Reklama

Test BMW R 1250 RT: revoluce u cestovní klasiky

Po dlouhá desetiletí je synonymem komfortního cestování modelová řada RT s osvědčeným plochým dvouválcem. Jak jsem se mohl přesvědčit, věci které fungují se nemění, ovšem poslední evoluce RT je opravdu povedená a v mnohém i revoluční.

Jako jedna z prvních redakcí v České republice jsme měli možnost otestovat tuhle německou novinku, která by chtěla navázat na své předchůdce. Na test dostáváme do rulou motocykl v hodnotě 700 tisíc korun, který v základu stojí půl milionu. Tento exemplář je plně vybaven, abychom mohli řádně otestovat veškeré novinky, za které se připlácí.

1 BMW R 1250 RT test (19)1 BMW R 1250 RT test (18)1 BMW R 1250 RT test (20)

O oblíbenosti modelu RT svědčí fakt, že jeho služeb dodnes využívá na delší cesty mnoho příznivců modrobílé značky a také je v hojném počtu používán po celé Evropě jako policejní motocykl i jako doprovodný stroj ozbrojených složek. Na trhu je již více než 42 let. I proto se základní charakteristika pohodlného dvouválcového a dobře ovladatelného stroje o hmotnosti do 250 kilogramů stále nemění. Tedy pokud se budeme bavit o technické části motocyklu, ovšem řádně se zapracovalo na komfortu a hlavně na elektronické výbavě. Poprvé totiž RTčko můžete vybavit adaptivním tempomatem.

Nový model zaujme na první pohled určitě svým revolučním designem, který jej více řadí do kategorie velkých cestovních motocyklů, kde se vymyká hlavně svým nízkým počtem válců, jeho konkurence má čtyřválce či šestiválce. Ostré rysy mu dodaly na dravosti, sportovnosti, ale i větší důstojnosti. Velmi se mi líbí i příplatkové barevné provedení Option 719 v bílé perleti s ručně malovanými modrými linkami. Eleganci a punc výjimečnosti tomu dodává i kožené prošívané sedlo. Mimochodem, za tyto libůstky si připlatíte více než 50 tisíc korun.

1 BMW R 1250 RT test (13)1 BMW R 1250 RT test (2)1 BMW R 1250 RT test (14)

Výrazná přední část se nyní chlubí adaptivním světlometem s Full LED denním svícením. Je vybaven jedním modulem se sedmi diodami pro potkávací světla a se dvěma moduly se čtyřmi diodami pro dálkové světlo. Měl jsem tu možnost s ním jet v noci a musím konstatovat, že to byl první motocykl, který dobře osvětloval krajinu nejen do dálky, ale i do boků. Adaptivní funkce navíc udržovala kužel světla v rovině, i když jste se nakláněli a různě pohupovali.

Pod světlem je umístěn radar adaptivního tempomatu s funkcí brzdění. Směrovky jsou umístěny elegantním způsobem na kraj zpětných zrcátek. Líbivým prvkem je pak zadní svítilna, která sdružuje směrovky a koncové světlo, přičemž dokonale ladí s celkovým designem stroje stejně jako boční integrované a odnímatelné cestovní kufry, které bez problémů pojmou integrální přilbu a pár drobností. Po usednutí za řídítka si vás okamžitě zaujme nová přístrojová deska, kterou tvoří obrovský TFT displej a celá řady ergonomicky umístěných ovladačů. Vše zmíněné však oceníte až po několika hodinách jízdy.

1 BMW R 1250 RT test (7)1 BMW R 1250 RT test (3)1 BMW R 1250 RT test (17)

Kromě modernějšího vzhledu dostal nejnovější cesťák od BMW řadu technických vymožeností 21. století. Tím hlavním je už zmíněný 10,25 palcový displej s integrovanou navigací, který dovede kromě jiných funkcí zobrazovat mapové podklady přímo na přístrojovém stejně dobře a čitelně jako je tom třeba u osobních vozů mnichovské značky. Stačí tak připojit váš chytrý telefon přes wi-fi či bluetooth a odložit jej do pravé uzamykatelné a chlazené schránky s bezdrátovým a USB dobíjením. Navigace se pak stejně jako všechny ostatní funkce multimediálního rozhraní ovládá pomocí otočného prstence a kolébkového tlačítka na levé ruce. Bohužel ne vždy je to pohodlné a k funkcím, jako je třeba nastavení výhřevu řídítek a sedačky jezdce, které byste si chtěli pustit během jízdy, se musíte složitě „prokousávat“ v hlavní nabídce funkcí. Samozřejmě, chce to trochu cviku, ale i tak vás to občas odvádí od sledování provozu a není to příliš bezpečné.

Po technické stránce je nové „ertéčko“ také shodné s bratrskými modely řady R. Pro pohon tedy slouží klasický dvouválcový boxer, který se loni poprvé objevil u modelu R 1250 GS, který jsem měl možnost rovněž otestovat. Tento motor disponuje oproti předcházející pohonné jednotce kultivovanějším chodem a také velmi slušným výkonem 136 koní a hlavně obrovským točivým momentem 143 Nm, který je převáděn na zadní letmo uložené kolo kardanovou hřídelí. Celkem 229 kilogramů těžký motocykl je především vytrvalým běžcem na dlouhé tratě. Svědčí o tom i nejvyšší rychlost 220 km/h, nízká spotřeba paliva (lze jezdit od 4 do 7 l/100 km) nebo 25litrová palivová nádrž.

1 BMW R 1250 RT test (16)1 BMW R 1250 RT test (5)1 BMW R 1250 RT test (4)

V průběhu našeho testu jsme s BMW R 1250 RT najezdili něco málo přes pět stovek kilometrů a musíme vyzdvihnout ovladatelnost v nízkých rychlostech a to i u plně naloženého stroje. Podvozek, kromě nejsportovnějšího módu Dynamic, byl velmi komfortní ve všech ostatních jízdních režimech Eco, Rain a Road. Novinka nic nenamítá proti sportovnější jízdě, i když popravdě řečeno motoru v těchto chvílích nějaký ten koník navíc přeci jen schází. Koneckonců, pro tuhle disciplínu se u BMW musíte poohlédnout po šestiválcovém K 1600 GT.

Na tomhle dvouválci jsem si však maximálně oblíbil jeho mohutný zátah, který nastupuje od středních otáček a když už si myslíte, že tomu bude konec, chytí druhý dech a táhne až do omezovače. A nepocítíte to ani tehdy, když plně naložený i s vámi váží téměř tři sta kilogramů. Drží krok se sportovními motocykly, jejíž majitelé nechápavě kroutí hlavou, když se jich drží takový mastodont. Rychlořazení hladce padá nahoru i dolů a brzdy jsou ostré, lehce dávkovatelné, nemají tendenci tuhnout a vy se na ně můžete plně spolehnout. Ale stejně vás nejvíc bude bavit klasické pohodlné cestování, na které je RTčko přímo dělané. Posaz za řídítky je víc než příjemný, ruce máte pohodlně položené na řídítkách, nohy poskládané pod sebou, sedíte vzpřímeně a i po celém dni ve výškově nastavitelném sedle nejste vůbec rozlámaní.

1 BMW R 1250 RT test (1)1 BMW R 1250 RT test (34)1 BMW R 1250 RT test (9)

Čím ale BMW R 1250 RT doslova vyniká, je pohodlí a maximální komfort pro jezdce i spolujezdce, potentním dvouválcem bez vibrací, čitelným podvozkem, výkonnou brzdovou soustavou. Pravé cestovatele pak potěší účinný elektricky výsuvný štít, vyhřívané rukojeti i sedlo, adaptivní tempovat, polohovatelné sedlo a objemné uzamykatelné postranní kufry. Ty se dají jednoduchým způsobem odejmout a odnést třeba do hotelového pokoje. A když už jsme u těch cestovních nezbytností, můžete si přiobjednat i audiosystem za cenu 29 224 Kč.

Ovšem tou největší novinkou na tomto motocyklu je jeho adaptivní tempomat Active Cruise Control, jehož základním prvkem je radar umístěný ve špičce přední kapotáže přímo pod světlometem. Jeho dosah je 120 metrů dokáže rozpoznat pomalejší vozidlo jedoucí před vámi, ale pozor, nereaguje na stojící auta v koloně, což jsem si mohl vyzkoušet na vlastní kůži na D1 před Prahou. Adaptivní tempomat lze zcela vypnout a používat pouze klasický tempomat, nebo si jej můžete nastavit ve třech úrovních, podle toho, jak daleko chcete být od vozidel před vámi. Navíc si můžete vybrat i mezi komfortním a dynamickém zrychlení na nastavenou rychlost.

1 BMW R 1250 RT test (12)1 BMW R 1250 RT test (35)1 BMW R 1250 RT test (15)

Ze začátku jsem byl při testování této funkce hodně obezřetný, přece jen sedíte na motocyklu, kde nejste nijak chráněni, ale postupně jsem si s adaptivním tempomatem začal rozumět. Nakonec jsem si nejvíce oblíbil střední vzdálenost od vozidel a dynamické zrychlení, i přesto však musíte být stále v pozoru a nespoléhat se jen na tuto elektronickou funkci. Dokáže zabrzdit rychle, ale v krizových situacích musíte sáhnout po brzdě také vy a pozor rovněž na zatáčky, protože za ni nevidíte ani vy, ani radar. Asi nejčastěji jsem tento tempomat využíval při dálničních přesunech a při pohodlné jízdě domů. Sám si dobrzďuje, sám zrychluje, můžete řadit rychlosti dolů i nahoru a radar si stále vše pamatuje, tak jak jste to nastavili.

Pokud bych měl tento stroj zhodnotit dvěma větami, tak z hlediska uživatelského komfortu je nové RT výjimečné hlavně svou multimediální výbavou, která mezi cestovními stroji nemá příliš konkurence. Stejně jako rozměrnou přední kapotáží a elektricky nastavitelným plexištítem, který stejně jako vyhřívané rukojeti i sedlo poskytne dvěma cestovatelům dostatek ochrany před rozmary počasí, v noci zas budete chválit adaptivní světlomet.

1 BMW R 1250 RT test (21)1 BMW R 1250 RT test (22)1 BMW R 1250 RT test (27)

Berte ale v potaz, že příplatková výbava dovede spolu s ostatními doplňky základní půlmiliónovou cenovku ještě o nějaký ten statisíc navýšit, v případě testovaného stroje se jednalo o volitelnou výbavu za více než 200 tisícovek. Inu, BMW nebyla nikdy levná značka. Navíc v případě R 1250 RT si kupujete bez nadsázky motorku na celý život, takže vyladit si ji k obrazu svému se určitě vyplatí a připlatit si třeba za pětiletou tovární záruku také.

Standardní výbava motocyklu

10,25 palcové TFT s kombinací nástrojů s funkcí Connectivity a integrovanou navigací
BMW Motorrad úplný integrál ABS Pro
DCC (tempomat s funkcí brzdění)
Full LED světlomety se světelnou ikonou
Znělka s dvojím tónem
Čtyři tlačítka Oblíbených
DTC (Dynamic Traction Control)
3 jízdní režimy (ECO, RAIN a ROAD)

Zvláštní výbava

Adaptivní světlomety
LED světlo pro denní svícení
ACC (adaptivní tempomat s radarovým senzorem)
Přihrádka pro nabíjení (indukční nabíjení a USB)
Dynamic ESA (elektronicky nastavitelný podvozek s kompenzací zatížení)
Keyless Ride
Centrální zamykání
Vyhřívání sedadla
RDC (kontrola tlaku v pneumatikách)
Jízdní režimy Pro (jízdní režim Dynamik a HSC Pro, řízení točivého momentu motoru MSR, funkce dynamického brzdění DBC)
Option 719 paket frézovaných dílů
Kola Option 719
Sportovní tlumič výfuku

Zvláštní příslušenství

Přídavný světlomet LED
varianty sedla
Horní kufr
Vak na nádrž

1 BMW R 1250 RT test (30)1 BMW R 1250 RT test (25)1 BMW R 1250 RT test (31)

Technické údaje

Motor: Kapalinou a vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Dvojitý vačkový a jeden vyvažovací hřídel, variabilní časování. Vrtání a zdvih 102,5 x 76 mm, zdvihový objem 1254 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 100 kW (136 k) při 7750 ot/min, největší točivý moment 143 Nm při 6250 ot/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni (antihopping), šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem (kardan)

Podvozek: Dvoudílný ocelový rám s motorem jako nosnou částí, přední vidlice Telelever, průměr podpory 37 mm, zdvih 120 mm, zadní jednostranné kyvné hliníkové rameno Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 136 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková s radiálními třmeny o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 276 mm s dvoupístkovým třmenem. Hliníková kola litá. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 180/55 R17 vzadu. Rozvor 1485 mm, výška sedla nad zemí 805 mm, provozní hmotnost 226 kg. Objem palivové nádrže 25 litrů. Nejvyšší rychlost přes 200 km/h.

Základní cena: od 496 000 Kč vč. DPH
Cena testovaného modelu: 708 394 Kč vč. DPH

1 BMW R 1250 RT test (23)1 BMW R 1250 RT test (24)1 BMW R 1250 RT test (26)1 BMW R 1250 RT test (28)1 BMW R 1250 RT test (29)1 BMW R 1250 RT test (33)1 BMW R 1250 RT test (32)1 BMW R 1250 RT test (10)1 BMW R 1250 RT test (8)1 BMW R 1250 RT test (6)1 BMW R 1250 RT test (11)

Foto: autor



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama