Test Moto Guzzi V100 Mandello: dárek k narozeninám
- Publikovno: 9.2.
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Značka Moto Guzzi oslavila v roce 2021 sté narozeniny a k této události si nadělila dvouválcový dárek v podobě cestovního motocyklu V100 Mandello, který je vybaven adaptivní aerodynamikou, má semiaktivní podvozek, náklonové ABS a obousměrné rychlořazení. Syrově vyhlížející motocykl mě uchvátil nejen jeho designem, ale také jeho jízdními vlastnostmi.
Sportovně-cestovní model V100 Mandello představuje kombinaci dynamického vzhledu s cestovním charakterem a tradičními technickými standardy značky Moto Guzzi, a po týdnu stráveném za řídítky je jasné, že si na trhu stěží hledá přímého konkurenta. Téhle italské motorce to na první dobrou hodně sluší. Testovaná červeno-černá barevná kombinace polokapotáže, ze které trčí doširoka rozevřené válce se zlatými víky hlavtučně, s ladnými výfukovými svody a stejně lakovanými koly, je mým favoritem. Ostatní nabízené barevné verze (stříbrná, bílá a zelená) podle mého názoru tak nevynikají.
Tvary motocyklu staví na hlavních designových základech Moto Guzzi, ale mají daleko k nostalgii a prezentují se daleko modernějším přístupem. To je zřetelně vidět na linii palivové nádrže, která vypadá, jako by byla připojená přímo na masivní hlavy válců, na bočních panelech pod sedlem, jejichž štěrbiny jasně odkazují na legendární model Le Mans z roku 1976, a také na horní kapotáži, připomínající model Le Mans 850 III z roku 1981. Přesto se nejedná o nějaké moderní retro, ale dokonale promyšlený zcela nově postavený model, jehož technika i moderní výbava vás přesvědčí. Stejně jako konkurenceschopná cenovka.
Červeně lakovaný stroj, jehož základem je samozřejmě tradičně použitý vidlicový dvouválec umístěný v trubkovém rámu navíc poprvé využívá velmi důležité technické inovace. Je úplně první „guzzinou“ s adaptivní aerodynamikou a moderní elektronickou výbavou. Špičková verze S má navíc semi-aktivní odpružení Öhlins, stejně jako zmíněný quickshifter, vyhřívané rukojeti a multimediální platformu Moto Guzzi MIA, která umožňuje propojení smartphonu s přístrojovým panelem přes Bluetooth a rozšíření jeho funkcí. Dobré je, že všechny tyto prvky si můžete samostatně přiobjednat i k základní verzi s podvozkem Kayaba, kterou jsme měli v testu.
To, co určitě zaujme je nový motor „compact block“, jenž si zachovává architekturu s uložením válců v úhlu 90°. Nový design umožnil vyvinout kompaktní a lehkou pohonnou jednotku, jež je o 103 mm kratší než „small block“ modelu V85 TT. Nový dvouválec vyniká nad všemi ostatními motory, které byly v Mandellu del Lario poslední dobou vytvořeny, svými hlavami válců, jež jsou otočené o 90°. Toto řešení zvyšuje jízdní komfort a umožňuje výhodnější rozmístění komponent sání a elektronického vstřikování. Zdvihový objem má hodnotu 1042 ccm, přičemž rozvody DOHC poháněné řetězem ovládají čtyři ventily v každém válci. Mazání s olejovou vanou doplňuje kapalinové chlazení a hydraulicky ovládaná spojka v olejové lázni.
Výkon italské pohonné jednotky dosahuje maximální hodnoty 115 koní a točivý moment pak více než 105 Nm, přičemž 90 % jeho maxima je k dispozici už ve 3500 otáčkách a omezovač je nastaven na 9500 otáček. V praxi to znamená, že se s tímto motocyklem budete rádi ploužit krajinou nebo se chvilku nechat tahat za ruce v silném středním pásmu otáček. Charakter příčně uloženého dvouválce se musí zkrátka zažít a velmi bytelný základ ve formě pevného rámu, tvrdšího povozku i ergonomie sezení vám dá možnost se strojem splynout.
Další výjimečnou vlastností strojů z italského Mandela de Lario je sekundární převod kardanem, který je u novinky integrovaný do dlouhé hliníkové jednostranné kyvné vidlice, umístěné na levé straně. Uložení výstupu kardanu mnohem níž než u předchozích motorů Moto Guzzi, což eliminuje reakce odpružení na přenášení točivého momentu, a tím pádem odpadá potřeba použití přepákování na kyvné vidlici. Jízda je díky tomu tak nějak sametovější při akceleraci i během zpomalování. Téměř srovnatelně jako u motocyklu s řetězem, ale pořád s typickými výhodami kardanu, a tedy menšími nároky na údržbu.
Komfort při cestování na delších cestách vám zaručí uvolněná jízdní pozice na Mandellu, oceníte pohodlné sedlo, ale také použití jednodílných, poměrně širokých hliníkových řídítek s proměnlivým průměrem. Pro spolujezdce je vyhrazena velká část dobře polstrovaného sedla doplněná praktickými madly. Příplatkové boční kufry pak budou lákat výletu ve dvou. Při nich jezdec ocení adaptivní aerodynamický systém, který v závislosti na rychlosti jízdy a zvoleném jízdním režimu automaticky nastavuje polohu deflektorů na bocích 17,5litrové nádrže. V nejvyšší poloze se díky těmto prvkům sníží nápor vzduchu na jezdce podle slov výrobce až o 22 %, což přibližuje model V100 Mandello k mnohem objemnějším a méně sportovním tourerům.
Nevelký větrný štítek lze nastavit elektricky a je třeba dodat, že k dispozici jsou také čtyři jízdní režimy, Travel, Sport, Rain a Road. Velmi snadno nastavovat lze také zadní tlumič, vedený bokem. Může za to jednostranná kyvná vidlice s kardanem uchycená přímo na motor. Tím se dostávám k dojmům z jízdy. Architektura pohonné jednotky s uložením válců v úhlu 90° zaručuje unikátní průběh točivého momentu a nezaměnitelný zvuk. Trochu tvrdší podvozek a jízdní pozice za řídítky i vykrojení nádrže před vytrčenými válci, kdy jezdec tak trochu splyne s přední částí motocyklu je tím, co ve vás zanechá dojem. Motorka se výtečně vede, motor je téměř prost dříve charakteristických vibrací s klopným momentem po prudkém přidání plynu a tuhý rám i dobře dávkovatelné brzdy přispějí k jistotě za jakéhokoliv počasí.
Základem je se s motocyklem přiliš neprat a spíše mu vyhovět, tedy takzvaně s ním splynout. Pokud se vám to podaří, V100 Mandelo si nechá opravdu hodně líbit a zvládá s přehledem technické pasáže stejně jako mu nechybí dobrá stabilita a přiměřená ochrana jezdce na dálnici. Spolujezdec je na tom logicky trochu hůře a pro cestovatele doporučuji zakoupit sadu originálních bočních kufrů. Na dlouhých cestách oceníte nejen pětipalcový barevný TFT přístrojový panel či kompletní LED osvětlení s funkcí denního svícení DRL a funkcí „náklonového svícení“, ale také palubní systém Moto Guzzi MIA. Pomocí něj můžete ovládat vyřizování hovorů či poslech hudby prostřednictvím intuitivních ovladačů na řídítkách nebo hlasových příkazů. Její součástí je funkce GPS, jež umožňuje sledovat pokyny navigace telefonu přímo na displeji přístrojového panelu.
Sečteno a podtrženo, Moto Guzzi V100 Mandello bylo přesně takovým strojem, jaký jsem si představoval. Syrový, chlapský motocykl, se svalnatým designem, který je však velmi příjemným a moderním sportovně-cestovním strojem se svérázným projevem a kvalitním zpracováním, do kterého není problém se zamilovat.
Technické údaje
Motor: Kapalinou chlazený čtyřdobý vidlicový dvouválec (90°) se čtyřmi ventily na válec, rozvod DOHC. Vrtání a zdvih 96 x 72 mm, zdvihový objem 1042 ccm, kompresní poměr 12,5:1. Největší výkon 115 k (75 kW) při 8700 1/min, největší točivý moment 105 Nm při 6750 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: Primární převod ozubenými koly, sekundární převod kardanovým hřídelem, hydraulicky ovládaná antihoppingová spojka v olejové lázni, šestistupňová převodovka.
Podvozek: Trubkový rám, přední teleskopická USD vidlice s trubkami o průměru 41 mm, zdvih 130 mm, zadní kyvná nastavitelná vidlice monoshock, zdvih 130 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková Brembo o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 280 mm s dvoupístkovým třmenem. Kola hliníková litá. Pneumatiky 120/70 R17 vpředu a 190/55 R17 vzadu. Rozvor 1475 mm, výška sedla nad zemí 815 mm, provozní hmotnost 233 kg. Objem palivové nádrže 17 litrů.
Cena včetně DPH: 389 900 Kč
Foto: Jan Altner
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.2.
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Předběžný startovní rošt Moto2 na sezónu 2025
- 10.11. - Mistry světa Side se stali Harry Payne a Kevin Rousseau
- 10.11. - Jason O'Halloran nahradí Niccolò Canepu
- 10.11. - V Barceloně místo Iannoneho pojede Pirro
- 9.11. - Už příští sobotu se koná Macau Motorcycle GP 2024
- 9.11. - Předběžný startovní rošt Moto3 na sezónu 2025
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro