BMW R 1300 GS: lehčí, silnější a s radarem
- Publikovno: 2.10.2023
- Za?~Yazeno v:
- Autor:
Nová expozice muzea BMW Motorrad Welt v Berlíně byla dějištěm slavnostního odhalení modelu R 1300 GS. Oproti předchozí verzi je o 12 kilogramů lehčí, motor má 145 koní, maximální točivý moment 149 Nm a vybavený je špičkovými technologiemi. Zcela nový je také jeho design, který vyvolal velkou vlnu emocí, zejména u stávajících majitelů modelu GS.
S velkým GS se BMW Motorrad vydalo podobnou cestou jako u nedávno představené F 900 GS a Adventure, zvýšili výkon, snížili hmotnost, poupravili rám a podvozek, aby byl motocykl lehčí pro manipulaci. Tou nejkontroverznější věcí, kterou na GS změnili je jeho sdružené přední světlo Matrix LED s denním svícením ve tvaru X, pod ním je plastový zobák, který je však oproti původní verzi o dost kratší a díky tomu se mění i celkový vzhled motocyklu.
Za příplatek si můžete pořídit náklonové světlo Headligt Pro, které se stáčí do zatáčky podle míry náklonu. Nad světlometem je černá plastová krytka, která v sobě ukrývá radar s adaptivním tempomatem. Přední směrovky jsou nyní integrovány do plastových chráničů rukou. Z původního R 1250 GS zůstala zachovaná oblá nádrž, která pojme 19 litrů paliva, přední 19palcové a zadní 17 palcové vyplétané kolo a také nejtypičtější prvek, podle kterého GS poznáme, dvouválcový motor boxer s protilehlými písty do stran.
Nový motor má i nadále chlazení kapalinou a vzduchem a má zdvihový objem 1300 ccm, výkon 145 koní (107 kW) při 7750 ot/min a maximální točivý moment 149 Nm při 6500 ot/min. Zvětšil se kompresní poměr na 13,3:1 a větší jsou také ventily, sací o 4 mm na hodnotu 44 mm, výfukový o 1,6 mm na 35,6 mm. Výkon a kroutící moment jsou na zadní kolo přenášeny kardany. V nabídce máte čtyři jízdní režimy, Rain, Road, Eco a Enduro. Připlatit si můžete za režimy Pro, tedy Dynamic, Dynamic Pro a Enduro Pro, které si můžete navíc přizpůsobit vašim požadavkům. V režimech Pro můžete bezpečnostní asistenty i zcela vypnout.
Ocelový rám typu monokok je tužší a kompaktnější. Zcela nový je litý zadní rám z hliníku, který nahradil trubkový podsedlový rám, díky tomu je zadní část motocyklu štíhlejší a lehčí. Zároveň rám slouží jako nosič bočních a horního kufru a také má v sobě zabudovaný zadní radar. Zcela nová je převodovka, kterou si můžete dovybavit rychlořazením. Novinka má provozní hmotnost 237 kilogramů, což je o 12 kilogramů méně než měla původní verze.
Podvozek má nové odpružení EVO Telelever vpředu se zdvihem 190 mm a EVO Paralever vzadu se zdvihem 200 mm. Připlatit si můžete za adaptivní systém regulace světlé výšky, který dokáže při pomalé jízdě snížit výšku sedla z 850 mm až na 820 mm. Podvozek je elektronicky stavitelný a automaticky se nastavuje v závislosti na zvoleném jízdním režimu, ale také tomu, jestli jedete sám, se spolujezdcem, se zavazadly nebo bez.
O bezpečné zastavení se vám postará přední dvojitá kotoučová brzda s radiálně uloženými čtyřpístky Brembo, vzadu je jednoduchá brzda s plovoucím dvoupístkovým třmenem. Brzdový systém je zcela integrální, což znamená, že přední brzdovou páčkou aktivujete přední i zadní brzdu současně a to stejné i při brzdění nožní brzdou. Dynamický brzdový asistent zamezuje nechtěnému přidání plynu. V základní výbavě je také asistent rozjezdu.
Zcela nově si můžete GS vybavit příplatkovým radarem, který zahrnuje adaptivní tempomat, upozornění na čelní srážku a hlídání vozidel v mrtvém úhlu při změnu jízdního pruhu. Veškeré informace se zobrazují na 6,5 palcovém barevném TFT displeji a ovládají se pomocí ovladače BMW Motorrad Multi-Controller. Doplňková obrazovka Sport zobrazuje informace o otáčkách, zařazeném rychlostním stupni a o úhlu náklonu motocyklu. Ve výbavě budete mít zásuvky a ventilovanou schránku na mobil s USB portem.
Velmi bohatá je příplatková výbava, která vám umožní sestavit si GS přesně na míru, můžete si vybrat mezi čtyřmi variantami sedla, třemi druhy stupaček a řídítky Comfort s nastavitelnými páčkami. Pokud se vám nelíbí vyplétaná kola, můžete si pořídit kovaná kola Enduro, která byla speciálně vyvinu i pro jízdu v terénu.
V nabídce jsou čtyři varianty motocyklu R 1300 GS. Základní verze v bílé barvě Lightwhite s malým větrným štítkem a se sedlem ve výšce 850 mm. Varianta Triple Black má dominantní černá kola z lehké slitiny, elektricky nastavitelný větrný štít a ve výbavě má i centrální stojan. S touto variantou už se můžete pustit i mimo asfalt na zpevněné cesty.
Verze GS Trophy v modré barvě s bílými a červenými pruhy je určená pro sportovní styl jízdy v terénu. Je vybavena vysokým úzkým sedlem ve výšce 870 mm, které je rovné a lze jej tedy využívat po celé jeho délce. Poslední variantou je Option 719 Tramuntana, jemuž jako základ posloužila verze Triple Black, ale poznáte jej podle unikátní zelené barvy a zlatých vyplétaných kol s doplňky v černé barvě.
Základní cena u bílé varianty začíná na částce 459 900 korun, verze Triple Black stojí od 479 960 korun, varianta GS Trophy začíná na částce 480 580 Kč a verze Option 719 Tramuntana zahajuje svoji cenu na částce 520 000 Kč. Ovšem to jsou jen ceny za základní modely, kolik bude ta výsledná záleží na tom, čím si budete chtít nové GS dovybavit vy sami.
Zdroj: BMW Motorrad
- Přidat komentář 1
- Publikováno: 2.10.2023
- Zařazeno v:
- Autor:
Nejnovější články
- 3.12. - MotoGP, krize KTM: miliardový dluh Acostu neděsí
- 2.12. - Situace u KTM aktuálně
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 30.11. - Ana Carrasco v roce 2025 s Hondou France v mistrovství světa FIM Supersport
- 29.11. - Papež František přijal «Pecco» Bagnaiu
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
Další z rubriky
- 2.12. - Ducati Streetfighter V4 2024: lehčí a hbitější
- 29.11. - BMW F 900 R a F 900 XR 2025: lehčí a s větší výbavou
- 27.11. - Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl
- 21.11. - Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem
- 18.11. - MV Agusta F3 Competizione: limitovaná edice
- 15.11. - KTM 1390 Super Duke GT: nejsilnější cestovní motocykl