Test první edice: Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré

Ještě před rokem se zdálo, že se japonská produkce velkých endur zasekla a jen tiše přihlíží neustálému vývoji bavorských GS. A najednou přišla Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré. Nevěřícně zíráme na její rychlý skok do rodiny nejlepších maxiendur.

13 let pauzy. Za tu dobu se vývoj ve všech oblastech motorismu otočil několikrát kolem své osy a z legendy Super Ténéré zbylo jen jméno a vzpomínky. Znovuzrození Super Ténéré? Veškerá příbuznost se starým modelem končí u koncepce dvouválcového řadového motoru, jinak je vše jinak. Objem motoru 1199 ccm, vstřikování s elektronicky řízeným ovládáním škrtících klapek (ride-by-wire), kontrola trakce, integrální brzdy, ABS, pohon kardanem a bezdušová kola s drátěným výpletem. Podobné je to se vzhledem, první vám padne do oka trochu zamračený výraz předních světlometů navozující dojem lehké agresivity. S přídavným ochranným plexi je to nejen funkční ale i designově zdařilé. Bachratá nádrž je ladně překrytá bočními plastovými kryty, na levé straně se zabudovanou mřížkou pod níž je schován chladič s ventilátorem. V našem případě byla u testovaného stroje celá tato část po hranách omotána padacím rámem z originálního příslušenství. I když je z motoru prakticky vidět jen spodní část skříně se spojkou a převodovkou, tak i v tomto případě oko pohladí šedobronzový lak bočník vík s množstvím prolisů. Zkoumavému pohledu neunikne ani pěkně tvarovaná zadní kyvná vidlice s kardanem. Dvoudílné stupňovité sedlo z příjemného materiálu s možností nastavení výšky u řidiče už jen dolaďuje celkově dobrý první kontakt s XT 1200 Z Super Ténéré.

Dost okukování, je čas usednout za řídítka. Přístrojová deska také nepostrádá dobrodružný nádech a její rozčlenění na digitální displej a klasický otáčkoměr doplněný po obvodě sadou kontrolek je přehledné a funkční. Po nastartování se ozve dusot dvouválcového řadového motoru a tady je první třešnička v podobě výkonové charakteristiky a zvuku motoru přibližující se vidlicovému dvouválci s úhlem válců 90 stupňů. Na svědomí to má nepravidelná sekvence zapalování zajištěná přesazením ojničních čepů o 270 stupňů. I přes svůj monstrózní vzhled se po rozjetí stává ze Super Ténéré hravá a přítulná partnerka. Překvapivě plynulý chod dvouválce nerozhodí ani poklesnutí otáček pod hranici 2000 a následně náhlé přidání plynu. Velký zdvih 79,5 mm a dva vyvažovací hřídele krotící setrvačnou hmotu klikového hřídele už jen dolaďují tuto motorovou symfonii.

Po prvním výletu na rychlejších a přímějších silnicích se pouštíme na zatáčkovité okresky s různým povrchem. Super Ténéré toho skousne opravdu hodně, do zatáček jede jak po kolejnici a ani rychlé překlápění jí nerozhodí ze stopy a do toho stačí ještě vstřebat terénní nástrahy našich okresek. Řazení funguje bezchybně a šest převodových stupňů zapadá při jízdě jak po másle. Plně nastavitelná přední vidlice spolu s centrální pružící jednotkou rovněž s plně nastavitelným režimem umožňuje si ještě pohrát s doladěním podvozku. Po přepnutí režimu z T - Touring na S - Sport, což provedete jedním odmáčknutím ovladače na řídítkách, si dokážete ještě víc vychutnat mohutný tah motoru prakticky z jakýchkoliv otáček a tak se může stát, že borci na supersportech budou nuceni občas číst jen vaší registrační značku. Končí asfalt a dál už vede jen štěrková cesta. Není problém, i s kufry a bagáží a šikovným řidičem se dokáže Super Ténéré hnát krajinou. Kontrola trakce - elektronická kontrola prokluzu v tomto případě zasahuje nenápadně a decentně, přičemž stupeň 2 už dovolí i odvážnější drifty. Podobně to platí o brzdovém systému, integrální brzdy zabírají s příjemným nástupem, stačí jemný tlak na brzdovou páčku a systém ABS sepne až těsně před razantnějším zastavením.

Spousta originálního příslušenství dokáže udělat ze Super Ténéré neúnavného cestovatele a polykače kilometrů. Sada kufrů, přídavné osvětlení, padací rámy a jiné možnosti doplňků už dnes do vybavení cestovních endur patří a zvyšují tak komfort na dobrodružných výpravách. I když se to zdá jako maličkost, nám osobně se velmi zamlouvalo prakticky vyřešené seřízení výšky sedla řidiče, kdy během pár vteřin po vyjmutí plastového nástavce pod sedlem snížíte jeho výšku z 870 mm na 845 mm. Na druhou stranu poněkud nejistý boční stojánek nebudil v počátku moc důvěry. Menší nemotornost při manipulaci a krokové jízdě je už obětí těžší váhy Super Ténéré, ale s tím se určitě každý rád chlapsky popasuje.

Yamaha XT 1200 Z Super Ténéré rozhodně nudit nebude, a navíc je důvěryhodná a při jízdě s ní se cítíte uvolněně. Ostatní už ukáže čas a stovky či tisíce najetých kilometrů prošpikované notnou dávkou dobrodružství v podání potencionálních majitelů nové Super Ténéré.

Technické údaje

Motor: kapalinou chlazený čtyřdobý řadový dvouválec se čtyřmi ventily na válec, dva vyvažovací hřídele. Vrtání a zdvih 98 x 79,5 mm, zdvihový objem 1199 ccm, kompresní poměr 11,0:1. Největší výkon 110 k (80,9 kW) při 7250 1/min, největší točivý moment 114 N.m při 6500 1/min. Elektronické vstřikování , tlakové oběžné mazání se suchou klikovou skříní a elektrické spouštění.

Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanem, hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, šestitistupňová převodovka.

Podvozek: Mostový ocelový rám, přední plně nastavitelná obrácená vidlice, průměr nosníků 43 mm, nastavitelné předpětí, zadní plně nastavitelná centrální pružící jednotka s pákovým systémem. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 310 mm se čtyřpístkovým pevným třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 282 mm s dvoupístkovým plovoucím třmenem, integrální brzdový systém, ABS, elektronická kontrola prokluzu. Kola s drátěným výpletem 19“ vpředu a 17" vzadu. Pneumatiky 110/80 R 19 vpředu a 150/70 R 17 vzadu. Rozvor 1540 mm, výška sedla nad zemí 845 - 870 mm, provozní hmotnost 261 kg. Objem palivové nádrže 23,0 l.

Základní cena: 389 990 Kč (limitovaná řada First Edition)

XT120018XT120016XT120015XT120014XT120013XT120012XT120010XT120006XT120005XT120004XT120002XT120003XT120001XT120007XT120008XT120009



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama