BMW M 1000 R: roadster se závodní výbavou
- Publikovno: 13.10.2022
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
BMW Motorrad představilo druhý M model supersportovního motocyklu, který nabízí speciální M výbavu a díly M performance, jako je tomu u automobilové řady M. Po superbiku M 1000 RR představují sportovní roadster M 1000 R, které zkráceně označují M R.
Na konci roku 2018 představilo BMW Motorrad strategii automobilové řady M také v kategorii motocyklů a od té doby nabízí speciální M výbavu a díly M Performance také u vybraných motocyklů. Prvním z nich byl superbike BMW M 1000 RR, v jubilejním 50. výročí společnosti BMW M GmbH přichází s novým modelem M R, tedy M 1000 R. To je určeno především pro zákazníky, kteří hledají individualitu, exkluzivitu a mají mimořádně vysoké nároky na výkon.
S motorem o výkonu 210 koní, pohotovostní hmotností pouhých 199 kg s plnou nádrží, podvozkem a aerodynamikou navrženou jak pro dynamické svezení na okresních silnicích, tak pro rychlá kola na závodním okruhu představuje nové M R unikátní zážitek z jízdy na roadsteru, který byl dříve vyhrazen jen superbikům.
Nové M R je vybaveno vylepšeným vodou chlazeným řadovým čtyřválcem, který vychází z pohonné jednotky modelu S 1000 RR. Jeho maximální výkon činí 154 kW (210 k) při 13 750 ot/min, maximální točivý moment 113 Nm nastupuje při 11 000 ot/min. Omezovač otáček modelu M R je nastaven na 14 600 ot/min. Zvýšený záběr zadního kola při všech rychlostních stupních zajišťuje také zkrácený sekundární převod díky použití pastorku se 47 zuby. Kromě toho jsou převodové poměry 4., 5. a 6. rychlostního stupně kratší, což také prospívá zátahu a trakci zadního kola.
Do výbavy dostanete i špičkovou elektronickou výbavu řízenou šestiosým senzorem a mapující jízdní režimy Rain, Road, Dynamic, Race a Race Pro 1-3, kontrolu trakce DTC, launch kontrol a kontrolu zvedání předního kola. Motorová brzda je nastavitelná ve třech úrovních v režimu Race Pro. Funkce Pit-Lane Limiter vám zajistí tu správnou rychlost při jízdě v boxové uličce. Samozřejmostí je obousměrné rychlořazení a také Hill Start Control Pro, se kterým bude pro vás rozjezd do jakéhokoliv kopce bezproblémový.
Důležitým prvkem je také aerodynamika, proto nové M R dostalo na přední kapotáž M křidélka s cílem dosáhnout ještě rychlejších časů na závodním okruhu a co nejlepší jízdní stability ve vysokých rychlostech. Již při rychlosti 160 km/h zatěžují díky vytvářenému aerodynamickému přítlaku přední kolo dalšími 11 kg.
Podvozek nového M R vychází z modelu S 1000 R, jehož hlavním prvkem je hliníkový mostový rám. U modelu M R je přední kolo vedeno obrácenou teleskopickou vidlicí s průměrem pístů 45 mm v celočerném provedení „All black“. USD vidlice je vybavena takzvanými vložkami s uzavřenými kazetami, které jsou oddělené od hydraulických systémů pístů. Další novinkou modelu M R je dodatečná nastavitelnost předpětí vidlice ve spojení se standardně dodávaným systémem Dynamic Damping Control (DDC).
Kromě toho je vidlice modelu M R vybavena horní trojitou svorkou s vyfrézovanou objímkou řídítek a širšími černými hliníkovými řídítky, než jaké byly dříve k vidění na modelu S 1000 R, na nichž je laserem vygravírovaný nápis „BMW M 1000 R“. Novinkou u modelu M R jsou také zpětná zrcátka umístěná na koncích řídítek z kovaného hliníku. Upraveny byly rovněž „nohy“ vidlice, které jsou nyní navrženy tak, aby se do nich vešly nové M brzdové třmeny. Dalším novým prvkem modelu M R je nastavitelný tlumič řízení.
Po modelu M 1000 RR je M R druhým motocyklem BMW, který je vybaven M brzdovou soustavou. Brzdy byly navrženy přímo na základě zkušeností s brzdami závodních strojů jezdících mistrovství světa superbiků. Modře lakované brzdové třmeny se vyznačují známým M logem. Brzděno je dvěma 5 mm silnými brzdovými kotouči o průměru 320 mm a černě lakovanými hliníkovými držáky brzdových kotoučů vybavených novou ruční radiální brzdovou pumpou. Nové M R je již ve standardu vybaveno velmi lehkými kovanými hliníkovými koly. V rámci paketu M Competition jsou k dispozici exkluzivní M karbonová kola s nově navrženými pásky na ráfku.
Funkce Brake Slide Assist je důležitou a velmi užitečnou inovací, zejména pro jezdce na závodních tratích, ta totiž umožňuje při brzdění najet do zatáčky s konstantním skluzem. Přístrojový panel je tvořen 6,5palcovým barevným displejem, novým zobrazením otáčkoměru (červené sekce) a rozhraním OBD pro M GPS Datalogger a časomírou M GPS Laptrigger, které lze používat prostřednictvím aktivačního kódu. Aktivační kód je součástí volitelné výbavy
Model M R je vrchol toho, co je v současnosti v segmentu roadsterů možné. Proporce M R jsou ultrakompaktní a sportovní. Štíhlé, útlé a mimořádně agresivní M R vypadá zepředu neobyčejně osobitě díky novým M křidélkům a také díky titanové koncovce výfuku. Zásluhou světelného podpisu, který je jakousi obdobou automobilové masky chladiče ve tvaru ledvinek, je navíc nové M R zepředu jasně rozpoznatelné jako motocykl BMW. V základní výbavě naleznete také USB nabíjecí port umístěný v zadní části, vyhřívané rukojeti, bezklíčový systém Keyless Ride Light a veškeré osvětlení s LED technologií.
Dynamicky navržený vzhled se odráží také v jeho barevném pojetí. Kombinace světle bílé pastelové barvy a trikolory M Motorsport dodává základní variantě M R mimořádně lehký, sportovní a jezdecky přívětivý vzhled, zatímco barevné schéma černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport, které je součástí paketu M Competition, znamená absolutní výkon a dynamiku.
Pro ty, kteří stále nejsou spokojeni se standardně vybaveným novým M R, a pro znalce závodní technologie a sportovce v jedné osobě nabízí paket M Competition fascinující směsici prvotřídních komponentů. Kromě barevného provedení černá metalíza Blackstorm/trikolora M Motorsport zahrnuje paket M Competition M karbonová kola, M systém stupaček pro jezdce, M karbonové díly, jako je blatník zadního kola a karbonový chránič řetězu, blatník předního kola, kryty nádrže, kryt airboxu s páskami, větrný deflektor, kryt pastorku, paket M sedlo spolujezdce, jakož i M kryt sedla spolujezdce a frézovaný, plně nastavitelný M systém stupaček pro jezdce.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář +
- Publikováno: 13.10.2022
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Mistry světa Side se stali Harry Payne a Kevin Rousseau
- včera - Jason O'Halloran nahradí Niccolò Canepu
- včera - V Barceloně místo Iannoneho pojede Pirro
- 9.11. - Už příští sobotu se koná Macau Motorcycle GP 2024
- 9.11. - Předběžný startovní rošt Moto3 na sezónu 2025
- 8.11. - Testy MotoGP v Barceloně
Další z rubriky
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 23.10. - Dunlop SportSmart mk4: hypersportovní pneumatiky
- 22.10. - Honda Hornet CB1000: sršeň s motorem z Fireblade
- 16.10. - Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem
- 14.10. - BMW C 400 X a C 400 GT 2025: náklonové ABS a kontrola trakce
- 11.10. - Yamaha R9: supersport s tříválcovým motorem