Reklama

KTM je zpět nebo je to jeho labutí píseň?

Rakouská KTM měla do 23. května splatit svým věřitelům 30 procent svých pohledávek. Jednalo se o částku 525 milionů eur a jak sama KTM před měsícem přiznala, tuto částku nemá. Do hry tak vstoupil indický investor, firma Bajaj, který by jim měl pomoci. Ovšem bude to vůbec stačit? A za jakou „cenu“?

KTM, kdysi jedna z nejsilnějších značek, přiznala, že na splacení dluhu může poskytnout maximálně 200 milionů eur. Víc bohužel nemá. Před pár dny však přišla s restrukturalizačním plánem, který by ji měl udržet životaschopnou. Do hry vstoupila indická firma Bajaj, se kterou KTM léta spolupracuje. Nabízí se jediná otázka, co jim za tuto finanční injekci museli nabídnout nebo slíbit?

1 KTM 1390 Super Adventure R 2025 (9)1 KTM ENDURO 125 390 R 2025 (5)1 KTM 125 390 SMC R 2025 (3)

Bajaj Auto International Holdings B.V poskytl společnosti KTM AG úvěr ve výši 450 milionů eur a 150 milionů eur společnosti Pierer Mobility AG. Ačkoliv spolu firmy léta spolupracují, je jasné, že cena za tuto půjčku bude nemalá. Co se tedy mění? Než se tomu podíváme na zoubek, je potřeba si objasnit vztahy mezi těmito firmami a není to zrovna jednoduché. Pierer Bajaj AG je majoritním akcionářem Pierer Mobility AG, která vlastní KTM, Husqvarnu a Gas Gas. Pierer Industrie AG vlastní 50,1% podíl ve společnosti Pierer Bajaj AG. Zbývajících 49,9 % je majetkem firmy Bajaj Auto International Holdings B.V. Doposud tedy rozhodující podíl v KTM vlastnili Rakušané.

To se nyní mění, neboť firma Pierer Mobility tento týden oznámila, že podíl Piereru v mateřském Pierer Bajaj kompletně převzali od Pierer Industrie právě Indové, kterým tak nyní patří úplně všechno.„Dnes jsme dostali další příležitost, jak pokračovat v historii značky KTM. Společně s naším dlouholetým partnerem, firmou Bajaj, jsme byli schopni vypracovat společnou strategii, která nám umožní získat dalších 600 milionů eur pro náš nový začátek k již sehnaným 200 milionům eur. Stávající závody, a zejména náš hlavní závod v Mattighofenu/Munderfingu, zůstanou základem pro náš budoucí úspěch. To znamená, že i nadále budeme důležitým zaměstnavatelem v celém regionu. S ohledem na tuto novou, druhou příležitost, cítíme v KTM hlubokou vděčnost a pokoru vůči všem v naší skupině společností, ale i mimo ni. Rád bych také využil této příležitosti a poděkoval Stefanu Piererovi jménem všech, kteří nás na cestě doprovázeli. Položil základy jedné z nejznámějších světových motocyklových značek, která má jedinečnou komunitu.“, říká Gottfried Neumeister, ředitel KTM AG. Ten Stefana Pierera vystřídal v čele společnosti na začátku února.

1 Gottfried Neumeister (CEO KTM AG)

Co tedy bude se značkou KTM v budoucnu? Společnost Pierer Industrie AG uzavřela smlouvu o kupní opci se společností Bajaj BV, která této firmě umožňuje získat akcie Pierer Industrie AG ve společnosti Pierer Bajaj AG a tím nepřímou kontrolu nad společností Pierer Mobility AG, a to do konce května 2026. Taková změna kontroly vyžaduje souhlas regulačních orgánů. Akcie mohou být v rámci této kupní opce převedeny na Bajaj BV, jakmile budou získána všechna regulační schválení. Dokud nebudou tato schválení přijata, současná kontrolní situace zůstane nezměněna.

Co to tedy znamená? Do roku by měla firma Bajaj BV převzít vládu nad značkou KTM. V červnu odchází z výkonné rady Pierer Mobility AG bývalý ředitel Stefan Pierer, dozorčí rada jmenovala novou členku výkonné rady Pierer Mobility AG Verenu Schneglberger-Grossmann, která ve skupině pracuje už od roku 2015. Stefan Pierer tímto přichází o veškerou moc a značka KTM je v rukou Indů. Co to může pro KTM znamenat? Třeba to, že se její výroba a možná i know-how přesune do Indie. Fakticky se totiž jedná o kompletní převzetí a zbavení Rakušanů jakékoli kontroly nad značkou KTM. Vše ukáže čas....

Zdroj: TZ KTM



Login Přihlásit Registrace ›

 
Reklama