Test BMW R NineT Urban GS Edition 40th: výroční stylovka
- Publikovno: 8.10.2021
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
O speciální modely připomínající oslavu čtyřicetiletého výročí motocyklu GS bavorského výrobce je celosvětově obrovský zájem. Proto jsme rádi, že jsme se mohli projet na tom nejvíce stylovém, roadsteru R NineT Urban G/S.
BMW R NineT je specialitkou v jedné stopě. Díky retro stylu s maximálním využitím soudobé techniky modrobílé značky se mi opravdu líbí a mnohdy i více než konkurenční modely. Letos jsme vzali do testu žlutočerný stroj, který oslavuje, stejně jako sesterské modely F 750 GS, F 850 GS a R 1250 GS, čtyřicet let od vzniku modelové řady GS. A proč jsme si nezvolili některé z nejprodávanějších cestovních endur na světě?
Asi proto, že kombinace upraveného roadsteru vypadá fakt zajímavě a hodí se jak na každodenní dojíždění do práce, tak víkendové výlety. Na druhou stranu R NineT Urban G/S edition 40th je v každém případě výjimečná „stylovka“, která se musí líbit každému, i těm, kteří nejsou vyznavači této kategorie. Černo-žlutý design „Edition 40 Years GS“ je totiž poctou legendárním prvním cestovním endurům značky BMW Motorrad. Především R 100 GS. Výrazné akcenty jednoznačně připomínají stroj, který tehdy rychle získal přezdívku „Bumblebee“ (čmelák).
U modelu R nineT Urban G/S „Edition 40 Years GS“ dokazují cit pro detail frézované kryty hlavy válců a chrániče rukou ponechané ve žluté barvě. Celkový vzhled pak dotvářejí terénní pneumatiky, přední blatník ve tvaru „zobáku“ a zdvižený výfuk s dvojitou koncovkou na levé straně. Sečteno a podtrženo, vzhled a exkluzivita BMW R Nine T bude jistě pro většinu zákazníků tím hlavním důvodem pro koupi stroje za cenu čtyři sta tisíc korun. Jak jsem se ale cítil za jeho řídítky já?
Po usednutí na ploché sedlo uchopíte široká řídítka a spatříte dvojici jednoduchého analogového přístroje s decentním větrným štítkem. Dál už vidíte pouze asfalt před vámi. Posaz sice trochu připomíná ten na klasických motocyklech, ale ani po několika desítkách kilometrů není rozhodně nepohodlný. Naopak, jakmile se rozjedete, zjistíte, že vás lehce nadnáší vítr a vy se tak s lehce nahrbeným úchopem můžete v klidu vrhat do zatáček a plně se spolehnout na dvojicí obrácených vidlic se čtyřpístkovými radiálně uchycenými brzdiči.
V technických pasážích jezdec cítí i poměrně dlouhý rozvor, přičemž zavěšení zadního kola má na starosti klasický Paralever s centrální tlumicí jednotkou. Při vysokých rychlostech v přímém směru proto umí být BMW R Nine T velice stabilní, kolem 160 km/h budete mít zaručeně ruce vytahané jako opičák a dlouhodobě překonávat odpor větru nemusí být pro každého zrovna příjemné. Miniaturní štítek ani stylové, funkční chrániče rukou to nijak nevylepší. S motorkou se dá pohybovat stejně dobře ve městě i při spontánních vyjížďkách mimo asfalt, na delší cesty ve dvou to ale opravdu nebude.
Srdcem motocyklu je starý dobrý vzduchem chlazený dvouválec s protilehlým uspořádáním válců o zdvihovém objemu 1170 ccm. Jeho největší výkon 109 koní v 7750 otáčkách a velmi slušný točivý moment 119 Nm při 6000 otáčkách za minutu stačí na velmi dobré jízdní parametry roadsteru s vyššími zdvihy a devatenáctipalcovým předním kolem. Výkon je na zadní kolo přenášen za pomoci šestistupňové převodovky ve spolupráci s kardanovou hřídelí, která je zavěšena na letmo uloženém sedmnáctipalcovém zadním kole.
Jízdně asi nikoho bavorský retromotocykl nezklame. Zátah motoru od nízkých otáček je famózní a dobře odstupňovaná, přesná převodovka i zmíněný velmi stabilní podvozek z kvalitních komponent dovedou vzhledově klasičtější BMW dohnat k velmi svižné jízdě, za kterou by se nemusel stydět ani jakýkoliv sportovní roadster. Navíc ubrzdit tuhle 223 kilogramů těžkou nádheru není zvláště při jízdě sólo žádný problém.
Pokud se vám kombinace klasického vzhledu a moderní techniky líbí a zároveň máte modrobílou značku rádi, R NineT musíte mít v garáži. A limitovaná edice je dalším důvodem navíc. Základní cena 371 200 Kč byla u testovaného stroje navýšena o příplatkovou výbavu, která zahrnovala kromě edice (64 766 Kč), také adaptivní světlomet, vyhřívané rukojeti a pětiletou záruku. Prodejní cena 451 804 korun vás tak nesmí vyvést z míry.
Technické údaje
Motor: vzduchem chlazený čtyřdobý dvouválec s protilehlým uspořádáním. Vrtání a zdvih 101 x 73 mm, zdvihový objem 1170 ccm, kompresní poměr 12:1. Největší výkon 80 kW (109 k) při 7250 1/min, největší točivý moment 116 Nm při 6000 1/min. Elektronické vstřikování, tlakové oběžné mazání a elektrické spouštění.
Pohonné ústrojí: jednolamelová hydraulicky ovládaná suchá spojka, šestistupňová převodovka, sekundární převod kloubovým hřídelem.
Podvozek: ocelový trubkový rám třídílný, přední teleskopická vidlice o průměru 43 mm, zdvih 125 mm, zadní BMW Paralever s centrálním tlumičem, zdvih 140 mm. Brzdy kotoučové, vpředu dvojitá čtyřpístková o průměru 320 mm, vzadu jednoduchá o průměru 265 mm s dvoupístkovým třmenem. Litá kola. Pneumatiky 120/70 R19 vpředu a 170/60 R17 vzadu. Rozvor 1527 mm, výška sedla nad zemí 850 mm, provozní hmotnost 223 kg. Objem palivové nádrže 17 litrů.
Základní cena: 371 200 Kč vč. DPH
Cena testovaného modelu: 451 804 Kč vč. DPH
Foto: motoforum.cz
- Přidat komentář +
- Publikováno: 8.10.2021
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 25.10. - Test Harley-Davidson Street Glide: dárek ke čtyřicátinám
- 26.8. - Test Honda EM1 e: malý městský elektroskútr
- 9.8. - Test CFMOTO 450MT: malý dobrodruh
- 26.7. - Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku
- 19.7. - Test Ducati Hypermotard 698 MONO: nejvýkonnější jednoválec
- 14.6. - Test Honda NX500: obratné cestovní enduro