KTM 1390: novinkou je automatické řazení AMT
- Publikovno: 9.10.2024
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
KTM oficiálně představila automatické řazení, které si budete moci pořídit do všech modelů poháněných vidlicovým dvouválcem o zdvihovém objemu 1390 ccm. Budete si moci zvolit mezi automatickým nebo manuálním řazení a k tomu vám automat nabídne i hodně zajímavých funkcí.
Jedním z prvních, kdo přišel s automatickým řazením, byla Honda, a to s dvouspojkovou automatickou převodovkou DCT. Ani se mi nechce věřit, že už je to více než 15 let. Letos svůj automat představilo i BMW pod názvem ASA a pozadu nezůstala ani Yamaha. Ta o prázdninách přišla s automatickou převodovkou Y-AMT u modelu MT-09. O tom, že bude mít automatické řazení i KTM se spekulovalo po letošním Erzberg Rodeu, kde na prototypu 1390 Super Adventure závodil Johny Aubert.
KTM při představování svého automatu pustila do světa jen jedno akční video z Erzberg Rodea a tři fotografie, na kterých je vidět spojka, převodovka a motor. Spojka bude mít odstředivé ovládání, pravděpodobně od značky Rekluse, se kterou dlouhodobě spolupracují, a elektromechanické ovládání řadícího válečku. Nový systém pojmenovali AMT, což je zkratkou pro Automated Manual Transmission, což v překladu znamená automatická manuální převodovka.
Jak to celé funguje? Celkem jednoduše. Nebudete už muset mačkat spojku, to za vás bude řešit odstředivé ovládání vícelamelové spojky. O řazení se postará řídící jednotka motoru spolu s elektronicky řízenou řadičkou, která dokáže měnit rychlosti v ultrakrátkém čase 50 milisekund. Dvouhřídelová převodovka má šest rychlostních stupňů a řazení probíhá posuvem ozubených kol. Oproti konkurenci má však KTM navíc i parkovací polohu P. Řazení rychlostí je tak poskládáno následovně, P (parkovací) - N (neutrál) - 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6. Parkovací poloha a neutrál lze aktivovat pouze pomocí zmáčknutí tlačítka spolu se zmáčknutou brzdou. Tu musíte mít zmáčknutou i při řazení prvního rychlostního stupně.
Na výběr budete mít mezi dvěma režimy, automatické řazení nebo manuální, kde budete řadit buď pomocí tlačítek na levém řídítku nebo nožní řadičky. U modelu KTM 1390 Super Duke R si budete moci rychlosti poskládat v opačném směru. V manuálním řazení budete moci deaktivovat systém High Rev limiter, který sám přeřazuje, jakmile dosáhnete maximální otáčky.
Automatický režim bude mít tři stupně nastavení, Comfort, Street a Sport, které budou propojeny s jízdními režimy. V tomto režimu si samozřejmě budete moci řadit i sami, do automatického režimu se systém vrátí sám po 4 vteřinách. Nebudete muset ani řešit okamžité podřazení pokud byste jej potřebovali například při předjíždění, stačí totiž buď jen rychle otočit plynem nebo jej rychle zavřít a převodovka automaticky sama podřadí.
Zamlouvá se mi spolupráce s adaptivním tempomatem, kdy motocykl bez vaší pomoci s podřazováním dokáže sám úplně zastavit před překážkou nebo automobilem a pokud se dá do třech vteřin do pohybu, automaticky se rozjede i samotný motocykl. V opačném případě pak stačí jen přidat plyn nebo tlačítko Resume na tempomatu.
Zdroj: KTM
- Přidat komentář +
- Publikováno: 9.10.2024
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 29.4. - Aktuální zdravotní stav Bertelleho
- 29.4. - WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey
- 28.4. - Test MotoGP v Jerezu
- 28.4. - MS side pokračovalo v Estorilu
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
Další z rubriky
- včera - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
- 22.4. - Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta
- 16.4. - Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem
- 11.4. - BMW R 1300 R: svalnatý roadster
- 9.4. - Ducati Desmo450 MX: s desmodromickým rozvodem