Yamaha YZF-R6: v zajetí otáček
- Publikovno: 31.8.2010
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Rádi vyrazíte na víkendovou projížďku a v týdnu se občas svezete do práce? Tak to rozhodně zapomeňte na R6! Yamaha YZF-R6 totiž nenávidí lelkování a bude si s vámi chtít užít naplno.
Při převzetí bíle lakované japonské krásky jsem měl v hlavě spoustu otazníků. Tento rok se totiž zas až tak mnoho zásadního ve třídě supersportů neudálo a „šestky“ zůstaly na pozici roku minulého. Je tedy YZF-R6 vůbec v něčem nová?
Jestli se dát říct, že změnou může být i delší koncovka tlumiče výfuku a nově přeprogramovaná řídící jednotka tak ano. Právě nově nastavené palivové mapy korespondují se změnou délky tlumiče výfuku a vzduchovým filtrem. Výkonová charakteristika motoru by tak měla mít efektivnější využití v silničním provozu. Na agresivní charisma jsme si u R6 už zvykli, a odvážím se říct, že je to jedna z nejpřitažlivějších a nejlíbivějších tváří mezi supersporty. V našem případě byla testovaná YZF-R6 v bílé barvě, je to dnes sice módní záležitost, ale osobně bych se přiklonil k matně černé barevné variantě. A pro úplnost ještě připomínám, že pro letošní rok je k dispozici ještě modro-bílé provedení.
Na R6 se musí zvláště jezdci vyšších postav pěkně poskládat a sedět vzadu na minimalistickém sedátku je pouze pro spolujezdce-masochisty. Jinak ergonomii ovládání i jezdcovu posazu není co vytknout. Kokpit s přístojovou deskou zůstaly v nezměněné podobě, zde jasně dominuje velký a přehledný analogový otáčkoměr doplněný po bocích digitálním informačním panelem. Lehkost tohoto stoje je tedy znát na každém detailu a pohotovostní hmotnost pouhých 189 kilogramů to jasně potvrzuje.
Za ostatní už mluví sama technika. Čtyřválcový řadový motor chlazený kapalinou a jeho 124 koní přímo žízní po otáčkách a nějaké bezduché popojíždění je spíše utrpení než zážitek. Pro ten pravý požitek musíte ručičku otáčkoměru popohnat přes 8 000 1/min a potom se teprve ocitnete v zajetí otáček YZF-R6. Nekončící jekot motoru vás žene neustále vpřed a po nějaké době zjistíte, že může jít o velice návykovou záležitost. Je až neuvěřitelné jakým tahem disponuje R6 ještě v rozmezí 14-15ti tisíci otáček a to vše ve spolupráci s elektronicky řízeným ovládáním plynu Chip Controlled Throttle (YCC-T).
Štěstím je, že brzdový systém pracuje naprosto excelentně a ve spolupráci s plně nastavitelným podvozkem se po nějaké době dopracujete k ideálnímu nastavení motocyklu přímo na míru. Rovněž převodovka a anti-hoppingová spojka odvádějí výbornou práci a můžete se na ně spolehnout v jakémkoliv jízdním režimu. Spotřeba se dokáže kolikrát přehoupnout i přes 9 l/100km. Pochybuji ale o tom, že případný majitel R6 by se tím nějak zabýval.
Ovšem kam s ní? Na našich silnicích se těžko hledá volný prostor k využití potencionálu nové supersportovní „šestky“ od Yamahy. Proto vřele doporučuji vybít si adrenalin podporovaný lehce se vytáčející R6 na některém z uzavřených okruhů. A tady naplno všem ukáže své kvality a určitě vás odmění skvělým zážitkem za řídítky.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 67.0 x 42.5 mm, zdvihový objem 599 ccm, kompresní poměr 13,1:1. Největší výkon 124 k (91,0 kW) při 14 500 1/min, největší točivý moment 65,7 N.m při 10 500 1/min. Elektronické vstřikování , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová anti-hoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: hliníkový rám Deltabox, plně nastavitelná přední převrácená teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zadní centrální pružící jednotka s nastavitelným předpětím a tahovým útlumem. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm, radiálně uložený třmen, vzadu jednoduchá o průměru 220 mm s dvoupístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR 17M/C(58W) vpředu a 180/55 ZR 17M/C(73W) vzadu. Rozvor 1380 mm, výška sedla nad zemí 850 mm, provozní hmotnost 189 kg. Objem palivové nádrže 17,0 l.
Cena vč. DPH: 309 990 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 31.8.2010
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Pravidla platící pro Moto3
- včera - Časový program Portimão: Začíná sezóna MotoGP 2023 – se závodem SprintRace
- 20.3. - Filip Salač je připraven na úvodní závod Grand Prix
- 20.3. - Tým Petra Najmana pro sezónu 2023
- 19.3. - Finálový den testů v Portimau - Moto2: Nejrychlejší Acosta, 11. Salač
- 19.3. - Finálový den testů v Portimau - Moto3: Rossi, ale Riccardo
Další z rubriky
- 16.3. - Test CFMOTO 800MT Touring a 800MT Sport: bestseller z Číny
- 24.12.2022 - Test BMW K 1600 GT: s velkým srdcem
- 14.10.2022 - Test Aprilia SR GT 125 a SR GT Sport 200: dvojitá zábava do města
- 30.9.2022 - Test Honda NT1100: tichá voda břehy mele
- 16.9.2022 - Test CFMOTO 650GT Premium: motorka pro každý den
- 19.8.2022 - Test Piaggio 1 Active: čistě elektricky