Test pneumatik Mitas E-09 a E-13 Rally
- Publikovno: 4.5.2017
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Univerzální pneumatika, kterou byste obuli na vaše cestovní enduro a mohli s ní vesele jezdit po šotolině, mokré trávě, v bahně a pak s ní při cestě domů klopit zatáčky na asfaltové silnici, jednoduše není. Vždy musíte udělat ústupek na jednu nebo na druhou stranu a hledat spíše podle toho, na jakém povrchu najedete více kilometrů.
Já přesně tuhle situaci řešila. Na co si obout svoje BMW F 800 GS, se kterým budu jezdit v terénu, ale i dost po silnici? Zasedla jsem doma k počítači a jala se pročítat jednotlivé diskuze a byla jsem na tom hůř než před tím. Tak tudy cesta nevede. Dala jsem tedy „na srdíčko našince“ a vybrala jsem si českou značku Mitas, která má bohaté zkušenosti s výrobou pneumatik pro off-road a enduro.
Váhala jsem mezi E-09 a E-10, které si navíc můžete pořídit i ve verzi Dakar, tedy se zesílenou kostrou, s tvrdšími bočnicemi a běhounem a je rovněž vhodná pro vyšší zatížení a na delší cesty. E-10 je univerzální pneumatika, která je určená na silnici a do terénu v poměru 50/50. To E-09 je určená převážně do terénu, tady je poměr silnice vs. off-road 20/80. Věděla jsem, že budu jezdit spíše horší povrch, zvolila jsem tedy nakonec E-09. Na předek jsme vyzkoušeli obout loňskou novinku, pneumatiku E-13 určenou pro Rally.
Aby vám pneumatika vydržela co nejdéle, je potřeba si uvědomit, že endurová pneumatika není určená pro rychlé dálniční přesuny, kde nasadíte maximální rychlost a pálíte to od pumpy k pumpě. Tímhle tempem by vám její vzorek ubýval přímo před očima. Naštěstí můžu z vlastní zkušenosti říct, že pokud jste nabaleni na delší cestu, tak se na ní jede pohodově tak do 130 km/h, pak se začíná motocykl rozkmitávat a není to dlouhodobě zrovna dvakrát příjemné. Ideální cestovní rychlost je tak kolem 120 km/h, navíc jako bonus klesne i spotřeba paliva. Když už jsme u cestování po asfaltu, počítejte s tím, že vaše brzdná dráha je delší a také pokud prší, tak má hlavně zadní pneumatika tendenci podklouzávat. Je to prostě daň za to, že máte „gumu s tvrdší směsí určenou převážně do terénu a ne na silnici“, ale to jste přece chtěli, nebo ne?
Nepodceňujte ani tlak uvnitř pneumatiky, prodloužíte si tak nejen její životnost, ale také jejich vlastnosti, kvůli kterým si je pořizujete. Na jízdu po silnici jsem hustila na 2,4 a 2,6 baru, do terénu 2 bary, snižujte tím také riziko proražení pneumatiky. Nejideálnější místo, kde pneumatiky vyzkoušet je v terénu, kde se mění různé povrchy. Rozhodla jsem se, že jim dám pořádně zabrat v Enduroškole, dva dny ježdění od rána do pozdního odpoledne. Zahulit dostaly nejen Mitasky, ale také já.
Musím se přiznat, že jsme se zpočátku oťukávali a moc jsem pneumatikám nevěřila. Každou hodinou však moje obavy opadávaly a já zjistila, že nejhorším článkem celého řetězce jsem kupodivu já než endurové pneumatiky. Ať jsem jela jakýkoliv povrch, písek, štěrk, mokrá tráva nebo kluzké kameny, vždy dobře držely stopu a drobné podklouznutí dokázaly snadno vyrovnat.
Přední E-13 má užší profil a tak mnohem snáze zvládala jízdu po štěrkovně, kde se jiní potýkali s častějším podkluzováním na ostrých kamenech. Vede velmi dobře stopu, podrží vás v zatáčkách a také není zrádná při brzdění. Nemá tendenci se obrušovat na jakémkoliv povrchu, jedině na asfaltu, pokud budete jezdit ostřeji, tedy více tahat za plyn a prudce brzdit. Překvapila mě svou spolehlivostí při dlouhém prudším sjezdu po trávě. Já byla pořád připravená, že upadnu, ale rallyčko si drželo svoji stopu a nerozhodil ji ani uklouzaný bahnitý úsek cesty.
Co musím vyzdvihnout u zadní E-09 je její trakce v terénu. Čím více se poznáte, tím víc se vám budou zamlouvat její vlastnosti. Umydlená bahnitá cesta, pro ni byla jako jízda na asfaltu. V ostré zatáčce si lehce klouzla, ale téměř okamžitě se chytila, takže jste to brali spíše jako zábavu. Statečně se poprala s listím, mokrou trávou, pískem i štěrkem. Při cestě domů jsem zvolila svižnější tempo, abych vyzkoušela, jak se bude chovat na asfaltu. Za sucha se s ní nemusíte bát naklopit to do zatáčky, za mokra volte spíše klidnější tempo, E-09 na mokru klouže více než obutí určené pro jízdu na silnici.
Na pneumatikách jsem zatím nenašla jakoukoliv známku poškození, nenašla jsem ani jednu podélnou trhlinku od ostrých kamenů nebo zvrásnění mezi špalky. Osobně jsem s volbou pneumatik E-09 na zadek a E-13 Rally na předku maximálně spokojena. Sadu koupíte zhruba za 3000 korun a to je ve srovnání cena/kvalita/výkon velmi dobrá nabídka.
přední Mitas E-13
90/90-21
Cena: od 1167,- Kč
zadní Mitas E-09
150/70-17
Cena: od 1735,- Kč
- Přidat komentář 3
- Publikováno: 4.5.2017
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
Další z rubriky
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro
- 7.6. - Test CFMOTO 450 CL-C: malý bobber