Test Piaggio MP3 300 HPE Sport a 500 HPE Sport Advanced: rodinný tandem
- Publikovno: 29.5.2020
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
V nejedné domácnosti jezdí na motocyklu muž i žena a velmi často si hledají stroje, které by k sobě na první pohled patřili, stejně jako jejich majitelé. Už po prvním dnu v sedlech dvou tříkolových skútrů Piaggio MP3 jsme věděli, že je to správná volba. Kamkoliv jsme se vydali, byli jsme nepřehlédnutelnou dvojkou a sklízeli jsme jeden obdivný pohled za druhým.
Kromě toho, že jsme k sobě chtěli ladit, jsme si také chtěli vyzkoušet, jak velký je rozdíl mezi malou sportovní MP3 300 a nejvyšší řadou 500. Samozřejmě, že se nabízí okamžitá odpověď, že největší rozdíl bude cenový a také to, že pětistovka je vybavena zpátečkou, ale nás spíš zajímalo, jestli ta malá tříkolka bude té větší vůbec stačit, nebo jí „zmizí“ hned za první křižovatkou.
Pamatuji se, když jsem poprvé usedla za řídítka Piaggio MP3 500 LT Business, jak jsem byla neohrabaná a plná obav z toho, jak to bude těžkopádné svezení, tvrdé do zatáček a do města absolutně nepoužitelné. Ještě teď se musím smát tomu, že se mi vůbec něco takového mohlo zrodit v hlavě. MP3 je zábavná, obratná, stabilní v náklonu i za mokra a k tomu všemu ještě navíc i pohodlná. Skoro jako pohovka ve vašem obýváku.
Oproti roku 2006, kdy Piaggio světu představilo svůj vůbec první model MP3, ušel tento skútr neuvěřitelný kus cesty. Má zcela nový design, větší kola, přepracovanou zadní část, ale pořád je to ta stará známá MP3, jen s lety tak nějak roste více do krásy. Na test jsme měli MP3 300 HPE Sport v matné barvě s vykousanými předními brzdovými kotouči a s výraznými červenými pružinami. Díky svým menším proporcím vám přijde mnohem roztomilejší a hravější. Vedle ní testovaná MP3 500 HPE Sport Advanced vypadá značně mohutně a ona také mohutná je. Se svojí váhou 282 kilogramů převyšuje třístovku o rovných 57 kilogramů, ale v případě této dvojice, bude mít tento rozdíl ještě hlavní slovo. Však čtěte dál.
Vraťme se zpátky k MP3 rodince. Společným dominantním znakem této dvojice jsou jejich oči, mohutná zešikmená LED světla, na jejichž světlo se můžete bezpečně spolehnout i když už zapadne slunce. A vlastně světla společně s přehlednou přístrojovou deskou jsou víceméně to jediné, co mají tyhle dvě motorky společného. Ať se na ně podíváte z jakékoliv strany, liší se téměř ve všem, od černé mřížky na přední masce až po zadní světlomet s integrovanými ukazateli změny směru jízdy.
Nízký plexi štít vypadá na třístovce senzačně, ale nedá se výškově nastavit a jakmile se rozjedete vyšší rychlostí, zjistíte, že na vás dost fouká a prší, což se vám u pětistovky se stavitelným vysokým štítem stát nemůže. Zaslouží si velkou pochvalu, funguje dobře a ochrání vás i před drobným deštěm. Za zmínku rozhodně stojí také osvětlený úložný prostor, který je u obou dostatečně velký. Pod sedlo u pětistovky vám v pohodě vejdou dvě integrální helmy, lehké bundy a pár drobností. Otevírá se buď pomocí tlačítka umístěného pod řídítky nebo dálkovým ovladačem. Úložný prostor třístovky je sice menší, ale při troše šikovnosti vám tam vejdou i dvě otevřené helmy, nebo jedna integrální a batoh k tomu. Otevírá se otočením klíče na spínací skříňce. Menší schránku s odklápěcím víkem naleznete také nad přístrojovou deskou, uvnitř ní je také integrovaný USB slot. Schránka však není vodotěsná, tak pozor až bude venku deštivé počasí.
Posaz za řídítky je velmi pohodlný, možná ze začátku poněkud nezvyklý a můžete si připadat i značně neohrabaně, ale jakmile se naučíte používat parkovací systém s elektronickým uzamčením přední nápravy, nebude už muset na každé křižovatce dávat nohu na zem. Jakmile padne zelená, stačí brnknout o plyn, zámek se automaticky uvolní a vy můžete pokračovat ve vaší jízdě dál. Jedinou zásadní výtku, kterou k oběma motocyklům mám, je nožní páka brzdy. Mně překážela a pocítíte to hlavně na delší cestě, kdy si nemůžete natáhnout pravou nohu více vpřed a dopřát si většího pohodlí.
Piaggio MP3 300 je určená hlavně pro jízdu po městě, ačkoliv já s ní jezdila i mimo něj a na kratší vzdálenosti to stačilo. Pro delší jízdu ve vyšších rychlostech je lepší sáhnout po silnější MP3 500, která je na to vyloženě stavěná. Uvidíte, že spokojený bude i váš spolujezdec, sedlo je měkké a opřít se může i o zádovou opěrku.
Ačkoliv má tři kola a mohlo by se zdát, že to bude jen nudný městský skútr, třístovka vás hodně rychle vyvede z omylu. Líbilo se mi na ní, jak je mrštná, obratná a jak přesně se vede do zatáček. Chtělo to pár průjezdů a měli jste ji pevně v rukou. Díky zadnímu zdvihu 122 mm jsem snadněji překonávala veškeré nerovnosti a ani jízda po dlažebních kostkách nebyla ve znamení vytřesených kostí. A ty rozjezdy na křižovatkách! Ačkoliv má třístovka jen 26 koní oproti 44 u pětistovky, vždycky jsem z místa vystřelila mnohem rychleji než kolega s větším a silnějším strojem. Tady jsme totiž u té výhody nižší hmotnosti, o které jsem psala o pár řádků výše.
Zkrátka 57 kilogramů rozdíl je tu znát a poznáte jej i při průjezdu zatáčkou, kde se třístovka chová jako sportovní motorka a pětistovka spíše jako cruiser. U obou však musím vyzdvihnout dobře nastavený podvozek. Díky němu se s motocyklem nijak neperete, stačí jen lehce zatlačit do řídítek a jedete přesně tam kam potřebujete. Obě MP3 jsou stabilní a po pár dnech už vlastně ani nevnímáte, že máte vpředu dvě kola.
Motor 300 hpe o zdvihovém objemu 278 ccm funguje lineárně, Italům se jej velmi dobře podařilo propojit se spojkou a s variátorem a proto se vám bude zamlouvat jeho okamžitá akcelerace bez citelných prodlev. Ocenila jsem také nízkou míru hlučnosti motoru, nemusím být slyšet, hlavně když to jede svižně. Ovšem mimo brány města se karta rychle obrací. Tam kde třístovka začíná ztrácet dech, pětistovka je teprve na začátku své pouti. Motor 500 hpe o zdvihovém objemu 493 ccm si jen tak ševelí a 44 koníků má stále dost síly na slušnou akceleraci, ať jedete 100 nebo 130 km/h. K tomu když si přidáte jedinečný komfort, máte v rukou zajímavou cestovní motorku.
Hmotností rozdíl mezi těmito dvěma skútry poznáte i během brzdného manévru. Zatímco u třístovky stačí lehce zmáčknout brzdovou páčku, u pětistovky musí za ni vzít víc. Pocitově je gumovější a pokud patříte mezi milovníky rychlejší jízdy, počítejte i s delší brzdnou dráhou. Jako žena jsem u MP3 500 ocenila zpátečku. Aktivuje se jednoduše pomocí kolébkového přepínače, pak už jen stačí zmáčknout tlačítko startéru a pomocí elektromotoru jedete vzad. Celý manévr je doprovázen zvukovým signálem, který je velmi podobný tomu, jak když couvá dodávka nebo velké nákladní vozidlo.
Tahle kombinace dvou MP3 nás bavila. Jsou sice na první pohled stejné, ale přitom jsou každá jiná. Malá třístovka se hodí více do města, je obratnější a více jí vyhovují nižší rychlosti, kde oceníte její hbitost. To větší pětistovka může s přehledem konkurovat cestovním motocyklům. Na dojíždění do práce z větších vzdáleností vám bude vyhovovat její vyšší větrný štítek a komfort, který vám poskytuje nejen sedlo, ale i příjemně naladěný podvozek.
Technické údaje MP3 300 HPE Sport
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily a dvojitým zapalováním. Vrtání a zdvih 75 x 63 mm, zdvihový objem 278 ccm. Největší výkon 26,2 k (19,3 kW) při 7750 1/min, největší točivý moment 26 N.m při 6500 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování. Elektronický imobilizér.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod plynulým variátorem CVT, automatická odstředivá spojka v olejové lázni.
Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu lichoběžníková ramena s hydraulickými tlumiči, zdvih 95 mm, vzadu dva hydraulické tlumiče s nastavitelným předpětím, zdvih 122 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 258 mm se dvouístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm. ABS s integrovaným brzdovým pedálem. Pneumatiky dvě 110/70 R 13 vpředu a 150/70 R 14 vzadu. Rozvor 1450 mm, výška sedla nad zemí 780 mm, provozní hmotnost 225 kg, objem palivové nádrže 11 litrů.
Cena: 195 900 Kč
Technické údaje MP3 500 HPE Sport Advanced
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý jednoválec se čtyřmi ventily a dvojitým zapalováním. Vrtání a zdvih 94 x 71 mm, zdvihový objem 493 ccm. Největší výkon 44,2 k (32,5 kW) při 7750 1/min, největší točivý moment 47,5 N.m při 5500 1/min. Elektronické vstřikování paliva, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a elektronické digitální zapalování. Elektronický imobilizér.
Pohonné ústrojí: Sekundární převod plynulým variátorem CVT, automatická odstředivá spojka v olejové lázni.
Podvozek: Dvojitý kolébkový rám z oceli, vpředu lichoběžníková ramena s hydraulickými tlumiči, zdvih 85 mm, vzadu dva hydraulické tlumiče s nastavitelným předpětím, zdvih 108 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 258 mm se dvouístkovými třmeny, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm. ABS s integrovaným brzdovým pedálem. Pneumatiky dvě 110/70 R 13 vpředu a 140/70 R 14 vzadu. Rozvor 1540 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, provozní hmotnost 282 kg, objem palivové nádrže 13,2 litrů.
Cena: 279 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 29.5.2020
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro