Yamaha FZ8 ABS 50th Anniversary 2012: správný kompromis
- Publikovno: 18.7.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Japonská Yamaha přišla na trh s novou FZ8 v roce 2010 a od té doby si našla mnoho příznivců z řad jezdců, pro které je šestistovka málo a litr zase moc.
Sám za sebe musím říct, že je to kompromis, který mi naprosto vyhovuje. Litrové motorky mají dnes výkon, který v běžném provozu na silnici využijete jen stěží. Oproti tomu šestistovky jsou pro trochu zkušenějšího jezdce odspoda poněkud lenivé. Yamaze se podařilo tenhle čtyřválcový řadový motor se čtyřmi ventily na válec naladit na velmi dobře použitelný a přitom zábavný stroj. Papírově má FZ osmička 106 koní při 10 000 otáčkách, avšak už od třech tisíc táhne i na vyšší kvalty a když se dostanete nad pět tisíc, výkon strmě stoupá vzhůru až k omezovači, který je nastaven na nějakých jedenáct a půl tisíce otáček.
Co považuji za nejlepší věc na této motorce, je sladění výkonu motoru a kvality podvozku. Jediný případ, kdy byl podvozek mírně nervózní, byly zatáčky s rozbitým povrchem, kde jsem měl pocit při ostřejším průjezdu, že mi lehce utíkalo přední kolo ze stopy, ale rozhodně se nejednalo o nic dramatického, co by se nedalo zvládnout. Kromě předpětí zadní pružiny nelze nastavit podvozek dle vašich požadavků. Jeho tovární nastavení však zvládá i dost rychlé tempo, aniž byste měli pocit, že vám chtějí vytřást duši z těla. Při jízdě ve dvou zvládá motor i podvozek svou práci stejně dobře jako v jednom. Dokonce si na nic nestěžovala ani má spolujezdkyně. Ještě jsem se tady nezmínil o brzdách, ale v případě sportovních motorek od Yamahy to snad ani není potřeba. Tedy jen ve zkratce, jemné a citlivé dávkování, dostatečná brzdná účinnost, zkrátka bez výhrad.
Posaz je přirozený a uvolněný, s výškou sedla 815 mm nahrává i jezdcům, kteří nemají zrovna dva metry. Po celodenním ježdění nemusíte na návštěvu k rehabilitačnímu lékaři. Jediný omezující faktor je ochrana před větrem. Při rychlostech nad 140 km/h je nápor vzduchu nepříjemný, ale to prostě k naháči patří. Pokud napasujete helmu někam mezi nádrž a budíky, dostanete se přes 200 km/h, ale garantuji vám, že vás to dlouho bavit nebude. Jízda na „nahatý“ motorce je hlavně o okreskách, zatáčkách a zábavě a možná i každodenním dojíždění do práce. S FZ8 jsem strávil dva dny na jihu Čech a díky mnohem kvalitnějším silnicím než v okolí Prahy jsem si užil opravdu spoustu zábavy. Spotřeba se přitom pohybovala v rozmezí příjemných 5-6 litrů na každých sto kilometrů jízdy.
Moc se mi také na testovaném motocyklu zamlouvalo jeho válečné zbarvení v duchu padesátiletého výročí závodní stáje Yamahy (označení WGP 50th Anniversary). Za tuto verzi si sice musíte připlatit, ale zaručeně s ní budete sklízet u vašich kamarádů úspěch. Tato červeno-bílá kombinace vhodně podtrhuje agresivní design tohoto naháče. A ještě na jednu věc nesmím zapomenout. Dovozcem zapůjčený testovací stroj byl dovybaven koncovkou výfuku Akrapovič a až se rozhodnete připlatit si za závodní barvy, určitě si ještě něco přidejte i za tuhle koncovku. Garantuji vám, že už vás nikdo jen tak nepřehlédne.
Co říci nakonec? Asi jen, že koupí Yamahy FZ8 rozhodně neuděláte špatné rozhodnutí, já osobně ji řadím do kategorie „doporučuji“.
Technické údaje:
Motor: Kapalinou chlazený řadový čtyřválec s náklonem dopředu, čtyři ventily na válec. DOHC. Vrtání a zdvih 68,0 × 53,6 mm, zdvihový objem 779 ccm, kompresní poměr 12,0 : 1. Největší výkon 78,1 kW (106,2 k) při 10 000 1/min. Největší točivý moment 82 N.m při 8000 1/min. Elektronické vstřikování paliva, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mokrá spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Hliníkový rám, přední vidlice upside-down, průměr nosníků 43 mm, zdvih 130 mm, vzadu kloubový motokros s nastavením předtížení pružiny, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm, vzadu jednoduchá o průměru 267 mm. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1460 mm, výška sedla nad zemí 815 mm, pohotovostní hmotnost 216 kg, objem palivové nádrže 17 litrů.
Základní cena vč. DPH: od 209 000 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 18.7.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro