpředu dvoupístková, vzadu jednopístková. Kola s ocelovým výpletem. Pneumatiky MH90-21 54H vpředu a 150/80 B16 vzadu. Rozvor 1525 mm, výška sedla nad zemí 710 mm, pohotovostní hmotnost 253 kg, objem palivové nádrže 7,9 litrů.

Barevné provedení: Black Denim, Big Blue Pearl, Big Red Flake

Základní cena vč. DPH: volitelná barva 10 920 eur, volitelná custom barva 11 220 eur

72 Sportster19 72 Sportster1672 Sportster19 72 Sportster1772 Sportster19 72 Sportster1972 Sportster19 72 Sportster1572 Sportster19 72 Sportster1472 Sportster19 72 Sportster1272 Sportster01 72 Sportster0972 Sportster01 72 Sportster0672 Sportster01 72 Sportster0172 Sportster01 72 Sportster0272 Sportster01 72 Sportster0372 Sportster01 72 Sportster0472 Sportster01 72 Sportster0572 Sportster01 72 Sportster0772 Sportster01 72 Sportster0872 Sportster01 72 Sportster1072 Sportster19 72 Sportster1172 Sportster19 72 Sportster13



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama