Reklama

Grand Prix: Ach ti španělští manažéři, ale nejen španělští

Španělští «taky manažéři» - pohybující se v paddocku GP - jsou různého kalibru a rozhodně se na ně nedá na všechny bez rozdílu pohlížet jako na zářné příklady managementu.

Připomeňme si ty «největší» bývalé Star mezi nimi:

Daniel Amatrian na sebe upozornil před 7 lety nejen svým chováním, ale i výroky u soudu: „Nechtěl jsem Lorenza zavraždit, vždyť jsem ho vždy považoval za svého syna. A ani jsem o tom neuvažoval.“ - hájil se při výslechu u soudu v Barceloně Daniel Amatrian, Jorgeho bývalý manažér, obviněný z plánování vraždy Jorge Lorenza, když byl ex-manažér Jorge Lorenza, Daniel Amatrian (48 let) - zatčen v Barceloně před domem tehdejšího nového Lorenzova manažera, Marcose Hirsche. Bývalý průměrný jezdec závodů Grand Prix ve dvěstěpadesátkách a půllitrech byl hlavně znám veřejnosti jako manažer. V letech 2006 a 2007 šéfoval oficiálnímu týmu Aprilie a mladému Lorenzovi (18-ti letému), vyplatil tehdy v této třídě pohádkovou gáži ve výši 1,3 milionů Euro. Ještě rok předtím byl Amatrian šéfem týmu Lotus Aprilia v kubatuře do 250 ccm s jezdci Debonem a Aleixem Espargarem a kromě toho také vlastnil tým Belson Campetella ve třídě do 125 ccm (jezdci Pol Espargaro a Joan Olivé). Kvůli konzumaci drog (kokainu) měl Amatrian na posledních závodech sezóny 2008 zákaz vstupu do depa a čelil také soudnímu obvinění ze strany bratrů Pola a Aleixe Espargarových, neboť jim dlužil 450 000 Euro. Nyní ale šlo o vážnější situaci. Kromě obvinění z dealerství drog, se totiž jednalo o podezření z plánování vraždy. Amatrian byl určitou dobu rovněž privátním manažérem našeho Jakuba Kornfeila.

Jeho krajan a rovněž bývalý jezdec Grand Prix Luis d´Antin vedl několik sezón tým Pramac v MotoGP. V roce 2008 musel bezprostředně před GP Německa odstoupit z pozice šéfa týmu Pramac Ducati, později byl zatčen a odsouzen za podvody s prodejem pozemků na 2,5 roku do vězení. Pozor, s tímto pánem se v závěru článku ještě jednou setkáme.

Pojďme ale do nedávné současnosti a začněme tím mírnějším případem. Jedná se o rozchod po třech a půl letech spolupráce mezi 22-letým Jonasem Folgerem a jeho španělským manažérem Christianem Llaverem. Původním povoláním mechanik Llavero poznal Folgera během jeho závodění v Red Bull MotoGP-Academy a byl nejdříve angažován jako kondiční trenér právě rodinou Folgerových. Využil dezorientovanosti bavorského jezdce a stal se vzápětí jeho manažérem. První jeho čin v této funkci byl, že otci Jakobu Folgerovi odebral právo na rozhodování v další kariéře syna Jonase, přičemž právě tatínek řadu let investoval hodně peněz do kariéry svého syna. Jakob Folger byl touto situací tak zklamán, že už 4 roky neviděl naživo žádný závod Grand prix. V paddocku na sebe upozornil Christian Llavero svou neprofesionálností, která byla bohužel pravidelně se opakující. Vše začalo tím, že přesvědčil Folgera, aby si v létě 2013 společně s Marcelem Schrötterem pronajal dům v blízkosti města Girona ve Španělsku a přestěhoval se tam, ostatně pouze několik týdnů potom, co se 19-letý Němec stal otcem své malé dcerky. Po zranění při motokrosu po GP-Mugello zatajil Llavero osm dní jeho zranění týmu Mapfre-Aspar a to vše před domácím závodem GP tohoto týmu. To si samozřejmě nenechali oba bossové - tedy týmový majitel Martinez a sportovní ředitel Gino Borsoi - líbit a na rok 2014 nenabídli talentu Folgerovi místo ve svém týmu Moto2. V tuto dobu vodil Llavero svého jezdce po paddocku jako psa na hodně krátkém vodítku a Llavero opět přesvěčil o svém diletanství: Jednal s týmovým majitelem Tech3 Hervé Poncharalem o MS-MotoGP 2015, aniž věděl, že Jonas má podepsanou dvouletou smlouvu s AGR na 2014 a 2015, navíc opomenul platnou smlouvu Folgera s Red Bullem, tedy žádný eventuální přestup k Monsteru nebyl možný.... Nabízela se možnost odejít k týmu Marc VDS, ovšem Folgerův manažér se s týmovým principálem Marc VDS Michaelem Bartholemym vůbec nespojil, poslal mu pouze mailovou zprávu. To už bylo na Belgičana příliš a angažoval do týmu raději Itala Franca Morbidelliho. Diletanství Llavera se projevilo už koncem roku 2013, kdy nikdo v paddocku nepochopil, proč nesporný talent Folger byl transferován do podprůměrného týmu AGR a to dokonce na dva roky, když za tento španělský tým jezdili absolutně bez nějakých úspěchů Alberto Moncayo a Steven Odendaal. Do aktuálního týmu Intact prodal ex-mechanik Llavero bavorského jezdce opravdu «za hubičku» a tím zřejmě přetekl pověstný hrnec: Ostatně při prvních testech za Intact se pohyboval Llavero v boxu jako majitel týmu, a dokonce obsadil křeslo šéfmechanika, zatímco Patrick Mellauner a Jürgen Lingg museli doslova klečet... Že je Folger velmi lehce ovlivnitelný, dokazují jeho předchozí angažmá: 2010 závodil v italském týmu Caponera, kde měl šéfmechanik na starosti celkem pět jezdců. Po jedné brněnské divoké noci, kdy Folger druhý den zkolaboval během kondičního tréninku na Masarykově okruhu, ho na konci sezóny 2011 vyhodil Aki Ajo z týmu Red Bull-Aprilia-125, Folger pak podepsal sice smlouvu s týmem MZ, na startu se ale neobjevil ani v jednom závodě. Záchranou brzdu našel v týmu Ioda Racing, kam ho doporučil současný majitel Leopard-Racingu Flavio Becca, a Folger závodil s motocyklem Emir-Moto3.

Španělský tým LaGlisse vyhrál 2013 MS-Moto3 a 2015 startoval jako Husqvarna Factory. 2016 bude závodit s dvojicí jezdců Dalla Porta a Maria Herrera - na KTM. Španělský tým LaGlisse začal MS-Moto3 2015 jako tovární tým a vedle Aki Aja pod taktovkou majitele LaGlisse Jaime Fernández-Avilése s jezdci Isaacem Vinalesem a s Mariou Herrerou. Pak ale došly Vinalesovi sponzorské peníze a v červenci byl nahrazen mladým Italem Lorenzo Dalla Portou. Jistě si vzpomenete, že v sezóně pod názvem LaGlisse Calvo-Team závodili za ně Jakub Kornfeil a Isaac Vinales. Pak ale skončil sponzor Calvo, týmový manažér Pablo Nieto odešel do týmu Sky VR46-KTM Valentina Rossiho a stal se nástupcem dřívějšího ex-manažéra Ducati Vittoriana Guareschiho. Nieto převzal kormidlo 2013 u LaGlisse, neboť majitel týmu Jaime Fernández-Avilés byl obžalován z podvodu a hrozilo mu vězení. V době působení ve španělském šampionátu si totiž od Luise d'Antina pouze pronajal týmový truck a zfalšoval jak papíry, tak i cenu. To se stalo 2005 a Jaime Fernández-Avilés za pronájem zaplatil 48.000 Euro a měl ho vrátit. To ale neudělal, nýbrž zfalšoval papíry a přepsal truck na své jméno. A proč se to tak dlouho táhlo, inu původní majitel Luis d'Antin seděl v tu dobu za další podvody - prodej neexistujících pozemků - rovněž ve vězení. Jaime Fernández-Avilés byl v únoru 2013 odsouzen k pobytu za mřížemi na dva a půl roku, a peněžní pokutě 52.000 Euro. Do vězení měl nastoupit 12. března 2013 a počítal tak s maximálním pobytem v tomto zařízení tři až čtyři měsíce, jak vysvětloval španělským kolegům z médií. Ostatně Jaime Fernández-Avilés se dostal do motocyklového paddocku právě přes tehdejšího šéfa týmu Pramac v MotoGP - Luise d'Antina a vedl ve španělském šampionátu jeho tým. Jaime Fernández-Avilés je známý jako velký hráč, který velmi rád vystavuje v paddocku na obdiv ostatním svůj vůz, tedy 3,5-litrový Mercedes CLS. V listopadu 2012 nevěřícně kroutil hlavou, když vysvětloval majiteli týmu Red-Bull Aki Ajovi, že po něm chtějí týmový manažer Blusens-BQR Raul Romero a privátní manažer Vinalese Ricard Jové částku 450.000 Euro za přestup Mavericka Vinalese do jeho týmu. Jaime Fernández-Avilés hrál ovšem rád vysokou hru a doufal, že díky Vinalesovi naláká hodně movitých sponzorů a vše tak bude moci později peněžně vyžehlit. Dalším jeho akvizicí byla teprve 16-letá Ana Carrasco, která měla přivést další sponzory a pro tým potřebnou publicitu. Takže jeho odsouzení přišlo pro něj v hodně nevhodnou dobu. Nakonec do vězení nenastoupil, neboť se dohodl se státním zastupitelstvím na mimosoudním vyrovnání....! Ovšem Jaime Fernández-Avilés se potom raději stáhl ze světla jeviště a žezlo v týmu předal sportovnímu řediteli týmu LaGlisse Pablo Nietovi. Ostatně bylo to jediné řešení, díky těmto skandálům nechtěla žádná továrna mít se jménem Jaime Fernández-Avilés nic společného. I díky synovi 13-násobného mistra světa Angela Nieta, tedy Pabla Nieta, získal Maverick Vinales titul mistra světa, ovšem po odchodu tohoto bývalého jezdce z LaGlisse k Sky VR46-KTM se tým, kde tedy vloni dokončili sezónu Lorenzo Dalla Porta (místo Mavericka Vinalese) a Maria Herrera, dostal do hodně velkého peněžního skluzu a v sezóně 2016 se už v MS-Moto3 ani jeden neobjevili.sc

Abychom ale nezůstali pouze u Španělů, tak se opět objevil v posledních dnech na éně tým RTG, který odešel na novou sezónu 2016 od Hondy k Peugeotu. Nyní se postupně vysvětlilo proč: Japonci mají řadu nezaplacených účtů od bývalého šéfa RTG Dirka Heidolfa. Saxoprint Racing Team Germany při prvním výběru koncem srpna ztratil obě místa na startovním roštu. Důvod byl jasný: „Heidolf neplatí účty, tým navíc prodává ilegálně vstupy do paddocku“. Pak se výběrová komise přece jen slitovala, když ale nový šéf Terrell Thien musel dosavadnímu týmovému manažerovi Dirkovi Heidolfovi odebrat všechna podpisová práva a také vstup do týmového boxu. Když došlo ke spojení Peugeot/Mahindra a týmu RTG, tak původně měli oba jezdci startovat jako «commercial entries», ovšem to by znamenalo peněžní ztrátu 220.000 Euro za jezdce od Dorny pro tým a RTG by to prostě finančně neutáhl a zanikl. Thien se sice snažil vše urovnat, zaplatil nejen dlužné částky v hospitality, ale také jezdeckou gáži Masbouovi. Zdálo se vše v pořádku, ale nyní se ozvala s nezaplacenými účty týmu Racing Team Germany japonská HRC za rok 2015. Pokud dojde k soudu, tak to nebude pro obě strany poprvé, RTG a HRC/Honda se už potkaly před německým soudem 2010. Tehdy totiž Dirk Heidolf nahlásil v lednu 2010 vloupání do týmové základny na Sachsenringu a škoda jím byla vyčíslena na 130.000 Euro. Mělo se jednat o kitové motory Honda-RS-250 ze sezóny 2009. Pojišťovna a kriminální policie ovšem zjistily, že nebyl poškozen zámek na dílenských dveřích a hlavně, že motory už koncem listopadu byly poslány do Japonska k HRC, takže v době «krádeže» už pochopitelně nemohly být v majetku týmu RTG. Později snížil Heidolf avizovanou ztrátu na 60.000 Euro. Dva roky trval soud a Sasík byl v podezření, že vlastně zinscenoval pojišťovací podvod. V prosinci byl sproštěn obžaloby místním soudem Hohenstein-Ernstthal, ovšem Heidolf musel zaplatit HRC částku 69.000 Euro za chybějící motory. Přesto dostal Heidolf pro sezóny 2014 a 2015 od HRC opět tovární motory do MS-Moto3, neboť ani Suppo a ani Nakamoto o této jeho minulosti nic nevěděli, vše vyplavalo na povrch až nyní.

Nico Terol odstartoval do sezóny 2016 za maďarský tým Schmidt Racing s motocyklem MV Agusta F3 v MS-Supersport. Ovšem manažer této závodní stáje Robert Balogh se před několika lety díky nezaplaceným účtům zasloužil o hodně negativní titulky v médiích. Tým z Maďarska je nováčkem v mistrovství světa, 2015 závodil se jezdci Janosem Chrobakem (Supersport) a Davidem Juhaszem (Superstock 600) v seriálu Alpe Adria Cup a získal dva tituly šampióna. Kromě zisku titulu maďarského šampióna získal Chrobak jako 15. v Jerezu první mistrovský bod pro tým Schmidt Racing – na Hondě. 2016 tedy začal tým Schmidt Racing s rychlými motocykly MV Agusta F3. Italská noblesní značka přislíbila tu nejlepší možnou technickou podporu. Týmovým manažerem Schmidt Racing je Robert Balogh, který je znám z let 2006 až 2008, kdy v MS-125 ccm «manažeroval» Rumuna Roberta Muresana. Začátkem sezóny 2009 pracoval v MS-Supersport za tým MS Factory Racing (s motocyklem Triumph Daytona 675). Jako pilot byl angažován Matěj Smrž, druhým jezdcem byl Polák Pawel Szkopek a sportovním ředitelem Martin Smrž, tedy otec bratrů Smržových. Pro Motoforum.cz nám celou situaci popsal očitý svědek tehdejšího dění v paddocku na Phillip Islandu a v Qataru: Problémy začaly hned při sezonní premiéře v Austrálii, kromě dopravy závodního materiálu nebyly zaplaceny ani jiné účty - třeba za Clinica Mobile. Před druhým závodem v Qataru dostal tým materiál od přepravní společnosti, teprve v okamžiku, kdy majitel dalšího českého týmu Intermoto Joska Kubíček půjčil Martinu Smržovi přibližně 5000 Euro, aby jeho syn Matěj mohl v Doha vůbec závodit. Do Evropy byl potom materiál od Smrže částečně transportován v přepravních bednách od Intermota, Robert Balogh své účinkování v týmu předčasně ukončil a Martin Smrž převzal celý tým skoro až do konce sezóny 2009. První závody jel za Roberta Balogha už zmiňovaný ex-mistr světa Nicolas Terol a spojení s MV Agustou vydrželo až do posledního závodu před letní přestávkou, přičemž v evropských závodech doplnil tým maďarský pilot Janos Chrobak. Ovšem pak se najednou ze startovního roštu doslova vypařil španělský ex-mistr světa a také motocykl MV Agusta. Místo toho jsme od Lausitzringu zaznamenali v týmu Schmidt Racing nového pilota a sice Brita Kyle Rydeho s motocyklem Kawasaki. Sami jsme zvědavi, jak se celá situace vybarví směrem na příští sezónu a hlavně, zda se ještě Terol vrátí na závodní trať...



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama