Aprilia Dorsoduro 1200
- Publikovno: 28.9.2012
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Je vám obsah 750 ccm u motardu málo? Máte možnost pořídit si ještě objemnější stroj i s maximální výbavou všemožných elektronických vychytávek.
Aprilia Dorsoduro 1200 byla sice uvedena na trh už minulý rok, ale i letos nás má čím oslovit, o jejím skvělém image ani nehovořím. Italové jsou módní stylisti jak se patří a to platí i v segmentu motocyklové produkce. Sází tradičně na první dojem, prostě to co vás udeří hned do oka a vy netoužíte už po ničem jiném. Dorsoduro 1200 není vyjímkou. Mezi velkými motardy, s opatrností řeknu cestovní motardy, je opravdovou módní ikonou. Hned při přebírání testovacího stroje jsem musel obhlédnout všechny maličkosti co dělají tento motocykl tak přitažlivým. Agresivní linka stavby motocyklu vedoucí od přední masky až po koncovky výfuků není nijak násilná a všechno zapadá lehce do sebe. Přední světlomet s elgantním větrným štítkem, nic nerušící směrovky, asymetrický zadní tlumič prolínající se s nádherně tvarovanou zadní kyvkou a nakonec perfektně provedená zadní partie a jasně zde dominující umělecké dílo v podobě dvou tlumičů výfuku. Před výjezdem dostávám ještě malé školení v ovládání různých systémů (ABS, ATC a nastavení palivových map), neboť vážení, je tady těch čudlíků a všelijakých režimů na román.
Pozdrav z přístrojové desky při otočení klíčku ve spínací skříňce se stává dnes už samozřejmostí. Zvuk dvouválce V2 vás ale neomrzí. Kultivovaný chod za volnoběhu vystřídá spanilé burácení ve vyšších otáčkách, ale nic zase extrémně násilného. Už v sériovém provedení koncovek výfuků je to nářez, u testovaného stroje máme namontované značkové koncovky Arrow. Z přístrojové desky mě údaje informují o zvolení palivové mapy „T“ - Touring, což je střed ze tří voleb. Máme možnost ještě zvolit „S“ - Sport a „R“ - Rain. Už podle názvu každý pochopí aktuální reakci na přidání plynu podle zvoleného režimu. Kontrola trakce ATC nám udává také stupeň „2“ ze čtyř možných, ten poslední stupeň je jednoduchý údaj „OFF“. Systém ABS je také možné kompletně vypnout a pokud si současně nadávkujete u palivové mapy možnost „S“ a vypnete si kontrolu trakce, tak potom děj se vůle boží. Chce to potom opravdu zkušeného jezdce, který dokáže velmi pečlivě vnímat odezvu motocyklu v tomto nejdivočejším podání. Na mokrém povrchu ale dopručuji nechat základní funkce jeko je ABS a třeba i jemnější stupeň ATC zapnutý.
S Dorsodurem 1200 lze užít hodně zábavy a nejvíce vás společně bude bavit vymetat jakékoliv zatáčky, ať už na okreskách či horských silnicích. To je prostě výsostné území tohoto megamotardu. Od 2 500 otáček nahoru očekávejte plno emocí a zážitků, samozřejmě i podle vámi zvolených režimů. Je to hodně návykové a při dodržování jistých zásad sebeovládání i bezpečné řádění. 131 koní výkonu zasluhuje jistou dávku respektu, nicméně brzdy a kvalitní plně nastavitelný podvozek jsou další jistoty, o které se můžete opřít. Naše cesty vedly jak městem, tak po okreskách i silnicích první třídy. Město není to pravé, co by se Dorsoduru líbilo, chce prostě ven do prostoru. Není žádný velký cestovatel, dvě stovky kilometrů a nebudete vědět kam se zadnicí, ovšem brzo vás zastaví rozsvícená kontrolka rezervy paliva. Spotřeba se dokáže vyhoupnot až přes 10 litrů na 100 km, při opravdu mírné ruce na plynu dokážete tuto nemilosrdnou cifru srazit k 7 litrům. S objemem palivové nádrže 15 litrů dojezd opravdu minimální. A spolujezdec? Nechte ho doma, nebo ať si koupí svojí motorku. Ne, že by Dorso nějaký ten baťůžek neuvezlo, ale rádo blbne jen se svým jezdcem.
Kdo chce tento stroj a je to jeho krevní skupina, tak zřejmě nebude řešit tyto „malichernosti“. Aprilia Dorsoduro má své jedinečné charizma a ve spojení s jeho opravdu zábavným charakterem není co už doplnit. Prostě jezděte a bavte se!
Technické údaje:
Motor: kapalinou chlazený vidlicový dvouválec do V (90°) se čtyřmi ventily na válec. Vrtání a zdvih 106 x 67,8 mm, zdvihový objem 1197 ccm, kompresní poměr 12,0 : 1. Největší výkon 96 kW (131 k) při 8700 1/min, největší točivý moment 115 N.m při 7200 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání, elektrické spouštění a el. digitální zapalování.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod řetězem, mokrá vícekotoučová spojka, šestistupňová převodovka.
Podvozek: příhradový trubkový ocelový rám, přední plně nastavitelná USD vidlice, průměr nosníků 43 mm, zadní plně nastavitelná přímo přikloubená pružicí a tlumicí jednotka. Brzdy kotoučové Brembo, vpředu dva lehké ocelové plovoucí kotouče o průměru 320 mm, radiální čtyřpístkové třmeny, vzadu lehký ocelový pevný kotouč o průměru 240 mm s jednopístkovým třmenem. Kola litá hliníková. Pneumatiky 120/70 ZR 17 vpředu a 180/55 ZR 17 vzadu. Rozvor 1528 mm, výška sedla nad zemí 870 mm, pohotovostní hmotnost 223 kg, objem palivové nádrže 15 litrů.
Barvy: bílá/černá, červená/černá
Základní cena vč. DPH: 274 900 Kč
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 28.9.2012
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 13.11. - CFMOTO 675NK: s jistotou do zatáček
- 6.11. - Aprilia Tuono 457: nekapotovaná zábava
- 22.10. - Honda Hornet CB1000: sršeň s motorem z Fireblade
- 16.10. - Triumph Speed Twin 900 2025: s novým podvozkem