EICMA 2013: Kawasaki Z 1000 a Z 1000 SX
- Publikovno: 7.11.2013
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nový velký Zed se řádně pochlapil a nyní připomíná predátora. Cestovní SX bylo lehce modernizováno.
Z 1000 SX
Kapalinou chlazený šestnáctiventilový řadový čtyřválec o objemu 1043 ccm nabízí oproti předchozímu modelu čtyři koně navíc, takže nyní má hodnotu 142 koní. Jezdec dle vyjádření výrobce ale ocení především lepší reakci motoru na polohu plynu. Dále zelení mužíci prohlašují, že nové litrové SX je ostřejší a výkon už nebude nutné hledat ve vysokých otáčkách (což stejně nebylo). Na svědomí to má nová řídící jednotka a upravený airbox pro lepší plnění vzduchem. Co se týká elektronického managementu, tak nově zde najdeme kontrolu trakce neboli K-TRC, původem z posledního modelu ZX-10R Ninja, u které má řidič volbu ze tří nastavení.
Dále Kawasaki přihodila přepínání palivových map, a to na plný nebo omezený výkon na 70 procent (full/low). Na podvozku se upravilo tlumení vpředu i vzadu a už z obrázků je patrné, že nastavení zadní pružiny lze provést otočným kolečkem. Brzdová soustava má být ještě lepší, a to díky radiálním brzdičům Tokico s dvojicí 300milimetrových kotoučů. Samozřejmostí je možnost zakoupit i brzdový systém ABS. Výrobce slibuje od nových brzd větší sílu a zároveň citlivější nástup brzdného účinku. Nový je také integrovaný systém pro upevnění bočních kufrů, které skrývají 2x28 litrů a pojmou i integrální přilby. Předchozí verze měla sadu kufrů dodávanou výrobcem Givi, ovšem prodávanou pod značkou Kawasaki, zda je tomu i v tomto případě, výrobce neuvádí. Cena nové Kawasaki Z1000SX byla stanovena na 319 000 Kč a s brzdovým systémem ABS 334 000 Kč. Za verzi Tourer s kufry je nutno připlatit o zhruba 30 000 Kč navíc.
Z1000
Vedle BMW S 1000 R a KTM Super Duke 1290 R se musí počítat i s novým velkým Zedem. Litrový model Z1000 rozvíjí design poslední nahaté novinky Z800, přičemž důraz byl kladen na ještě agresivnější křivky a výsledek vidíte sami. Výrobce tento styl nazývá sugomi. Toto japonské slovo popisuje auru, případně energii, kterou vydává nějaký předmět nebo osoba. Když z někoho, nebo z něčeho, vyzařuje sugomi, má úctu ostatních, zanechává nesmazatelný dojem díky svým schopnostem a budí respekt. U nové Z1000 je slovo sugomi patrné jak z designu, tak z výkonu, září z ní energie a vzrušení. Ideální rozměry přední části a zvýšená zadní část zachycuje podstatu přikrčeného dravce připraveného ke skoku.
Přední světlo je umístěno tak nízko, jak to jen jde. Je to poprvé, kdy Kawasaki použila přední světlo s LED diodami. Díky tomu bylo možné přední masku udělat velmi úzkou a přiblížit design vzhledu predátora. Nové je i LED zadní světlo, které dodává futuristický nádech zadní části motocyklu. Kompaktní přístrojový panel je umístěn přímo na řídítkách. Futuristický design LED otáčkoměru a LCD displej odráží sportovní potenciál nové Z1000. Zpětná zrcátka přispívají k celkovému agresivnímu designu, stejně jako například tlumič výfuku umístěný pod motorem, jenž napomáhá k centralizaci hmoty.
Hliníkový rám využívá motor jako zpevňující prvek a skládá se z pěti odlitků hliníku. Airbox je klasicky umístěn těsně nad motorem a nasávaný vzduch by tedy měl být silně ohříván, ovšem Cool Air systém na Z1000 tomuto zabraňuje. Čerstvý vzduch je přiveden do airboxu potrubím, které vede mimo motor. Proto se minimalizují ztráty výkonu v důsledku nasávaného teplého vzduchu. Navíc je při zrychlení ze sání slyšet ještě více návykový zvuk neboli chrčení tolik známé pro zelené motorky. Ergonomie byla na nové Z1000 mírně upravena pro sportovní jízdu při zachování pohodlí. Nová přední vidlice nese název SFF-BP a je kombinací konceptů Showa SFF a Showa BPF. Vznikla tak přední vidlice nové generace s výjimečnými vlastnostmi a jednoduchým nastavováním. Pružiny jsou v obou vidlicích, ale předpětí se nastavuje pouze u levé vidlice a útlum u pravé. Použity byly i supersportovní brzdy s radiálně uchycenými třmeny. Nové třmeny Tokico Monoblok přispívají k jemnějšímu nástupu brzdného účinku. Kola jsou o 1,5 kg lehčí než u předchozího modelu, kdy nižší váha rotačních hmot výrazně přispívá k lepší ovladatelnosti. Nádrž pojme 17 litrů paliva.
Motor má stejně jako u nového esiksa obrovský zátah v celém rozsahu otáček a maximální výkon 142 koní a 111 N.m točivého momentu. Přepracovaná tělesa vstřikovačů společně s upravenou délkou sání umožnila zvýšení výkonu ve středních otáčkách. Reakce na přidání plynu je impozantní a výrobce slibuje pekelnou jízdu díky novému nastavení motoru a kratším rychlostním převodům. Z elektronické výbavy nechybí kontrola trakce nebo volitelné palivové mapy. Samozřejmostí je možnost koupě motocyklu se systémem ABS. Barevné varianty jsou oranžová a černá za cenu 299 000 Kč (314 000 Kč s ABS). Speciální edice v grafitové se zelenou je k mání za 309 000 Kč (324 000 Kč).
J300
Kawasaki dále představila svůj první skútr v historii značky. Model J300 tak zaplňuje mezeru ve výrobní programu a Kawa otevřeně přiznává spolupráci se značkou Kymco, která dodala vodou chlazený čtyřtaktní jednoválec o objemu 299 ccm s maximálním výkonem 28 koní. Vývoj, design a konečnou výrobu provádí továrna Kawasaki v Akashi, takže J300 obdržel ostrý až agresivní design, jaký zákazníci očekávají od tohoto výrobce. Ostře tvarovaná zadní kapotáž propůjčuje J300 typický vzhled Kawasaki a samotná konstrukce zadního světla se podobá světlům řady Z. Tvarované sedadlo s kvalitním čalouněním nabízí skvělé pohodlí a pevnou oporu. Do úložného prostoru pod sedlem o maximální nosnosti 10 kilogramů se bez problému vejde integrální přilba. Voděodolná schránka vepředu pojme malé předměty do maximální hmotnosti 1,5 kg a obsahuje i 12V zásuvku. Spínací skříňka je vybavena krytem, který slouží jako ochrana před vandaly a zloději. Kryt lehce otevřete druhým koncem klíče. Na přístrojovém panelu naleznete analogové ukazatele rychlosti a otáček a mezi nimi multifunkční LCD panel, na kterém se zobrazuje počet najetých kilometrů, hodiny, stav paliva, teplota chladicí kapaliny, výstražné kontrolky motoru a servisní režim.
Přední a zadní kotoučové brzdy poskytují bezproblémový brzdný výkon. Vpředu má kotouč průměr 260 mm a dvoupístkový třmem, vzadu 240 mm s taktéž dvoupístkovým třmenem. Nastavení odpružení v sobě spojuje lehké sportovní ovládání a přitom dostatek komfortu při jízdě. Přední čtrnáctipalcové kolo se postará o slušnou stabilitu a zadní třináctka zase zbytečně nebude ubírat místo v podsedlovém prostoru. ABS je zde za příplatek, naopak v základní výbavě nechybí vyhřívané rukojeti. Motocykl lze zakoupit v metalické černé nebo stříbrné za 135 000 Kč a se systémem ABS zaplatíte o 10 000 Kč více. Na výběr máte i speciální edici ve stylu naháčů Z800 a Z1000, kde za antracitovou barvu se zelenou zaplatíte 139 000 Kč, respektive 149 000 Kč s ABS.
- Přidat komentář +
- Publikováno: 7.11.2013
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Juan Martinez: Pro Valentina Rossiho se vyrobilo sedm různých Ducati za dva roky
- dnes - Lorenzo Dalla Porta pojede s Ducati CIV
- včera - Aktuálně z MS-SSP 300
- včera - Lorenzo Baldassarri pojede 2025 MotoE
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 5.12. - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
Další z rubriky
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 27.11. - Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl