Honda GL1800 Gold Wing 2018: ostřejší a lehčí
- Publikovno: 25.10.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Kompletně přepracovaný model Honda Gold Wing je ostřejší, kompaktnější a lehčí, jeho monumentální plochý šestiválcový motor nyní disponuje čtyřmi ventily na válec a je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, čtyřmi jízdními režimy, systémem Honda Selectable Torque Control a asistentem pro rozjezd do kopce.
Nový podvozek je tvořen rámem z hliníkových profilů, zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny a jednostranným kyvným ramenem Pro-Arm. Tlumení a předpětí zadní pružiny se nastavují elektricky. Standardní výbava zahrnuje také elektricky ovládaný plexi štít, inteligentní klíč Smart Key a Apple CarPlay. K dispozici bude také zcela nová, třetí generace unikátní dvouspojkové převodovky Honda Dual Clutch Transmission se sedmi rychlostními stupni.
Honda Gold Wing byla od svého představení v podobě litrového „naháče“ v roce 1975 vždy tím nejlepším pro cestování v jedné stopě. Jedná se o motocykl, jenž se od počátku vydal vlastní cestou. Souběžně s tím, jak v průběhu desetiletí rostly jeho fyzické rozměry i zdvihový objem, si tento model získal dlouhodobou pověst bezkonkurenčního luxusu, kvality a komfortu.
GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 proto nabírá nový směr a přichází jako zcela nový stroj. Jeho základem zůstává asociativní plochý šestiválcový motor disponující lavinou točivého momentu a stále se jedná o vlajkovou loď značky Honda v segmentu cestovních motocyklů nabitou technikou, díky které mohou dva lidé cestovat v prvotřídním stylu. Přestože je menší, o mnoho lehčí a mnohem agilnější, stále zůstává ryzím „motocyklem pro jezdce“. Díky provedeným změnám se navíc nový Gold Wing stává přitažlivějším, neboť je schopen oslovit i mladší generaci motocyklistů, kteří jeho dosavadní design přehlíželi, nebo jej dosud vůbec nezaregistrovali.
Nový Gold Wing, který bude vycházet z platformy sdílející stejný motor a podvozek, bude nabízen jako základní model GL1800 Gold Wing a dále ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem, u níž bude v nabídce také verze s DCT převodovkou a airbagem. V závislosti na variantě se oproti předcházejícímu modelu hmotnost snížila až o 48 kg.
Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed (neboť přední kolo se ve svislém směru pohybuje ve svislejší rovině) a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.
Ani přes optimalizaci rozměrů neztratil nový plochý šestiválcový motor nic ze svého výkonu, točivého momentu a návykového charakteru. Nově je vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou, jež nabízí 4 jízdní režimy: TOUR, SPORT, ECON a RAIN. Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist - HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.
Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje sedmi rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace. Stylová a přitom aerodynamická kapotáž odklání proudící vzduch pryč od jezdce, elektricky ovládaný štít si každý může nastavit podle svých preferencí a sedadla poskytují dostatek komfortu pro celodenní jízdu. K tomu se přidávají nové praktické funkce, jako je inteligentní klíč, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.
Velká pozornost byla u modelu Gold Wing věnována také jeho laku. Horní část kapotáže je lakována hlubšími tóny překrytými silným průhledným lakem, se kterými ladí sedadla vyrobená z prvotřídního hrubozrnného materiálu. Spodní část stroje je opatřena živými texturami, jež představují silný vizuální prvek.
K dispozici budou následující barevná provedení:
GL1800 Gold Wing – matná stříbrná Matte Majestic Silver.
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ – červená Candy Ardent Red a bílá perleťová Pearl Glare White
GL1800 Gold Wing ‘Tour’ s DCT & airbagem – červená Candy Ardent Red / černá Darkness Black a černá metalíza Darkness Black.
Nový Gold Wing je sice menší a jeho design je „napjatější“, se silným důrazem na nové estetické řešení, avšak tým konstruktérů odpovědný za jeho vývoj měl vysoko v seznamu úkolů také komfort, řešení odvodu tepla a zejména ochranu posádky před prouděním vzduchu. Nový přístup spočívá ve vedení proudícího vzduchu kolem jezdce a spolujezdce tak, aby je příjemně ochlazoval. Nižší aerodynamický odpor také přispěl ke snížení spotřeby paliva.
Pryč je i rozměrný plexi štít. Nahradilo ho menší plexi s elektrickým ovládáním pomocí tlačítka na levé rukojeti. To poskytuje vynikající ochranu před větrem, ale zároveň v případě potřeby nabízí i pocit prostoru a svobody. Nastavení úhlu a výšky plexi štítu je zcela plynulé. Jako volitelná výbava jsou k dispozici větší štít, plně nastavitelný deflektor pro ruce a horní polovinu těla či fixní deflektory pro lýtka a nohy. Jezdec a spolujezdec sedí na samostatných sedadlech, podobně jako u předcházejícího modelu – jezdec si může vychutnávat ovládání stroje, zatímco spolujezdec může relaxovat a užívat si jízdu. Přední sedadlo poskytuje jezdci komfort a oporu, ale zároveň mu umožňuje pohyb a zároveň snadno dosáhne na zem.
Všechna světla jsou vybavena LED diodami. Ve spodní části světlometů se na každé straně nachází 5 leštěných optických čoček, které dodávají potkávacím světlům charakteristický tvar „Jewel-Eye“. Při použití dálkových světel (umístěných v horní části) vzniká stereoskopický dojem. Přední ukazatele směru jsou umístěny ve zpětných zrcátkách a mají funkci automatické deaktivace. Namísto použití jednoduchého časovače systém porovnává rozdíl v otáčkách předního a zadního kola a na základě toho vypočítává, zda je možné ukazatele směru s ohledem na jízdní situaci vypnout.
Také tempomat pro nový Gold Wing prošel dalším vývojem. Rychlost nastavená pomocí tlačítka tempomatu (umístěného na pravé rukojeti) je nyní zobrazena v dolní levé části ukazatele rychlosti. Díky elektronicky řízené škrticí klapce je dosažení nastavené rychlosti plynulejší a činnost tempomatu je mnohem hladší, zejména při jízdě do kopce. U modelů s manuální převodovkou se tempomat vypne stisknutím spojky či brzdy, případně otočením rukojeti plynu.
Vrchní kufr u verze Tour pojme dvě integrální přilby a v kombinaci s bočními kufry nabízí celkový objem 110 litrů. K otevírání slouží tlačítko nebo inteligentní klíč. Jako volitelná výbava je k dispozici nosič na upevnění dalších zavazadel na vrchní stranu horního kufru, či exkluzivně navržené vnitřní tašky.
Objem palivové nádrže je o 4 litry menší a činí 21 litrů. Vzhledem k tomu, že je nový Gold Wing výrazně lehčí a vyznačuje se mnohem lepší aerodynamikou, je díky nižší spotřebě (5,6 litru/100 km) dojezd na nádrž stejný, jako u předchozí generace.
Luxusní přístrojový panel vytváří unikátní kokpit. Přístroje jsou tvořeny málo kontrastními barvami s tmavými tóny a jejich zkosené okraje vytvářejí dojem hloubky. Kolem každého přístroje je umístěn prstenec s kovovou texturou a stupnice jsou vybaveny LED podsvícením, jež jim dodává hloubku a klidnou, chladnou image. Sedmipalcový barevný TFT displej z tekutých krystalů poskytuje informace související s informačním a zábavním systémem (audiosystém a navigace) a umožňuje také nastavení systému HSTC a odpružení. Zobrazované informace jsou logicky rozděleny do samostatných segmentů, takže jezdec může velmi rychle zjistit vše potřebné. Jas displeje je regulován automaticky (přičemž maximální intenzita podsvícení displeje dosahuje 1000 cd) a jezdec může snadno ručně přepínat mezi 8 úrovněmi jasu. Tlak v pneumatikách je zobrazován jako numerická hodnota ve spodní levé části přístrojového panelu.
Na čestném místě – uprostřed středové konzoly a na inteligentním klíči – se nachází nový emblém Gold Wing. Jeho výrazné 3D dvoubarevné chromové provedení v sobě spojuje sílu a důstojnost lví hlavy s majestátními křídly orla připraveného uchopit kořist otevřenými drápy. S jeho pomocí lze aktivovat všechny systémy motocyklu a nachází se v něm také záložní klíč. K aktivaci a deaktivaci zapalování a zámku řídítek stačí mít inteligentní klíč u sebe.
Také ovládání kufrů je jednoduché. Stačí mít inteligentní klíč u sebe a stiskem tlačítka lze boční kufry i vrchní kufr otevřít. Kufry lze navíc dočasně odemknout pomocí dálkového ovládání, stiskem odemykacího tlačítka na inteligentním klíči může spolujezdec ihned otevřít schránky u sedadla a zadní kufr. Hladké otevírání a zavírání kufrů zajišťují hydraulické tlumiče. Stiskem a podržením tlačítka (call button) začnou blikat ukazatele směru.
Gold Wing je nyní kompatibilní se systémem Apple CarPlay, takže jezdec může využít personalizované informace a obsah ve svém iPhone, jako jsou telefonní čísla či seznamy hudby. K dispozici je Bluetooth konektivita a systém umožňuje připojení dalších zařízení pomocí USB kabelu. Lehké reproduktory jsou rozmístěny tak, aby vyhovovaly nové pozici jezdce, a vyznačují se kvalitním a čistým zvukem. Spolujezdec má k dispozici vlastní panel pro ovládání audiosystému, což mu zajišťuje ještě příjemnější zážitek z jízdy. Tlačítka se nachází na vrchní straně pravého bočního kufru a umožňují nastavení hlasitosti, přepínání zdroje a rychlý posun v přehrávaných skladbách.
Data navigačního systému se zobrazují na Sedmipalcovém barevném TFT displeji z tekutých krystalů umístěném uprostřed přístrojového panelu. Nyní je součástí navigace i gyrokompas umožňující nerušenou navigaci i v tunelech. Zrušení jakéhokoliv průjezdního bodu nebo zadání požadavku na „návrat domů“ je nyní možné i za jízdy.
Zdvojený rám Hondy Gold Wing vyrobený z hliníkových profilů byl navržen tak, aby se (nyní mnohem kompaktnější) motor vešel do menšího prostoru, čímž došlo k jeho posunu o 40 mm vpřed. Konstrukční tloušťka všech jeho částí byla optimalizována tak, aby byla zajištěna hladká a stabilní jízda při jakékoliv rychlosti, a to jak v úzkých městských uličkách, tak na otevřených silnicích. Rám a kyvné rameno jsou společně o 2 kg lehčí než u předchozího řešení.
Jezdec a spolujezdec nyní sedí o 36 mm více vpředu a díky dynamice zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny (a úhlu umístění těchto ramen) se zadní strana předního kola při plném stlačení odpružení posunula o 24 mm vpřed. Další výhodou zavěšení předního kola se dvěma příčnými rameny je snížení smykového tření (v důsledku rázů od nerovností či ovládání řídítek), jež je typické pro standardní teleskopickou vidlici tím, jak se její komponenty uvnitř jednotlivých ramen pohybují nahoru a dolů; přední odpružení u nového modelu Gold Wing je o 30 % hladší. Ve všech spojovacích bodech systému řízení a odpružení jsou použita ložiska, která výsledné tření ještě více snižují.
Ovládání řízení – prostřednictvím zdvojených držáků vidlice – je navíc odděleno od odpružení zajišťovaného jedním tlumičem. Díky tomu je nový Gold Wing při zatáčení o 40 % hbitější a snáze ovladatelný. Řídítka s předním kolem navíc spojuje patentovaná zkřížená spojovací tyč řízení a umístění čepu řídítek spolu s jeho menší celkovou hmotou (společně s polohou řídítek) poskytuje jezdci zcela přirozený pocit.
Duální kombinovaná brzdová soustava (Dual Combined Brake System – D-CBS) optimálně rozděluje brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo. Zatímco u předchozího modelu byl systém ABS ovládán dvěma motory, u nové verze byly oba tyto motory nahrazeny jedním menším a lehčím cirkulačním ABS modulátorem, jenž byl integrován do řídicí jednotky brzdové soustavy a umožnil snížení hmotnosti celého systému o 1,3 kg. Nový systém také umožňuje propojení s aktuálně zvoleným jízdním režimem, na základě kterého se charakteristika brzd pro vyšší bezpečnost přizpůsobí jízdní situaci. Dva 320mm přední kotouče jsou vybaveny 6pístovými třmeny, zadní 316 mm kotouč je opatřen třípístovým třmenem.
U nového modelu Gold Wing konstruktéři společnosti Honda poprvé použili nový systém Pro-Arm; dosavadní konstrukce využívala zešikmené nosné plochy a desky kyvného spoje s tloušťkou nezbytnou k zajištění potřebné tuhosti. Nové konstrukční řešení systému Pro-Arm využívá inovovanou (patentovanou) konstrukci kyvného hřídele, který je k rámu upevněn z levé strany. Z pravé strany je volný přístup pro potřeby údržby.
