Reklama

Z historie GP Rakouska Hlavní obrázek k článku: Z historie GP Rakouska

Hodně napilno měly především týmy královské kubatury MotoGP: Ještě v pondělí absolvovali testy na Masarykově okruhu v Brně a ve středu už musí být připraveny boxy jednotlivých závodních týmů pro Grand Prix Rakouska. Podívejme se společně na fakta a zajímavosti, které se k rakouskému závodu vztahují.

Na okruh «Red Bull Ring» v rakouském Steiermarku se mistrovství světa silničních motocyklů vrátilo v sezóně 2016 po dlouhých 18 letech, naposled se zde (ovšem tehdy ještě na A1 Ringu - byl přejmenován na Red Bull Ring v roce 2011) předtím závodilo v roce 1997.

První rakouská Grand Prix se konala 1971 na okruhu Salzburgring Circuit a odjelo se zde celkem 22 ročníků Grand Prix, naposled 1994.

Při prvním závodě GP Rakouska v roce 1971 vyhrál Giacomo Agostini se svým motocyklem MV Agusta závod královské kubatury 500 ccm. Jeho náskok v cíli byl na druhého Keitha Turnera více než 1 okruh. Agostini vyhrál ve stejném roce také závod kubatury 350 ccm. V ostatních kubaturách pak vyhráli: 250 ccm – Ital Silvio Grassetti (MZ), 125 ccm – Španěl Angel Nieto (Derbi), 50 ccm – Nizozemec Jan de Vries (Kreidler).

1994 se naposled závodilo v rámci Grand Prix na Salzburgringu. Mick Doohan vyhrál závod 500 ccm průměrem 194 km/h. Protože layout okruhu Salzburgring sice umožňoval velkou rychlost, ale zároveň nenabízel žádné únikové zóny, tak byla trať prohlášena za nebezpečnou a vypadla tak navždy z kalendáře Grand Prix.

Před obnovenou premiérou 2016 byl Valentino Rossi jediným aktivním jezdcem, který závodil už dříve při Grand Prix na tomto okruhu. Rossiho třetí místo v kubatuře 125 ccm při GP Rakouska 1996 bylo ostatně jeho první pódiové umístění v závodech GP vůbec. 1997 skončil znovu na stupních vítězů, tentokrát jako druhý se ztrátou 0,004 sekundy na Japonce Noboru Uedu.

2016 získal Andrea Iannone své vůbec první pódiové umístění v královské kubatuře od roku 2013, kdy v ní začal závodit a tento závod dokonce vyhrál. Bylo to první vítězství pro Ducati od roku 2010 v Austrálii, kdy vyhrál Casey Stoner. Andrea Dovizioso byl odmávnut druhý a byl to první vítězný double pro Ducati od roku 2007, kdy Casey Stoner - před Lorisem Capirossim - vyhrál v Austrálii.

Ducati zde vyhrála od premiéry 2016 všechny tři uskutečněné závody MotoGP, je tedy na tomto okruhu neporažená. Ten první závod královské kubatury na Red Bull Ringu vůbec; pak vyhrál Andrea Iannone, startující tehdy z Pole Position. Po něm trumfovali pro továrnu z Borgo Panigale Andrea Dovizioso a Jorge Lorenzo.

Honda zde naopak vyhrála oba závody 500 ccm v letech 1996 a 1997 – zasloužili se o to Alex Crivillé a Mick Doohan a bylo to na okruhu pod názvem A1-Ring.

Vítězný double Ducati 2016 v Rakousku byl prvním italským jezdeckým doublem na italských motocyklech v éře MotoGP (tato kubatura se jezdí od roku 2002). Naposled před tímto vítězstvím Ducati se to podařilo značce MV Agusta 1972 ve finské Imatře: Tehdy vyhrál závod 500 ccm Giacomo Agostini, a druhý skončil jeho týmový kolega Alberto Pagani.

Na novém «Red Bull Ringu» se prvním vítězem - napříč kubaturami - vůbec stal Joan Mir (Moto3) - bylo to současně jeho první vítězství v kariéře vůbec - a dále v úvodním ročníku slavili vítězství ještě Johann Zarco (Moto2) a Andrea Iannone (MotoGP). 2017 zde vyhrál opět Joan Mir (Moto3) - pozdější mistr světa, Franco Morbidelli (Moto2) - i ten se stal po skončení sezóny mistrem světa a Andrea Dovizioso (MotoGP). A loňskými vítězi se stali Marco Bezzecchi (Moto3), Francesco Bagnaia (Moto2) - rovněž byl po ukončení sezóny korunován titulem mistra světa a Jorge Lorenzo (MotoGP).

Od roku 1971 se konalo v Rakousku celkem 86 závodů Grand-Prix sólo a to v těchto kubaturách: MotoGP – 3, 500 ccm – 24, 350 ccm – 10, Moto2 – 3, 250 ccm – 16, Moto3 – 3, 125 ccm – 23, 80 ccm – 3, 50 ccm – 1.

Průměrná rychlost závodu MotoGP v Rakousku byla vloni 182,8 km/h. Rekord ovšem patří závodu GP Německa na Hockenheimringu, kdy Mick Doohan vyhrál 1994 závod 500-ccm průměrem 203,8 km/h.

Nejrychlejší kolo na Red Bull Ringu - má celkem deset zatáček: 3 levé a 7 pravých - zajel v roce 2016 Andrea Iannone: 1:23,142 sekundy (186.9 km/h). Vloni v kvalifikaci získal Pole - Position Marc Márquez výkonem 1:23,241 min. (186.7 km/h); nejrychlejší kolo v závodě pak zajel Andrea Dovizioso za 1:24.277 (184.4 km/h).



Login Přihlásit Registrace ›

Reklama