Test BMW G 310 GS: malé cestovní endurko
- Publikovno: 26.10.2018
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nabídka všech výrobců se v poslední době zaměřuje také na začínající jezdce, a to i pro ty, kteří by si kromě silnice, chtěli osahat také jízdu v lehčím terénu, jen nemají odvahu, vyrazit do něj s těžkým motocyklem. „Malé GéeSo“ je pro první kilometry v sedle motocyklu přímo stvořené.
Bavorský výrobce BMW Motorrad pochopil, že si svoji zákaznickou základnu musí stavět už od mladých let, od prvních kilometrů, a tak před dvěma lety vypustilo na trh jednoválec BMW G310R, kterým oslovoval zejména začátečníky. Měli jsme možnost jej otestovat, i jako zkušení jezdci jsme si s ním užili zábavy víc než jsme sami očekávali. Po silniční verzi se na scéně objevuje další malorážka, tentokrát z kategorie cestovních endur a klidně bychom mohli říct, že tohle je vstupní brána do světa motocyklů „GS“.
Jestli však od něj očekáváte plně vybavené enduro, jako je tomu u jeho silnějších sourozenců, asi budete zklamaní. Tohle je jednoduchý stroj, snadný na ovládání a za cenu 150 tisíc korun ani nemůžete očekávat to, co od motocyklu dvakrát nebo i třikrát dražšího. Ovšem pro začínajícího jezdce, je to celkem dostupná varianta, na které se naučí jezdit a od které se pak může odpíchnout dál. I když je tento motocykl představovaný jako cestovní enduro, je určené spíše na silnice a nebo opravdu jen lehký terén.
Už na první pohled poznáte, že tenhle stroj patří do rodiny GS. Protáhlý zobák, zubaté stupačky s gumovou krytkou, sice plastový, ale alespoň nějaký kryt motoru, větší přední 19-palcové kolo, u kterého bych však raději místo hliníkových paprskových kol viděla pěkné vyplétané ráfky. Vzadu je 17-palcové kolo. Sedlo je ve výšce 835 mm, já jsem z něj v pohodě dosáhla na zem, můžete si však za příplatek pořídit i o 15 mm nižší nebo vyšší sedlo. Jakmile se usadíte za řídítka motocyklu, první co vás zarazí je nízký plexi štít. U motocyklu, od kterého se očekává cestování, je až extrémně nízký a tento fakt mi potvrzují první ujeté kilometry. Dost na vás fouká a velmi nepříjemné je to při jízdě po dálnici. Myslím, že vyšší větrný štít by si GSo zasloužilo.
Digitální displej je jednoduchý a přehledný. Zobrazuje veškeré potřebné informace, včetně zařazené rychlosti nebo dojezdu na 11 litrovou palivovou nádrž. Motor je však tak čitelný, že ani nemusíte zírat na displej a řadíte zcela intuitivně. Pojďme však vyrazit a zjistit, jaké to malé GSo vlastně je. Srdcem motocyklu, usazeného v trubkovém rámu, je kapalinou chlazený jednoválec o zdvihovém objemu 313 ccm, který na zadní kolo pomocí šestistupňové převodovky a řetězu posílá výkon 34 koní při 9500 1/min a maximální točivý moment 28 Nm při 7500 1/min.
Už po prvních pár kilometrech zjistíte, že máte v rukou obratný motocykl, který se lehce vede. Hravě se proplétáte mezi auty ve městě a jakmile se dostanete na úsek, kde jsou zatáčky, užíváte si, jak můžete motocykl naklopit a pěkně ji vykroužit až do jejího výjezdu. Jen je potřeba držet otáčky pěkně nahoře. Musíte si totiž uvědomit, že máte v rukou tříkilo, to chce prostě točit a točit a točit a řadit a řadit a řadit. Šestistupňová převodovka má krátké rychlosti v rychlém sledu za sebou, ale řadí přesně. Potřebuje se malinko zahřát do provozní teploty, ale pak opravdu není potřeba dávat nijak silné povely.
Jakmile se dostanete s otáčkami přes 6 tisíc, začne jednoválec ječet jak siréna a ještě se k tomu přidají lehké vibrace, které nejvíce pocítíte při pohledu do zrcátek, které se klepou jak osika. Tohle vás však nemůže rozhodit. Podvozek má pevně nastavené tlumiče, které jak vpředu, tak vzadu pracují se zdvihem 180 mm. Kupodivu jsou naladěné celkem komfortně, takže i když se dostanete na rozbitou asfaltku, perou se s dírami statečně. Pohodlné je rovněž sedlo, které je vykrojené a sedíte v něm mírně nakloněni dopředu.
Brzdy Bybre plně odpovídají ceně motocyklu, ale svoji práci odvedou dobře. Mají pomalejší nástup a také tendenci lehce tuhnout, avšak od tohoto motocyklu se neočekává jízda po závodním okruhu a pro silniční cestování jsou naprosto vyhovující. Jízda po okreskách nebo po městě je s G 310 GS velkou zábavou, což se vůbec nedá říct o jízdě po dálnici. Díky nízkému plexi na vás zhruba od nějakých 100 km/h citelně fouká a jet zalehnutý na nádrži asi dlouho nevydržíte. Mimoto, že má převodovka krátké rychlosti a právě tady nejvíc pocítíte absenci alespoň dvou posledních dlouhých kvaltů. Vždyť stovku už jedete na zařazený šestý rychlostní stupeň. A nevydrží to ani vaše motorkářské srdce, protože při rychlosti 130 km/h už motor atakuje 8 tisícovou hranici otáček, zlovolně vibruje a vy ani nemáte radost z jízdy. Prvním sjezdem to beru z dálnice pryč, zvolňuji na „devadesátku“ a dáváme se do klidu já i motorka.
Testovací GéeSo má sice silniční obutí, ale to mě neodradí od menšího výletu mimo asfaltovou silnici, protože ABS lze naštěstí na zadku vypnout. Šotolinové cesty si dává v pohodě a na naučení zvládnutí prvních kroků v terénu to celkem jde. Musíte však počítat s tím, že na větší off-roadovou zábavu to moc není, protože váš motocykl nedisponuje moc velkým výkonem a přece jenom váží 170 kilogramů. Ať chcete nebo ne, tohle je vážně dost znát.
Malé endurko mě bavilo a určitě bych se nebála jej doporučit začínajícím jezdcům a klidně i těm, kteří se po letech vrací do jednoho sedla. Není to sice stroj na dlouhé cestování, ale na jízdu po městě nebo na výlet po klikatých okreskách vám bude plně vyhovovat. Je obratný, dobře se vede, snadno se ovládá i při pomalých rychlostech a jakmile se sehrajete s jeho motorem, zjistíte, že s ním je velká zábava. Teď už jen vybrat jednu ze tří barevných variant a můžete se jet bavit.
Technické údaje
Motor: Vodou chlazený čtyřdobý jednoválec, čtyři ventily, dva vačkové hřídele. Vrtání a zdvih 80 x 62,1 mm, zdvihový objem 313 ccm, kompresní poměr 10,6:1. Největší výkon 25 kW (34 k) při 9500 1/min, největší točivý moment 28 Nm při 7500 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: šestistupňová převodovka, sekundární převod řetězem, mokrá spojka, mechanicky ovládaná.
Podvozek: ocelový trubkový rám, přední USD teleskopická vidlice o průměru 41 mm, zdvih 180 mm, zadní hliníková kyvná vidlice, zdvih 180 mm. Brzdy Bybre jednokotoučové, vpředu o průměru 300 mm s čtyřpístkovým třmenem, vzadu jednoduchá o průměru 240 mm s jednopístkem. Litá kola z hliníkové slitiny. Pneumatiky 110/80 R 19 vpředu a 150/70 R17 vzadu. Rozvor 1420 mm, výška sedla nad zemí 835 mm, provozní hmotnost 169,5 kg. Objem palivové nádrže 11 litrů
Barevné provedení: závodní červená bez metalízy, bílá Pearl white metallic a černá Cosmic Black
Cena: 154 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 26.10.2018
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- včera - Startovní pole WSSP 2025 je skoro kompletní
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
Další z rubriky
- dnes - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec