Reklama

Test Yamahy FZ1 Fazer: holka pro všechno

Yamaha FZ1 Fazer je opravdu univerzální motocykl, proto jsem si jí zvolil na úplný začátek mého ježdění na silných strojích a po roční zkušenosti si jí dovolím hodnotit.

Ač FZ1 Fazer přišel na trh již v roce 2006, tak silným argumentem pro jeho volbu byl stále design včetně jeho funkčních prvků. Konkrétně znaje význam redukce neodpružených hmot u automobilů vyhledávám na motorkách obrácené vidlice, zde mne potěšila též jejich zlatá barva v kombinaci s modrou kapotáží: Motorka na mne díky tomu působí jako jednostopá Impreza STi, jejíž minulá generace je nejlepším strojem na sportovní jízdu, který jsem kdy po silnicích vodil. Extrémní neodpružená hmotnost zadního závěsu, na němž je u těchto strojů umístěn světe div se motor, mne odradila od sbírání prvních jednostopých zkušeností na některém ze silnějších čtyřtaktních skútrů, jak mi mnozí radili. Nic proti skútrům, ale jejich koncepce je přizpůsobena skladnosti a ceně, nevychází z požadavků na jízdní vlastnosti, proto hledaje v motocyklu radost z jízdy jimi zatím drze zhrdnu.

Šestistovka neznamená spásu

Zda si do začátků nepořídit levnější model FZ6 Fazer S2, čili šestistovku o výkonu 72 kW, tak bylo tou největší otázkou, kterou jsem nakonec vyřešil odvážně a snad i správně. Výkon má nižší o 35 procent, točivý moment dokonce o 40,5 procenta, ale lehčí je pouze o 13 kg (čili 207 proti 220 kg), čili z pohledu ovladatelnosti a manévrování se liší jen nevýrazně. Zato nižší točivý moment nutí jezdce motor více vytáčet, a tudíž jet třeba i rychleji. Právě litrovému motoru, který si nechá líbit i automobilový provozní režim, jistě vděčím za rychlé souznění s motocyklem. Z automobilu zvyklý šetřit suchou spojku používám i tu lamelovou v olejové lázni u motocyklu jen minimálně, takže často někde popojíždím s motorem převalujícím se v tisíci otáčkách a jsem vždy překvapen, s jakou lehkostí a bez protestů se sebere. Pružnost je vskutku fascinující: Není problém jet na šestku padesát, ale také na trojku přes 190 km/h. Od volby litrového fazera jsem byl odrazován i některými zkušenými motorkáři s tím, že motor převzatý z R1 je do pěti tisíc mrtvý a pak prudce vystřelí. Žádné takové chování však nepozoruji, pouze plynulý nárůst síly v celém rozsahu otáček. Vysvětlení poskytlo technické oddělení dovozce: Zmíněný skokový nárůst točivého momentu se týkal jen modelů z roku 2006, u pozdějších byl přeprogramováním zapalování odstraněn. Výrazný dojem z předváděcích jízd žhavé novinky i komentáře prvních majitelů však stihly zlidovět a tradují se.

Zatím žiju...

Než jsem si troufnul udělat řidičák, trénoval jsem jízdu na letišti i opuštěných silničkách. Jen obtížně chápu principy, na základě nichž poměrně těžký (myšleno absolutně, nikoliv v rámci kategorie) motocykl svého jezdce poslouchá. Mám pocit, že vidí, kam se silnice stáčí. Se širokými řídítky a relativně malým úhlem řízení (odchylka sklonu vidlice od kolmé osy) je ovladatelnost překvapivá, rychle jsem odhalil princip nucené změny těžiště opačným impulsem řídítek, tedy když chci jet doprava, zatlačím levou rukou od sebe. Daleko větší problémy, než samotná jízda, mi činily a dodnes činí úkoly pro kovaného motorkáře samozřejmé – třeba otočit se v těsném prostranství či se současně rozjet do křižovatky a prudce zatáčet (odbočování na T doprava). Průprava z letítého týrání automobilů je mi (a zejména snad bude mi) k většímu prospěchu, než jsem si myslel. Zejména schopnost správně vyměřit stopu je mi podobně užitečná, jako zásada nejeď kam nevidíš, či léty vytvořený svíravý pocit na hrudi, který mne přepadne jakmile minu ceduli „počátek obce“ vyšší, než předpisovou rychlostí. Narozdíl od jiných motorkářů také dobře vím, že rychlé auto je v zatáčkách lépe pustit, neboť jeho převaha plyne z fyzikální logiky. Dobrý vůz je schopen příčného zrychlení až 1G, při kterém by motocykl musel mít vodorovný sklon. Že je motorka v zatáčkách rychlejší patří k nejzažitějším omylům motorismu, který je dán průměrnou nekňubností řidičů vozidel a naopak enthusiasmem těch, co jezdí na motorkách. Naopak ve zrychlení je převaha jednostopého stroje absolutní a neoddiskutovatelná, osobně mi však přináší hlavní radost ono souznění s motorem, který není znásilněn hmotností železa kolem a vytáčí se snad opravdu tak rychle, jak sám chce. Samozřejmě, když bych si prošel kompletní abecedou motorkáře na alespoň trojici výkonově odstupňovaných strojů, bylo by to asi bezpečnější. Ale i takto napřímo se to zvládnout dá a je to lepší, než se celý život užírat nad nesplněným snem. Jestli se zabijete nebo ne, je dáno především rozumem, samy dovednosti v ovládání stroje zachraňují situaci tam, kde hlava selhala, a ne vždy úspěšně, což dokazují pomníčky zkušených motorkářů kolem cest.

Technické údaje:

MOTOR Přeplňovaný vznětový čtyřválec s pětiventilovým rozvodem DOHC a vstřikováním paliva. Zdvihový objem válců 998 ccm, největší výkon 110,3 kW při 11 000 1/min, největší točivý moment 106 N.m při 8000 1/min.

PROVOZ Pohon zadního kola řetězem s O kroužky, šestistupňová převodovka Maximální rychlost (km/h): 255 Hmotnost (kg): 220 Rozvor (mm): 1460 Stopa (mm): 109 Výška sedla (mm): 815

CENA (Kč) Yamaha FZ1 Fazer: 279 990 Kč Yamaha FZ1 Fazer s ABS: 299 990 Kč

FZ13FZ12FZ15FZ11



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama