Kawasaki Z1000 SX: SeXy lidovka
- Publikovno: 12.2.2011
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Ohromující cifry výkonů a točivých momentů nás masírují ze všech stran. A což takhle dát si špenát? Klasickou lidovku co osloví většinu.
Promiňte, možná se někomu bude zdát to přirovnání nepochopitelné, ale nemůžu si pomoci, tento legendární slogan mi přišel na mysl ihned po spatření nové Kawasaki Z1000 SX. A to nejenom kvůli její pronikavé tovární zelené barvě. Hlavním důvodem je pojetí funkce tohoto stroje. Můj šestý smysl mi totiž říká, že tohle by zase jednou mohla být lidská motorka. No řekněte sami, s kterým současným supersportem si v sobotu ráno bez velkých příprav dojedete pro čerstvé koblihy k snídani, v poledne někam k vodě a potom vyrazíte s partou na projížďku po kroucených okreskách, aniž byste pořád museli myslet na krocení velkého potenciálu motoru a rovnali si záda při každé pauze? Pokud tedy nejste vysloveně racingový typ, tak budete určitě brzo přemýšlet o zdravém kompromisu. A Kawasaki Z1000 SX by vám mohla padnout do oka.
A jak se takový kompromis vyrábí? Zvykem bývá vzít základ z nabroušeného nekapotovaného motocyklu a dát mu kabát. To je případ i u Kawasaki, naháč Z1000 byl doslova do šroubku modernizovaný minulý rok a tak bylo otázkou času, kdy se vyjede s dalším nápadem. Některé takto přioděné nahotiny ovšem postrádají důležitý sexy šmrnc a určitě si všichni přiznáme, že první dojem na oko taky dost rozhoduje. Z1000 SX mě ale vysloveně dostala, nehraje si na žádnou štíhlou laňku a má ten správný náboj co ti našeptává „užijem si to spolu“. A tak si říkám, že označení SX může kromě použité kapotáže v sobě skrývat i jiný symbol - SeXy. Sem tam nějaké ladná hranka a do toho občas přimíchaná elegantní oblina, to je také oživení v dnešním trendu ostrohranného designu. Opusťme ale zevnějšek a podívejme se pod kabát.
Japonský čtyřválec je naladěn na režim každodenního používání v běžném provozu a tomu odpovídá i stabilní tah bez větších propadů. Celkem 138 koní výkonu a 110 N.m točivého momentu produkuje agegát s objemem 1043 ccm v relativně nízkých otáčkách. Nečekejte žádné okamžité skoky za plynem, ale zase zde nenajdete zřetelnou díru při nástupu z nižších pozic otáček. Na svědomí to má také dnes už nepostradatelná elektronika, regulující jemný přechod mezi zavřeným a otevřeným plynem a klasická ukázka mechaniky v podobě duetu vyvažovacích hřídelů zase eliminuje vibrace. Ovšem nějaké ty minimální odezvy vibrací zůstaly při životě, ale u Kawasaki je to odjakživa projev její živočišnosti, nespoutanosti a jejího charakteru, což vám rádi potvrdí i inženýři z vývoje. A 228 kg provozní hmotnosti (331 kg s ABS) v plné palbě všech náplní, to znamená jen deset kilo navíc než litrový Zed. A to ještě vemte v patrnost obsah palivové nádrže 19 litrů u SX oproti 15 litrům u Z1000.
Použitý hliníkový rám, plně nastavitelná přední vidlice a zadní kyvka s nastavitelným předpětím a odskoku, tak tady o funkci není pochyb. Na zadní kyvce vám hned padne do oka nádherný seřizovací excentr, přesně takový co vídáte i na většině starších modelů od Kawasaki začínající písmenem Z. Brzdová soustava je na úrovni dnešního standardu a přední radiální čtyřpístky spolu s 300 mm kotoučem vypadají na kvalitní podání brzdícího efektu. Posaz za dvoudílnými řídítky je přirozený a díky nastavitelnému plexi (bez nářadí) ve třech polohách bude jezdec oproštěn od zalehávací gymnastiky. Gumy na stupačkách, propracovaná madla spolujezdce a bohatě polstrované sedlo jen dotvářejí záměr myslet více na pohodlí. Navíc ani s originálními kufry neztrácí Z1000 SX nic ze svého přitažlivého já. A pokud vaší výbavu na dovolenou nenacpete do kufrů, nemusíte hned přítelkyni či manželce redukovat její zbytečnosti, palivová nádrž je klasicky plechová a tankvak to zachrání.
Podle těchto proporcí se opravdu zdá, že by mohlo jít o cestu ven ze slepé uličky kde se houfně hromadí zástupy supersportů a různých muscle biků. Já osobně SeXy věřím a držím jí motorkářské pěsti, ať s tím status quo trošku pohne. Takže teď už jen počkat na reakce trhu a potencionálních majitelů Kawasaki Z1000 SX.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý čtyřválec se čtyřmi ventily na válec, DOHC. Vrtání a zdvih 77 x 56 mm, zdvihový objem 1043 ccm, kompresní poměr 11,8:1. Největší výkon 138 k (101,5 kW) při 9600 1/min, největší točivý moment 110 N.m při 7800 1/min. Elektronické vstřikování , tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mechanicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: hliníkový rám, plně nastavitelná přední převrácená teleskopická vidlice, průměr nosníků 41 mm, zadní centrální pružící jednotka s horizontálně umístěným tlumičem, nastavitelné předpětí a odskok. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 300 mm, vzadu jednoduchá o průměru 250 mm. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR17 BT-016 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1445 mm, výška sedla nad zemí 820 mm, provozní hmotnost 228 kg/ABS: 231 kg. Objem palivové nádrže 19,0 l.
Cena včetně DPH: 309 000 Kč (329 000 Kč s ABS)
- Přidat komentář 2
- Publikováno: 12.2.2011
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 27.11. - Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl