Test Yamaha FJR 1300A: cestovní klasika
- Publikovno: 20.2.2014
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Loni modernizovaná Yamaha FJR patří k několika málo představitelům klasické motocyklové školy. Tenhle klasický cestovní bike si nás proto docela získal.
Poslední generace „cesťáku“ FJR od Yamahy se tváří dosti moderně, svými vlastnostmi ale navazuje na vše dobré od svého letitého předchůdce. V záplavě všech motocyklových crossoverů, které v posledních letech přicházejí na trh, totiž působí faceliftované FJR jako poctivý sportovně cestovní stroj, který si na nic nehraje a svému majiteli nabízí především dobrou ergonomii sezení a ochranu před větrem, silný motor a standardně dodávané boční kufry. Navíc přidává trochu té elektroniky.
A co je na inovovaném modelu opravdu nového. Kdo znal předchozí provedení, určitě si všimne lehce přepracované kapotáže s výraznější přední částí, která obsahuje dvojitý přední světlomet, lakovaná zpětná zrcátka a elektricky nastavitelný štít, který ani po vytažení klíčku ze zapalování už nezajíždí do své základní polohy. Stejně příjemné je i nastavitelné a velmi pohodlné sedlo (na dlouhých cestách možná až moc měkké) nebo objemná palivová nádrž (25 litrů), jenž zabezpečí pohodlný dojezd kolem 350 kilometrů. A to se nemusíte příliš krotit a sledovat, zdali vám na přístrojovém panelu pořád svítí režim ECO. Cestovatelé dále ocení vyhřívané rukojeti řídítek (intenzitu výhřevu si nastavíte pomocí menu na displeji) nebo tempomat, v základní výbavě je též 12V zásuvka, praktická uzamykatelná schránka na doklady a již zmíněné odnímatelné cestovní kufry mají objem 39 litrů.
Takže i já jsem si mohl přibalit o pár věcí více než je běžně nutné a vydat se na cestu. Jízda s takhle velkým cesťákem není vůbec nepříjemná a po několika desítkách kilometrů, kdy se potřebuji na místě otočit zjišťuji, že ovladatelnost i manévrovatelnost s třistakilovou Yamahou FJR je na velmi dobré úrovni. Také ochrana pře dotírajícím větrem je i v rychlostech nad 120 km/h slušná. Díky objemnému motoru a pouze pětistupňové převodovce lze na dálnici jet téměř vše na poslední převodový stupeň a zkusit třeba využít služeb tempomatu (aktivní od 50 do 180 km/h). Stabilita stoje ve dvousetkilometrové rychlosti sice není špatná, je však třeba upravit aerodynamiku snížením plexi.
Ale Yamaha FJR 1300A se nebojí i vyslovené technických tratí. Stačí aktivovat sportovní palivovou mapu, jednoduše boční páčkou nastavit tuhost zadní pružiny a spolehnout se na kvality podvozku a brzd. Potom tahle motorka zvládá s přehledem i disciplínu jak se dostat z bodu A do bodu B za co nejkratší dobu. Za deště vás navíc bude uklidňovat přítomnost kontroly trakce a protiblokovacího systému brzd ABS.
Zkrátka a dobře Yamaha FJR 1300A je naším tipem pro dospělou cestovní motorku, která vychází z osvědčeného receptu okořeněného špetkou elektroniky. Jako celek i po letech výroby funguje výtečně. Na druhou stranu s ohledem na délku trvání její produkce by její pořizovací cena ale mohla být přeci o trošku nižší.
Technické údaje
Motor: čtyřdobý řadový kapalinou chlazený čtyřválec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 79 x 66,2 mm, zdvihový objem 1298 ccm. Největší výkon 146 k při 8000 1/min, největší točivý moment 138 N.m při 7000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanem, hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka v olejové lázni, pětistupňová převodovka.
Podvozek: Hliníkový rám. Přední teleskopická vidlice, průměr nosníků 48 mm, zdvih 135 mm. Zadní kyvná vidlice s nastavením předpětí pružiny, zdvih 125 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá o průměru 320 mm, čtyřpístkové třmeny. Vzadu jednoduchá o průměru 282 mm s dvoupístkovým třmenem, systém ABS. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 ZR17 vpředu a 180/55 ZR17 vzadu. Rozvor 1544 mm, výška sedla nad zemí 805-825 mm, provozní hmotnost 289 kg. Objem palivové nádrže 25 litrů.
Základní cena: 434 900 Kč
- Přidat komentář +
- Publikováno: 20.2.2014
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- dnes - V týmu Liqui Moly Dynavolt Intact GP pojede 2025 Guido Pini místo Suzukiho
- včera - V pondělí začne předprodej vstupenek na Grand Prix České republiky 2025
- včera - MS Side se pojede 2025 opět i v České republice
- 12.12. - Testovací tým KTM MotoGP testuje v Jerezu
- 12.12. - Honda EV Fun a EV Urban: koncepty elektrických motocylů
- 11.12. - Šampionát IRRC 2025 se pojede v srpnu opět v Hořicích
Další z rubriky
- 6.12. - Test Moto Guzzi Stelvio 1000: jde svou vlastní cestou
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec