Test Honda Forza 750 DCT: maximální komfort
- Publikovno: 30.4.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Na tenhle test nezapomenu ani já, ani Forza 750. Kdyby mi před tím někdo řekl, že s ní pojedu v hustém dešti se sněhem a s teplotou lehce nad nulou, klepala bych si asi na čelo, zejména, když jsem opouštěla Prahu za svitu hřejivých paprsků slunce. Konec dubna, kdo by čekal chumelenici, že? Osud tomu však chtěl a Forza tak zažila doslova, křest ohněm. Obstála?
Model Forza 750 byl poprvé představen vloni na podzim a rázem se stal vlajkovou lodí, celé jejich rodiny, která čítá ještě Forzu 350 a Forzu 125. Novinka je postavená na základech Hondy Integra a enduro skútru X-ADV, klidně můžu říct, že si z každého z nich „vyzobala“ to nejlepší. Maxiskútr Forza 750 je vlastně takový zajímavý kompromis mezi skútrem a cestovním motocyklem. Ačkoliv je to vlastně ještě vůbec skútr?
Vzhledem bezpochyby ano, ale nesmíte se v tomto případě nechat oklamat jeho vizáží. Ačkoliv si je celá rodina Forz podobná skoro jako vejce vejci, ta 750ka je v něčem jiná. Obě slabší verze jsou poháněny jednoválcovým motorem s variátorem, kdežto Forza 750 v sobě ukrývá kapalinou chlazený řadový dvouválec a to z ní vlastně dělá spíš cestovní motocykl v těle skútrovém, včetně jeho výhod, kterými je podsedlový prostor nebo široké a vysoké plexi.
Maxiskútr už od prvního pohledu vypadal jako pohodlný stroj, se kterým bez potíží zvládnete dojíždět za prací i víkendový výlet kolem hranic naší země. Líbily se mi jeho ostře řezané linie, mohutné tvary a tak trochu majestátný pohled. Po dlouhé době jsem musela na motocykl nastupovat s pomocí nášlapu na plotnu, protože pokud jsem chtěla klasicky přehodit nohu přes sedlo, musela jsem si stoupnout na špičku levé nohy. Je to dáno tím, že Forza je hodně široká a středový tunel je navíc i dost vysoký. Sedlo je ve výšce 790 mm a i když se to nezdá příliš, stála jsem na křižovatce na špičkách nohou a to měřím 174 cm. Snadno však Forzu udržíte i na jedné noze.
Sedlo je pohodlné jak pro řidiče, tak i pro vašeho spolujezdce, který se může za jízdy držet madel. Pokud jedete sami, oceníte možnost zaklopení zadních stupaček. Pod sedlo, které drží v otevřené poloze pomocí pístku, se vám vejde integrální helma a pár drobností k tomu, pokud se tedy chystáte, že budete s Forzou cestovat, ale i třeba jen dojíždět za prací, určitě doporučujeme pořídit si alespoň horní kufr. V nabídce jsou rovněž i dva boční. Před koleny je ještě uzamykatelná přihrádka, která pojme nejen telefon a peněženku, ale i menší láhev s vodou.
Motocykl i s plnou 13,2 litrovou nádrží váží úctyhodných 235 kilogramů, což jsem asi nejvíc pocítila na místě, kdy jsem se potřebovala otočit téměř na pětníku. Jinak jsem o její váze neměla ani ponětí a to ani, když jsem ji zvedala na centrální stojan. Díky širokým řídítkům se Forza moc dobře vedla, ale musím se přiznat, že pro mě byla docela daleko a tak jsem musela sedět na přední části sedla a na nastavení zpětných zrcátek během jízdy můžete úplně zapomenout. Připomínala mi tykadla a jsou uchycena až před plexi štítem, na ně jsem nedosáhla vůbec, ale musí se jim nechat, že je v nich velmi dobře vidět.
Jakmile se rozjedete, pohodlně si dáte nohy na plotny a opřít si je celou plochou můžete i vpředu o zešikmenou plošinu, což je velmi příjemné zejména pokud se přesouváte na delší trati. Forza se ovládá bezklíčově a tak je nové i zapalování, kterým je otočný ovladač s tlačítkem uvnitř. Pod ním jsou dvě další tlačítka, jedním otevíráte podsedlový prostor a druhým palivovou nádrž, která je umístěna před sedlem mezi vašima nohama. U pravého řídítka je ještě umístěna překlápěcí ruční brzda.
Na pravém řídítku je startovací tlačítko a ovladač automatické převodovky DCT, stejný naleznete třeba i na Africa Twin nebo na majestátním Gold Wingu. Jedinou změnou je to, že tu již nemůžete zařadit sportovní režim, ale nebojte, nepřijdete o něj, jen se přesunul do jízdních režimů, kde kromě něj můžete ještě vybírat mezi módy Rain, Standard a User. Volit si můžete mezi automatickým řazením a podřazovat si pomocí pádel „+ a -“ umístěným na levém řídítku, nebo mezi manuálním řazením.
Na levém řídítku jsou ještě ovladače pro světla, blinkry, volič jízdních režimů Mode a čtyřsměrné tlačítko, kterým ovládáte menu na displeji. Tlačítko Fn je určeno pro ovládání připojení vašeho chytrého telefonu, protože Forza používá systém Honda Smartphone Voice Control a pomocí tohoto tlačítka tak můžete snadno přijímat hovory, ovládat muziku i navigaci. Veškeré informace se zobrazují na novém pětipalcovém barevném displeji, kde si můžete vybírat mezi čtyřmi variantami zobrazování. Displej je přehledný a je na něj dobře vidět i za plného poledního slunce.
Forza 750 není typickým skútrem s jednoválcovým variátorovým motorem, je poháněná kapalinou chlazeným řadovým dvouválcem o zdvihovém objemu 745 ccm s výkonem 59 koní a maximálním kroutícím momentem 69 Nm. Motor má kultivovaný projev s minimem vibrací. Zátah má už od nízkých otáček a co se vám bude líbit je jeho okamžitá reakce po zadání povelu plynovou rukojetí. Rychlosti tam padají hladce, rychle a i v automatickém režimu odpovídají vámi zvolenému jízdnímu režimu.
Po městě se mi s Forzou jezdilo moc dobře a to i přes její větší proporce. Je obratná a lehká na vedení. Libovala jsem si slunečné počasí a těšila se na cestu domů. Po dálnici si motor ševelil, široký plexi štít pohlcoval nárazy větru a vy jste si tak užívali příjemného cestování. Sjíždím z dálnice, předjíždím jedno auto za druhým a ani nemusím používat podřazovací tlačítko. Stačí zatáhnout za plynovou rukojeť a podřazení je téměř okamžité, předjížděcí manévr provedete bezpečně a rychle. Po dvaceti kilometrech přichází první drobný deštík, libuji si, jak plexi štít pobírá kromě větru i kapky deště. Ramena, trup a nohy mám stále v suchu. Trošku bojuji s tím, že kapky zůstávají viset na štítu a je přes něj hůře vidět, bohužel není stavitelný a tak se musím narovnat, abych přes něj lépe viděla.
Ovšem to největší peklo mě ještě čeká a už teď vím, proč se té oblasti říká Česká Sibiř. Drobný déšť totiž přechází v hustý déšť, zapínám jízdním režim Rain a zvolňuji tempo. Úměrně se stoupající nadmořskou výškou, klesá teplota až k bodu mrazu a v dešťových kapkách se začínají objevovat i sněhové vločky, které postupně přecházejí v chumelenici. Musím uznat, že Forza se s tímto pere mnohem lépe než já. Mám totiž děsně zmrzlé ruce, testovací skútr nemá vyhřívané rukojeti a navíc ani chrániče rukou, není tam nic, co by vám chránilo ruce před větrem. Rozhodně doporučuji tyhle dva artikly přikoupit, oceníte je i v mnoha jiných situacích a přidají vašemu cestování na komfortu, kterého má jinak Forza na rozdávání.
Podvozek z offroadového skútru X-ADV fungoval naprosto příkladně, napomáhalo tomu i nízko položené těžiště, díky kterému byl skútr mnohem stabilnější. Dobře pracovaly i pneumatiky Pirelli, které slušně odváděly vodu a obouvaly přední sedmnáctipalcové a zadní patnáctipalcové kolo. Přední 41 mm USD vidlice není stavitelná, ale spolu se zadní kyvnou vidlicí s přepákováním Pro-link, pracovala jak měla, dobře pohlcovala nerovnosti a i při průjezdech zatáčkami jste se mohli spolehnout na vámi zvolenou stopu. Naladění podvozku je měkčí, což přidává více ke komfortní jízdě.
Stejně jako podvozek, i brzdy jsou z X-ADV. Přední dva kotouče jsou brzděny čtyřpístkovými radiálními třmeny. Jsou přátelsky naladěné, žádné ostré kousavé brzdiče, ale příjemně nastupující a nemají tendenci tuhnout. Ovládají se lehce, dají se dobře dávkovat a páčky jsou nastavitelné.
Líbí se mi, jak se Forza vydala svojí vlastní cestou, nesnažila se přizpůsobit ani Integře, ani X-ADV, ale staví na komfortních vlastnostech, které ocení nejen řidič, ale i jeho spolujezdec. Za zmínku rozhodně stojí vynikající ochrana obou cestujících proti povětrnostním vlivům a také dobře naladěný podvozek. Forza je zkrátka maxiskútr s maximálním pohodlím.
Gábina má oblečen textilní cestovní komplet MBW Adventure Pro, novinku pro rok 2021.
Technické údaje
Motor: kapalinou chlazený řadový dvouválec, SOHC. Vrtání a zdvih 77 x 80 mm, zdvihový objem 745 ccm, kompresní poměr 10,7:1. Největší výkon 43,1 kW při 6750 1/min, největší točivý moment 69,0 N.m při 4750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: spojka mokrá lamelová, šestistupňová dvouspojková převodovka DCT, sekundární převod řetězem.
Podvozek: rám ocelový trubkový, přední 41 mm USD vidlice se zdvihem 120 mm, vzadu kyvné rameno Pro-link s tlumičem s nastavitelným předpětím, zdvih 120 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá hydraulická o průměru 310 mm s čtyřpítkem, vzadu jednoduchá hydraulická o průměru 240 mm s dvoupístkem. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 160/60 ZR15 vzadu. Rozvor 1580 mm, výška sedla nad zemí 790 mm, světlá výška 135 mm, provozní hmotnost 235 kg. Objem palivové nádrže 13,2 litrů.
Barevná provedení: modrá Jeans Blue Metallic, červená Candy Chromosphere Red, stříbrná Mat Beta Silver Metallic a černá Graphite Black
Cena: 289 900 Kč (včetně DPH)
Foto: autor
- Přidat komentář +
- Publikováno: 30.4.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Toprak míří nezadržitelně za titulem
- včera - Vítězem Montella před Huertasem a Manzim, 11. Vostatek
- včera - Carrasco vyhrála zkrácený závod v Estorilu, 10. Ouředníčková
- včera - Toprak vyhrál Superpole i na mokru
- 11.10. - V pátek v Estorilu nejrychlejším Razgatlioglu
- 11.10. - Mokré Superpole pro Montellu, 8. Vostatek
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber