Honda ST125 Dax 2024: jezevčík v nových barvách
- Publikovno: 22.11.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Více než čtyři desetiletí trvalo, než se do evropské nabídky navrátil malý, dlouhý a unikátní model Dax. Jeho jedinečnost podtrhuje také typický lisovaný ocelový rám, který sahá od spodní části sedla až k chromovaným řídítkům a připomíná svýma krátkýma „nohama“ a dlouhým tělem jezevčíka. Do příštího roku vyjede v nové modré perleťové barvě.
Stejně jako je zajímavý model Dax, zajímavá je i jeho historie. Vzniknul totiž zcela náhodou. V roce 1967 byl na americkém i evropském trhu představen minibike Monkey Z50M, který si získal oblibu zejména u dětí. Díky jeho nastavitelné výšce sedla a sklopným prvkům jste jej snadno mohli naložit do kufru auta. V roce 1969 však požádalo americké zastoupení značky Honda o větší motocykl, který by však stále zachovával parametry Monkey.
V Japonsku tomuto požadavku příliš nerozuměli, a tak se vydali rovnou do Ameriky, aby zjistili, co přesně mají na mysli. Na základě požadavků pak vyvinuli model s nižšími a delšími proporcemi, který umožňoval jezdcům uvolněnější jízdní pozici, ale také jízdu ve dvou. Jako inspirace jim posloužil rám ve tvaru písmene T modelu CS90, který byl v té době velmi oblíbený v Japonsku. Palivová nádrž, elektroinstalace a další součásti byly umístěny dovnitř rámu ve tvaru písmene T, čímž vznikl jedinečný, ale zároveň jednoduchý design.
Původní model ST50/70 Dax z roku 1969 si lidé zamilovali kvůli jeho obratnosti, hbitosti a snadnému ovládání. Motor vycházel z agregátu používaného u jiné ikony, Super Cub, jen prošel pár úpravami, aby byl točivější i v nízkých otáčkách. Tenkrát se nabízel ve dvou objemových verzích 50 a 70 ccm, měl třístupňovou automatickou odstředivou spojku a široké pneumatiky s jedinečným vzorkem, které zajišťovaly stabilitu i v terénu. Výroba a prodej Daxe byl ukončen v roce 2003.
Téměř o dvacet let později se navrací zpět na trh se vzduchem chlazeným jednoválcem o zdvihovém objemu 124 ccm, s čtyřstupňovou převodovkou a s odstředivou spojkou. Doplňuje tak současnou řadu minibiků Honda,MSX125 Grom, Honda Monkey a Super Cub. Dax si zachovává svůj autentický vzhled z roku 1969, ovšem s přepracovaným podvozkem i ergonomií. Dax má díky typickému rámu ve tvaru písmene T, který svými protáhlými proporcemi stroje společně s malými dvanáctipalcovými koly připomíná vzhledem jezevčíka.
V pevném ocelovém rámu je umístěna palivová nádrž na 3,8 litrů paliva. Podvozek tvoří obrácená 31mm vidlice se zdvihem 100 mm a dva zadní tlumiče se zdvihem 120 mm. Dvanáctipalcová kola jsou brzděna kotoučovými brzdami. Poháněn je dvouventilovým, vzduchem chlazeným motorem o zdvihovém objemu 124 ccm. Převodovka má čtyři rychlostní stupně, o jejichž řazení se stará odstředivá spojka.
Osvětlení je tvořeno LED diodami a motocykl je vybaven inverzním LCD displejem, chromovanými řídítky a madlem pro spolujezdce. Daxe si pořídíte ve třech barevných provedeních, červená perleťová Pearl Nebula Red, šedá perleťová Pearl Cadet Grey a pro příští sezónu zcela nová modrá perleťová barva Pearl Glittering Blue.
Zdroj: Honda Motor Europe
- Přidat komentář +
- Publikováno: 22.11.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- včera - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 29.4. - Aktuální zdravotní stav Bertelleho
- 29.4. - WorldSBK míří do italské Cremony: Návrat Jonathana Rey
- 28.4. - Test MotoGP v Jerezu
- 28.4. - MS side pokračovalo v Estorilu
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
Další z rubriky
- včera - Triumph TF 250-E a TF 450-E 2026: enduro z Anglie
- 28.4. - Indian Challenger Elite a Pursuit Elite 2025: exkluzivní cestování
- 22.4. - Ducati Panigale V4 Lamborghini: exkluzivní edice Revuelta
- 16.4. - Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem
- 11.4. - BMW R 1300 R: svalnatý roadster
- 9.4. - Ducati Desmo450 MX: s desmodromickým rozvodem