Tím se změnilo namáhání a síly působící na desky kyvného spoje tvořící součást rámu a konstruktéři tak získali mnohem více prostoru a mohli stroj navrhnout tak, aby byl lépe ovladatelný; nové řešení také přispívá ke stabilitě. Systém Pro-Link nabízí progresivní funkci odpružení a přispívá k vyššímu komfortu – spojovací desky byly optimalizovány a v celém řešení jsou využity kulové klouby, které eliminují zkrut. Úroveň tlumení se nastavuje elektricky v závislosti na jízdním režimu zvoleném jezdcem. Krokové motory umístěné v předním a zadním tlumiči ovládají jehlové ventily regulující průtok oleje, čímž je úroveň tlumení přizpůsobena dané jízdní situaci.
Také předpětí zadní pružiny je nyní elektricky nastavitelné. Jedná se spíše o intuitivní než numerický systém. Nezávisle na čtyřech jízdních režimech jsou k dispozici čtyři úrovně nastavení předpětí od měkkého po tvrdé: samotný jezdec; jezdec se zavazadly; jezdec se spolujezdcem a jezdec se spolujezdcem a se zavazadly. Nastavení je zobrazeno na TFT displeji a mění se pomocí tlačítka.
Sklon vidlice a závlek jsou 30,5°/109 mm, rozvor kol činí 1 695 mm. Předchozí model Gold Wing vážil 413 kg (s náplněmi); hmotnost nového Gold Wingu s náplněmi činí 365 kg. Verze Gold Wing Tour váží 379 kg (s náplněmi) a verze s DCT a airbagem váží 383 kg (s náplněmi).
Jádrem atraktivity předcházejícího modelu Gold Wing byl jeho plochý šestiválcový motor s vlastnostmi turbíny, který již od nízkých otáček disponoval vysokým točivým momentem, vyznačoval se charakteristickým zátahem a silně návykovými jízdními vlastnostmi. Aby bylo možné naplnit ambice, které svou ovladatelností stanovil nový podvozek, nevyhnul se inovacím ani motor o objemu 1 833 ccm. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.
Maximální výkon 93 kW je k dispozici při 5 500 1/min., maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4 500 1/min. Uplatnění elektronicky řízené škrticí klapky (TBW) s sebou přináší čtyři jízdní režimy Tour, Sport, Econ a Rain, které upravují charakter motoru a jeho výkon, a které jsou propojeny se systémem nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC), nastavením tlumičů a duální kombinovanou brzdovou soustavou (Dual Combined Brake System – D-CBS).
Hlavní vlastností systému vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) je mimořádně tiché startování právě díky využití ISG, zatímco kombinace převodovky DCT a elektronicky řízené škrticí klapky napomáhá hladkému pocitu při rozjezdu. Pokud jezdec zastaví na semaforech a systém Idling Stop je aktivní, motor je po 3 sekundách automaticky vypnut. Při rozjezdu musí jezdec pouze otočit plynem, čímž dojde k okamžitému nastartování motoru.
Rozjezd do kopce u běžných motocyklů často vyžaduje současné uvolnění brzd, otočení plynem a uvolnění spojky v závislosti na sklonu svahu. Pro usnadnění této činnosti je nový Gold Wing vybaven systémem pro rozjezd do kopce Hill Start Assist (HSA). (v manuální i DCT verzi)
Nová šestistupňová manuální převodovka oproti dosavadní pětistupňové převodovce snižuje otáčky motoru při jízdě rychlostí 100 km/h. Je vybavena tlumením mezi spojkou a hnacím převodem, čímž dochází k oddělení jednotlivých setrvačných hmot, snižuje se tak hlučnost a zlepšuje se kvalita a odolnost řazení. Hydraulickou pomocnou spojku nahradila pomocná a kluzná spojka (s menším počtem lamel a s nižším hydraulickým třením v uvolňovacím mechanismu). Tím se o 20 % snížila síla potřebná k ovládání spojky a také se zlepšila hladkost podřazování. Mechanismus pro couvání je zcela shodný s řešením použitým u dosavadního modelu Gold Wing.
Unikátní dvouspojková převodovka Honda Dual Clutch Transmission je pro motor modelu Gold Wing přirozeným partnerem a vývoj se proto zaměřil na další zlepšení jejích základních vlastností. Jedná se o třetí, zcela novou generaci systému a o první verzi této převodovky se sedmi rychlostními stupni, jež je určena zejména pro dálkové jízdy. DCT převodovka u nové Hondy Gold Wing umožňuje Režim chůze (Walking mode) – pohyb vpřed rychlostí 1,8 km/h a couvání rychlostí 1,2 km/h, jenž se ovládá tlačítky +/- na levé rukojeti.
- Přidat komentář 4
- Publikováno: 25.10.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- včera - Situace u KTM aktuálně
- včera - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- včera - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 27.11. - Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl